Mus knappar fryser

Tangentbord, möss och ritplattor
svippen
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Mus knappar fryser

Inlägg av svippen »

Tjenare!
Jag installerade ubuntu idag och ibland så slutar knapparna på musen att funka, den funkar finfint i windows men inte alltid som den ska i ubuntu.
Någon som vet vad det är för fel?
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Mus knappar fryser

Inlägg av ubot »

Du måste ge oss mer information. Vad har du för mus? Fryser musen direkt eller inträffar det vid något speciellt tillfälle o.s.v.? Kör det här kommandot i Terminalen

Kod: Markera allt

lsusb
och posta raden som innehåller information om din mus här i forumet.
svippen

Inlägg av svippen »

Bus 002 Device 003: ID 045e:0730 Microsoft Corp.
Bus 002 Device 002: ID 145f:011a Trust
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 004: ID 18a5:0302 Verbatim, Ltd
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Så står det, den fryser när det händer något på datorn, typ öppnar firefox m.m.
ubot

Inlägg av ubot »

Vad är det för mus du har? Tillverkare och modellnr?
Det är också möjligt att det är drivrutinen till grafikkortet som spökar. Har du aktiverat den proprietära drivrutinen till grafikkortet?
svippen

Inlägg av svippen »

Trust heter tillverkaren till musen och modellen är GM-4200
Vad menar du med proprietära? Jag aktiverade den som var recomended i listan =)
"NVIDIA accelerated graphics driver [Recommended]
ubot

Inlägg av ubot »

Ja, det är den drivrutinen jag menar. Det är bra. Det hade varit bra om du had ekunnat testa två saker:

1. Testa en annan mus. Finns problemet där då också?
2. Testa att logga ut och klicka på ditt användarnamn. Längst ner så går det då att byta till Classic (No effekcts). Välj det alternativet och logga in i Classic (utan effekter) istället för Ubuntus vanliga gränssnitt Unity. Hur fungerar din Trust-mus då?
svippen

Inlägg av svippen »

Har tyvärr ingen mus att testa med nu, men jag kör med Ubuntu classic(för att jag hatar de nya) men ska jag testa utan effekter då? Vad har musen med mitt grafikkort att göra?

Tack för alla svar hittills :)
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

svippen skrev:Har tyvärr ingen mus att testa med nu, men jag kör med Ubuntu classic(för att jag hatar de nya) men ska jag testa utan effekter då? Vad har musen med mitt grafikkort att göra?

Xorg har viktig roll i hur ens mus beter sig. :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
ubot

Inlägg av ubot »

svippen skrev:Har tyvärr ingen mus att testa med nu, men jag kör med Ubuntu classic(för att jag hatar de nya) men ska jag testa utan effekter då? Vad har musen med mitt grafikkort att göra?

Jag är inte helt säker på att problemet har med musen att göra även om det lutar mot det. Det skulle även kunna vara drivrutinen till ditt grafikkort som spökar. Är du säker på att det enbart är musen som hänger sig och inte även tangentbordet? Om du startar ett program t.ex. går det då att navigera med tangentbordet (Tab-tangenten) bland alternativen i programmet? Jag undrar helt enkelt om det bara är musen som fryser och inte hela Skrivbordet, inkl. mus och tangentbord.

Och ja, testa att logga in i Ubuntu Classic utan avancerade skrivbordseffekter (No effects). Hänger sig musen även när du använder Ubuntu utan avancerade skrivbordseffekter?

Det hade varit bra om du kunde testa en helt annan mus men det borde räcka med att testa att navigera med enbart tangentbordet. Vad händer om du öppnar en meny med Alt+F1 och stegar fram till Firefox som ligger i Internet-menyn och öppnar programmet? Vad händer om du trycket Ctrl+B, Ctrl+Shift+O, Ctrk+K och söker efter något i Firefox? Fungerar det eller fryser Firefox och Skrivbordet som när musen hänger sig? Om du öppnat Nautilus (filbläddraren) och hoppar runt lite med Tab, Enter, Alt+PilUpp o.s.v. Hänger sig Ubuntu eller fungerar det fint? Om det hänger sig så testa även att navigera med tangentbordet utan att musen sitter i datorn. Vad händer då?

