Mvh Alex
Kod: Markera allt
dmesg
tail -100 /var/log/syslog
Ge oss lite mer information om ditt system. Kör detta i Terminalen och posta resultatet här med http://pastebin.ubuntu.com :Killerlink skrev:Avståndet har ingen roll, har testat. Och energisparfunktionen vet jag inget speciellt om, men antar att du kan ha rätt i det. Men finns det något sätt man skulle kunna lösa det på? :/
sudo lshw -c network; ping -c 5 google.com; ifconfig
Du har 60% packet loss när du pingar google.com 5 ggr. Det är anmärkningsvärt dåligt. Du har även pingtider på dom 2 pingar som går fram på 24,2 ms och 26,9 ms. Det låter lite högt. Jag har pingtider på 10,0-10,3 ms och 0% packet loss när jag kör ping -c 5 google.com. Det verkar ju helt klart som om kontakten med Internet är dålig på din dator.5 packets transmitted, 2 received, 60% packet loss, time 12124ms
Den här buggtråden passar gansak bra in på ditt problem även om den tar upp authentication-problem. Det är samma trådlösa nätverskort som du har och det handlar om batteriet: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/734865The power saving related problems with kernel 2.6.38 and RT2860 hardware have now two fixes in the process of being released:
uname -r
Den bugg som jag länkade till i posten här ovanför ska vara löst i kernel 2.3.39. Jag misstänker att ditt problem har samma förklaring även om jag ju inte vet det helt säkert. Det går att uppdatera 2.6.38 till 2.6.39. Det kanske är värt ett försök?Killerlink skrev:Jag har kernel 2.6.38-11-generic.
Du har knappast lyckats genomföra uppgraderingen av kärnan eller så har du valt en gammal kärna i Grub-menyn när du startar Ubuntu.Killerlink skrev:Då jag går in på länken och kör dessa kommandon i terminalen så får jag inte upp kernel 2.6.39 i listan, varför? Alla kommandon går att genom föra förutom det sista eftersom kerneln inte finns tillgänglig.
sudo add-apt-repository ppa:kernel-ppa/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-headers-2.6.39-0 linux-headers-2.6.39-0-generic linux-image-2.6.39-0-generic --fix-missing
uname -r
cat /etc/apt/sources.list | grep "^deb "
apt-cache -n search linux-headers
Jag tyckte väl att PPA:t såg lite tomt ut när jag tittade pi listan över PPA:n i kernel-PPA:t.You are not doing anything wrong. It seams that PPA is empty at this time.
sudo apt-get install linux-backports-modules-cw-2.6.39-natty-generic
apt-cache policy linux-backports-modules-cw-2.6.39-natty-generic
sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:kernel-ppa/ppa