Flytta W7U / Ubuntu 11.04 till nya diskar

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
bagtjesen
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Flytta W7U / Ubuntu 11.04 till nya diskar

Inlägg av bagtjesen »

Hej!

Ursprungligen hade jag bara en mindre gemensam SSD disk på min dator för både W7U och även Ubuntu när jag började testa den för ca 1 år sedan. Det har visat sig vara för trångt om utrymme.

Nu behöver jag endera flytta ut ett av operativen eller båda till andra SSD diskar. Jag har klurat ut att jag kan använda CloneZilla och GeParted till detta, och också bootat upp dessa Live-CD och bekantat mig med det.

Det som "hänger över mig" är att behöva ändra i GRUB2, för det är något av det djävligaste i programvaruväg som jag någonsin råkat i kontakt med under nästan 35 år med persondatorer...

Har tänkt bevara ursprungsdisken som har GRUB2 och W7U som första partitioner (och sedan expandera W7U partitionen) och sedan flytta Ubuntu till en egen SSD disk om 80GB. (Använder förresten inte Unify ... ännu ett "huvva").

Är det ok med Clonezilla och Geparted (båda med senaste stabila versionerna) och är det något annat än GRUB2 (huvva) jag behöver tänka på. Finns det något BRA om hur man gör detta med GRUB2. Ubuntu kommer då att hamna som tredje SSD disk.

M v h

Bagtjesen
David Andersson

Re: Flytta W7U / Ubuntu 11.04 till nya diskar

Inlägg av David Andersson »

Jag har installerat Win7Home och Ubuntu på var sin hårddisk åt en släkting. Då lät jag dem boota med Grub Legacy för att den verkar lättare att konfigurera och underhålla för mej. Win7 på första disken och Ubuntu på andra disken (plus Mandriva och Mint, men säg inget till släktingen). (Vad som är "första" och "andra" disken är dynamiskt. Efter att man bootat Ubuntu ser han sin disk som första disken (sda) och Win7 som andra (sdb).)

Du ska behålla Win7 där den är installerad och om den är ansluten i första sata-porten så behåll den där också. Då tror jag Win7 knappt borde märka att nåt hänt.

Kopiering

Det jag skulle göra är att partitionera den andra (nya) disken så som du vill ha den och sedan kopiera Ubuntu från den första (gamla) disken till den nya med vanlig copy cp -ax /monteringspunkt1/. /monteringspunkt2. Detta kan göras inifrån det existerande Ubuntu-systemet eller från en LiveCD. (Det verkar som "/." behövs i cp-kommandot så att inte själva monteringspunkten följer med som topp-mapp.)

Dual boot med Grub Legacy

Jag skulle installera Grub Legacy på första disken med en LiveCD. Men det bör vara en LiveCD med en Linux som använder Grub Legacy. Om du använder en Ubuntu LiveCD, se till att den är gammal nog att använda Grub Legacy men ny nog att den är patchad för ext4 (om du använder det filsystemet, och det gör man väl nuförtiden). Jag tror Ubuntu 9.04 el 9.10 passar för det ändamålet. LiveCDn behöver inte vara Ubuntu, om du har en annan Linux med Grub Legacy.

Installera med grub-install --root-directory=/monteringspunkt /dev/sda där monteringspunkt är partitionen där Grub Legacy har sina filer. Det kanske kan vara samma som Ubuntus, men jag låter Grub Legacy ha en egen liten boot-partition med ext3. Tror det blir minst problem så. Den kan vara 100MB (0,1GB) eller mindre. I Legacys /monteringspunkt/boot/grub/menu.lst laddas Win7 med chainloader +1 och Ubuntu med kernel /boot/grub/core.img, om jag antecknat rätt.

Förlama Ubuntus Grub2

Jag skulle ändra inställningar i Ubuntu så att den installerar sin egen Grub2 i början av sin egen partition (inte i början på disken). Eller att den inte hanterar bootloading alls. Så att den inte skriver över din Grub Legacy nästa gång det kommer en uppdatering av grub. Jag tror jag gjorde det inifrån Ubuntu med kommandot dpkg-reconfigure grub-pc och bockade bort alla enheter.

Till sist

När allt funkar kan man backa upp Win7 och förstora Win7-partitionen, men det vet jag inte hur man gör.

Plan B

Installera Grub Legacy på första disken förstör gamla boot-processen så om det inte funkar är man så att säga utelåst och måste förlita sig på LiveCDar för att gå vidare eller backa tillbaka. Ha gärna en LiveCD med Grub2 också, så du kan återställa som det var innan och fortsätta en annan dag, eller spara MBR exakt (och återställ) med dd.

(LiveCDar kan vara LiveUSBer.)

(Utöver kommandona inbakade i texten ovan behövs kommandon för att montera partitioner på lämpliga ställen. Och kanske annat.)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

David Andersson skrev: (Utöver kommandona inbakade i texten ovan behövs kommandon för att montera partitioner på lämpliga ställen. Och kanske annat.)
Jo, det behövs sudo överallt. Eller en sudo -s. Mer. Efter kopiering kör Ubuntun på en partition med annan UUID, så /etc/fstab behöver uppdateras. Kanske annat också. Tror det finns en tråd om det.
bagtjesen
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av bagtjesen »

Ok, Det är ungefär efter min idé åxå, har fått över allt till den nya disken nu och skall bara ändra i GRUB...

Tack så mycket för det utförliga svaret och resonemangen du gör varför det ena eller andra behövs!

"bagtjesen"
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"