-Problem- Internet är segt vid batterianvändning

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Killerlink
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

-Problem- Internet är segt vid batterianvändning

Inlägg av Killerlink »

Tjenare, någon som varit med om att Internet blir segt när man kör på batteriet i sin bärbara dator? Mycket irriterande, klickar jag 20 gånger på en länk så börjar den söka.. jätte långsamt. Vad gör man åt det? :(

Mvh Alex
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: -Problem- Internet är segt vid batterianvändning

Inlägg av johanre »

Tveksamt om det har direkt med batteriet att göra men det kan ju finnas indirekta orsaker. Vad har du för Internet anslutning från datorn?
Killerlink

Inlägg av Killerlink »

Jag har trådlöst internet. Så fort jag drar ut laddaren så blir allt mkt segare, men när laddaren är i går allt kanon bra. :/
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Spännande. Har ingen bra förklaring. Spekulerar jag så tippar jag på att det är något hårdvaru strul. Eventuellt kan

Kod: Markera allt

dmesg
eller

tail -100 /var/log/syslog
direkt efter ur- och injackning av strömkontakten ge någon info om vad som händer.
Killerlink

Inlägg av Killerlink »

När jag skrev dessa kommandon i terminalen, vad gjorde jag för specifikt då?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

dmesg rapporterar diagnostik information vid uppstart av datorn. Den kan alltså eventuellt avslöja hårdvaruproblem som kan orsaka det du ser.

/var/log/syslog innehåller aktuell information från systemet. tail -100 läser ut de senaste hundra raderna i /var/log/syslog.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Vad tror ni om den här förklaringen då? Jag misstänker att det är en energisparfunktion som gör att när datorn går på batteri så använder det trådlösa nätverkskortet mindre energi vilket leder till att uppkopplingen inte har lika god kontakt med modemet. :|

Vad händer om du använder datorn när du är precis intill modemet? Blir Internet segt då också eller har det med avståndet att göra?
Killerlink

Inlägg av Killerlink »

Avståndet har ingen roll, har testat. Och energisparfunktionen vet jag inget speciellt om, men antar att du kan ha rätt i det. Men finns det något sätt man skulle kunna lösa det på? :/
ubot

Inlägg av ubot »

Killerlink skrev:Avståndet har ingen roll, har testat. Och energisparfunktionen vet jag inget speciellt om, men antar att du kan ha rätt i det. Men finns det något sätt man skulle kunna lösa det på? :/
Ge oss lite mer information om ditt system. Kör detta i Terminalen och posta resultatet här med http://pastebin.ubuntu.com :

sudo lshw -c network; ping -c 5 google.com; ifconfig
Vad händer om du använder en nätverkskabel då? Blir Internet segt då också eller är det bara när du använder trådlöst Internet?
Killerlink

Inlägg av Killerlink »

Internet blir fortfarande lite segt men inte allt för segt. Dock så vill jag ju kunna använda datorn utan sladd hela tiden. :P

När jag skrev in koden fick jag fram det här: http://pastebin.ubuntu.com/692501/
ubot

Inlägg av ubot »

5 packets transmitted, 2 received, 60% packet loss, time 12124ms
Du har 60% packet loss när du pingar google.com 5 ggr. Det är anmärkningsvärt dåligt. Du har även pingtider på dom 2 pingar som går fram på 24,2 ms och 26,9 ms. Det låter lite högt. Jag har pingtider på 10,0-10,3 ms och 0% packet loss när jag kör ping -c 5 google.com. Det verkar ju helt klart som om kontakten med Internet är dålig på din dator.
The power saving related problems with kernel 2.6.38 and RT2860 hardware have now two fixes in the process of being released:
Den här buggtråden passar gansak bra in på ditt problem även om den tar upp authentication-problem. Det är samma trådlösa nätverskort som du har och det handlar om batteriet: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/734865
Det finns förslag på två lösningar: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... comments/5

