RAID 1 bootpartition

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Pavil

RAID 1 bootpartition

Inlägg av Pavil »

Jag försöker installera Ubuntu 64bit på två stycken 2TB-diskar, RAID 1. Systempartition på 50GB, swap på 10GB och resten till home.

Jag skapade partitionerna via Gparted från Live-skivan av 11.04 som opartitionerade. Där 50GiB (512 000MiB), 10GiB (10 240MiB) och resten till home, 1,76TiB. Sedan bootar jag på Alternative-skivan för att skapa RAID. md0, md1 och md2.

Det får bra att installera men när GRUB skall installera i MBR så skiter det sig.
Unable to install GRUB in /dev/sdb
Executing 'grub-install /dev/sdb/ failed.

This is a fatal error.
(Notis: Om jag bootar på Live-skivan mountas /dev/sda som en vanlig partition men inte /dev/sdb)

Jag sökte på nätet och fann att man fick köra en manuell grub-install via terminal.
http://ubuntuforums.org/archive/index.p ... 59762.html

Jag installerar klart, startar om för att boota i rescue mode från alternative-skivan och knappar in blkid. Jag får inte upp någon adress till /dev/mapper/isw_XXXX utan mina sex partitioner på diskarna och dom tre /dev/md0 /dev/md1 och /dev/md2

Jag testade att köra en grub-install på md0. Jag valde i recuse mode att den skulle mountas som root:
grub-install --root-directory=/ /dev/md0

Svaret jag fick löd:
/usr/sbin/grub-setup: warn: Attemptinh to install GRUB to a partitionless disk or to a partition. This is a BAD idea..
/usr/sbin/grub-setup: error: embedding is not possible, but this is requierd when the root device is on a RAID array or LLVM volume.
Här är jag nu som ett frågetecken. Jag har ingen aning om vart jag skall ta vägen med detta. Någon som kan ge en liten hint åt vilket håll lösningen på mitt problem kan gömma sig?
BrusE1

Re: RAID 1 bootpartition

Inlägg av BrusE1 »

Samma fel har jag råkat ut för. Dock så brukar jag inte använda mig av en live CD, utan fixar det när jag installerar Ubuntu.

1. På samtliga diskar, som ska ingå i RAID 1 skapar du en partition på 200 MB
2. Skapa en RAID 1 med dessa 200 mb partitioner
3. Skapa en partition på denna RAID 1 för /boot

Nu borde det fungera att installera grub
Pavil

Inlägg av Pavil »

Det hjälpte inte. Jag skapade en /boot på 256MiB med ext2-filsystemet, följt av mina 50GiB system, 10GiB swap och resten 1,76TiB home. Alla primära partitioner.

Jag kan tillägga är att jag inte kan köra RAID-partitionerna bootbara. Väljer jag att dom skall vara bootbara så ändras det ändå inte. MD-skapelserna från RAID-partitionerna har jag inte ens alternativet att kunna välja om dom skall vara bootbara eller ej. Alla partitioner jag skapar med Gparted är primära.

Jag använder LiveCD för att använda Gparted för att partitionsprogramet i installationsprogramet av Ubuntu visar felaktig storlek. Det räknar att 1000 byte är 1 kilobyte. Men detta är extremt knas då sektorerna på en hårddisk är 512 byte/4096 byte på nyare diskar. Det känns som att man rundar pi till 3 för att det är enklare att räkna då. Exakt samma fel kom in i Mac OS X 10.6. Konstigt nog är det Microsoft Windows som fortvarande visar korrekt.

Jag skall testa att skapa så få och små partitioner som möjligt, exempel 10GB för system och home och 4GB för swap med installationsprogramets partitionprogram. Om det fungerar så får jag utgå från det.
Pavil

Inlägg av Pavil »

Jag har nu testat att skapa en en partitioner på diskarna, 10GB och 4GB. Sedan gjort RAID1 av dom för att sedan formatera dom med ext4 respektive swap. Exakt samma fel som tidigare.

