hur återställa grafik-konfiguration
råkade nog konfigurera grafikinställningarna lite fel, då jag bara förstod hälften av vad som d frågades efter... meningen var att jag skulle lyckas fixa en widescreenupplösning, men d verkade inte som att grafikkortet inte hade stöd för d? intel 8281 lr nåt heter d tror jag....
så nu får jag svart bild när ubuntu startats... hur fixar man tillbaka tillbaka till de gamla inst? tror d skapades nån slags backupfil när jag ändrade inställningarna...
så nu får jag svart bild när ubuntu startats... hur fixar man tillbaka tillbaka till de gamla inst? tror d skapades nån slags backupfil när jag ändrade inställningarna...
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kollade du igenom och använde dig av denna tråd när du konfigurerade om Xorg?
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
attans,där stod d ju massa bra saker, jag sökte bara å konstaterade att man skulle använda sig av "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg"... men d skapades ju en backupfil automatiskt baserat på datumet man konf:ade...finns d nåt sätt att browsa filerna i /etc/X11/ så man vet vad filen döptes till? (skärmen står ju bara å blinkar när inloggningsrutan ska komma upp)
- Ronnie Backman
[quote="nr"]attans,där stod d ju massa bra saker, jag sökte bara å konstaterade att man skulle använda sig av "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg"... men d skapades ju en backupfil automatiskt baserat på datumet man konf:ade...finns d nåt sätt att browsa filerna i /etc/X11/ så man vet vad filen döptes till? (skärmen står ju bara å blinkar när inloggningsrutan ska komma upp)[/quote]
ls -A /etc/X11/
tror inte att -A switchen behövs (den listar dolda filer)
ls -A /etc/X11/
tror inte att -A switchen behövs (den listar dolda filer)
oki, tackar, det var precis vad som behövdes, nu är är saken biff 
finns det nån lista på alla olika kommandon nänstans typ ls=list cp=copy osv? (kanske fel ställe å fråga iofs)

finns det nån lista på alla olika kommandon nänstans typ ls=list cp=copy osv? (kanske fel ställe å fråga iofs)
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det finns en hel del sådana fina guider (sök på terminal och linux), men bästa tipset är att titta runt på vad som finns (dvs en hel del) genom att trycka på någon bokstav och sedan trycka på tabulatorknappen. Hittar du något som ser lagon magiskt ut så tittar du på vad det kommandot gör genom att skriva "man [kommandot]" (utan "-fnuttar). Prova tex man man.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
apropos-komandot är användbart också. Om jag vill veta något om hur jag kopierar filer skriver jag apropos copy, så listar den ett antal olika komandon som har med filkopiering att göra.
För att bara återställa de tidigare automatiskt genererade inställningarna så funkar följande kommando:
dpkg-reconfigure-phigh xserver-xorg
Om man inte kör som root lägger man till sudo och får mata in lösenordet. Detta genererar en ny xorg.conf.
Hälsningar
Mojoman
dpkg-reconfigure-phigh xserver-xorg
Om man inte kör som root lägger man till sudo och får mata in lösenordet. Detta genererar en ny xorg.conf.
Hälsningar
Mojoman