Som sagt. Försök att testa med en annan mus. Det är viktigt att vi ringar in problemet. Är det verkligen musen som är problemet eller är det grafikkortet och drivrutinen till grafikkortet?
svippen

Inlägg av svippen »

Ibland så har faktist tangentbordet fryst, men det har vart väldigt sällan, men om jag är inne i firefox t.e.x. så kan jag ibland navigera inne i programmet med musen, men jag kan inte trycka på "File, edit, view m.m." knapparna, det samma gäller att jag inte kan komma åt "Startmenyn" heller, men när jag tar alt + F4 så funkar menyerna igen.... ska testa utan effekter, återkommer =)
svippen

Inlägg av svippen »

Nu när jag tog bort effekterna så verkar det som att musen slutat frysa...
ubot

Inlägg av ubot »

svippen skrev:Nu när jag tog bort effekterna så verkar det som att musen slutat frysa...
Ok. Jag misstänker att problemet hänger ihop med drivrutinen till grafikkortet då på något sätt. Jag tycker du ska prova med en annan mus när du använder resp, inte använder avancerade skrivbordseffekter. Det är ytterligare ett sätt att få klarhet i vad som är fel.
svippen

Inlägg av svippen »

Testade en annan mus lite, och den funkar som den ska....men det gjorde den andra också så... brukar ju slut om man starta om den, och nu har den inte börjat än iaf... men om jag kopplar i min andra så funkar ju den också....
svippen

Inlägg av svippen »

Nu när jag stoppade in den gamla musen igen så började den frysa... och när jag stoppade in den jag lånade så funkade allt igen....

EDIT: Nu frös även "ALT+TAB" kommandot på tangeltbordet
ubot

Inlägg av ubot »

Det hade varit bra om du hade testat Ubuntu lite längre med musen du har lånat och med avancerade skrivbordseffekter aktiverade, d.v.s utan att logga in med (no effects). Om det fungerar under en längre tid med musen du har lånat så talar det mesta för att det är något med just din mus vilket vi i.s.f. får försöka lösa på något sätt. Dock är det viktigt att vi utesluter att det inte är ett fel som inträffar oavsett vilken mus du använder...
svippen

Inlägg av svippen »

Nu har jag testat den andra musen ett tag, och då funkar det, men så fort jag stoppar i min egna så börjar det igen...
ubot

Inlägg av ubot »

svippen skrev:Nu har jag testat den andra musen ett tag, och då funkar det, men så fort jag stoppar i min egna så börjar det igen...
Är det problem även om du är inloggad i Ubuntu med no effects?
svippen

Inlägg av svippen »

Japp
ubot

Inlägg av ubot »

Öppna en Terminal och kör det här kommandot:

sudo Xorg -configure
Säkerhetskopiera filen xorg.conf med det här kommandot:

sudo cp /etc/xorg.conf /etc/xorg.conf.backup
Öppna filen /etc/xorg.conf:

gksudo gedit /etc/xorg.conf
Lägg in det här i filen:

Section "InputDevice"                                                                               
        Identifier      "Configured Mouse"                                                          
        Driver          "mouse"                                                                     
        Option          "CorePointer"                        
        Option          "Device"                "/dev/input/mice"                                 
        Option          "Protocol"              "ExplorerPS/2"                                      
        Option          "ZAxisMapping"          "4 5"
	Option 		"Buttons"		"7"
	Option		"ButtonMapping"	"1 2 3 7 6 4 5"
        Option          "Emulate3Buttons"       "false"
EndSection
Spara och stäng filen. Starta om datorn. Fungerar musen nu?
Om inte det här hjälper så återställ säkerhetskopian med det här kommandot:

sudo mv /etc/xorg.conf.backup /etc/xorg.conf
svippen

Inlägg av svippen »

Det funkade inte :/
Skriv svar

Återgå till "Inmatning"