Är det någon bugg på skivan för detta är ett rätt uppenbart fel som inte borde kunna förekomma. Skivan är gjord för att kunna installera men det vägrar.

Har det kanske att göra med att hårdvaran är AMDs nya platform Llano?
Pavil

Inlägg av Pavil »

Jag har nu testat med Boot-Info-Summery och en sade till mig att Grub inte hittade något OS. Jag valde "Recommended Repair" och bootade om men exakt samma fel förekom. Jag testade sedan att editera /boot/grub.d/grub.cfg

Boot-Info: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1821980

Som detta men anpassat för mitt system:

Kod: Markera allt

menuentry "My Default Karmic" {
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set cb201140-52f8-4449-9a95-749b27b58ce8
linux /boot/vmlinuz-2.6.31-11-generic root=UUID=cb201140-52f8-4449-9a95-749b27b58ce8 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.31-11-generic
}
UUID för md125-partitionen, annan kernel och inited.img.

Det har inte blivit någon skillnad utan samma icke-laddning av Ubuntu. Den står där med ett blinkande streck. Ingen Grub-meny eller något. Om nu Boot-Info skulle installerat Grub korrekt så tycker jag att en meny borde komma upp i alla fall, eller stå uppe till vänster GRUB vilket jag minns det gjorde för många år sedan då jag använde GNU/Linux.
BrusE1

Inlägg av BrusE1 »

Har du testat att köra utan Gparted? Har du testat med "Alternate" CD skivan?

Typ

http://www.techrepublic.com/blog/networ ... -sorry/381

https://help.ubuntu.com/community/Insta ... ftwareRAID
Pavil

Inlägg av Pavil »

Tyvärr så är svaret ja på båda dom frågorna.
BrusE1

Inlägg av BrusE1 »

Jag måste fråga, vilken Ubuntu försöker du att installera?
BrusE1

Inlägg av BrusE1 »

Pavil skrev:

Kod: Markera allt

menuentry "My Default Karmic" {
set root=(hd0,1)
search --no-floppy --fs-uuid --set cb201140-52f8-4449-9a95-749b27b58ce8
linux /boot/vmlinuz-2.6.31-11-generic root=UUID=cb201140-52f8-4449-9a95-749b27b58ce8 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.31-11-generic
}
UUID för md125-partitionen, annan kernel och inited.img.
.
Hos mig står det set root='(md0)'

Min md0 är : active raid5 sdc1[2] sdb1[1] sda1[0]
som är på ca 200mb och används till boot

Frågan är vad som finns på din hd0,1 och varför bootar den inte från RAIDen?
Pavil

Inlägg av Pavil »

Jag löste problemet genom att gå runt det. Jag hade två andra diskar som jag tänkte använda som lagring men ett system hade tidigare varit installerat på dom via RAID-funktion. Xubuntu 10.10 uppdaterat från 10.04 tror jag. Där var det redan partitionerat så jag använde exakt samma partitioner för att installera Ubuntu 11.10 och det fungerade på direkten. Inget problem att installera Grub eller annat.

Systemet är igång och rullar. Jag gissar på att det är något konstigt med diskarna jag hade tänkt använda för när jag använde dom till lager så bröt ofta deras RAID upp och fick återsynkas. Detta förekom med samma diskar i en annan maskin där diskarna synkades någon gång i veckan. Jag har kört lite tester på dom och inget fel rapporteras, även när dom uppenbart visar stabilitetsproblem.

Jag hade gärna använt dom om dom hade fungerat bra. Jag har garanti kvar men om jag inte hittar något fel så kommer hårddiskarna troligen bytas ut. Hade varit bra att köra ett grundläggande test som kör igenom en disk riktigt brutalt för att hårdtesta så många områden som möjligt på diskarna.
BrusE1

Inlägg av BrusE1 »

Ok.. Skönt att det löste sig för dig!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"