Det verkar som om kernel 3.6.39 fixar problemet. Vad har du för kärna nu? Du ser vilken kärna du använder med kommandot:

uname -r
Jag misstänker starkt att det är drivrutinen till ditt trådlösa nätverskort som inte fungerar särskilt bra med den kärna som ditt system använder.
Killerlink

Inlägg av Killerlink »

Jag har kernel 2.6.38-11-generic. :)
ubot

Inlägg av ubot »

Killerlink skrev:Jag har kernel 2.6.38-11-generic. :)
Den bugg som jag länkade till i posten här ovanför ska vara löst i kernel 2.3.39. Jag misstänker att ditt problem har samma förklaring även om jag ju inte vet det helt säkert. Det går att uppdatera 2.6.38 till 2.6.39. Det kanske är värt ett försök?

Du gör det på egen risk. I värsta fall så kommer den nya kärnan att innehålla någon bugg som gör att något annat i Ubuntu börjar strula. Jag utgår från att du enkelt startar Ubuntu med en gammal kärna i Grub-menyn om det skulle bli problem med den nya kärnan. Jag vet inte hur färdig 2.6.39 är men mitt förslag är att du helt enkelt uppgraderar kärnan till version 2.3.39 och därefter startat om Ubuntu med den nya kärnan och ser om problemet med din Internetuppkoppling är löst. Så här uppgraderar du 2.6.38 till 2.6.39 i Ubuntu 11.04: http://www.addictivetips.com/ubuntu-lin ... -2-6-39-0/

Om du uppgraderar kärnan så testa efter omstart att köra kommandot ping -c 5 google.com och posta pingtiderna här i Terminalen så vi ser om uppkopplingen verkar mer stabil efter uppgraderingen. Det är ju självklart någonting som du också bör märka när du använder datorn. Testa också att köra kommandot uname -r för att kontrollera att systemet verkligen använder kernel 2.6.39 efter uppgraderingen av kärnan och omstart.
Killerlink

Inlägg av Killerlink »

Då jag går in på länken och kör dessa kommandon i terminalen så får jag inte upp kernel 2.6.39 i listan, varför? Alla kommandon går att genom föra förutom det sista eftersom kerneln inte finns tillgänglig.
ubot

Inlägg av ubot »

Killerlink skrev:Då jag går in på länken och kör dessa kommandon i terminalen så får jag inte upp kernel 2.6.39 i listan, varför? Alla kommandon går att genom föra förutom det sista eftersom kerneln inte finns tillgänglig.
Du har knappast lyckats genomföra uppgraderingen av kärnan eller så har du valt en gammal kärna i Grub-menyn när du startar Ubuntu.

Det ska fungera med dessa steg:

sudo add-apt-repository ppa:kernel-ppa/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-headers-2.6.39-0 linux-headers-2.6.39-0-generic linux-image-2.6.39-0-generic --fix-missing
Får du något felmeddelande i Terminalen när du kör kommandona?

Vad får du om du kör det här kommandot i Terminalen:

uname -r
Killerlink

Inlägg av Killerlink »

Detta får jag fram när jag köra alla kommandon i terminalen, http://paste.ubuntu.com/694532/

När jag sedan kör "uname -r" så får jag upp samma kernel som tidigare.
ubot

Inlägg av ubot »

Uppgraderingen av kärnan misslyckas helt klart. Kör det här kommandot och posta resultatet här m.h.a. pastebin:

cat /etc/apt/sources.list | grep "^deb "
Kör även det här kommandot och posta resultatet i pastebin:

apt-cache -n search linux-headers
Det verkar helt klart som om add-apt-repository inte lägger till PPA:t ordentligt alternativt att vi försöker installera fel paket med kommandot sudo apt-get install linux-headers...

EDIT:

Det fungerar inte! Här är förklaringen:
You are not doing anything wrong. It seams that PPA is empty at this time.
Jag tyckte väl att PPA:t såg lite tomt ut när jag tittade pi listan över PPA:n i kernel-PPA:t. :(
ubot

Inlägg av ubot »

Jag har frågat i IRC-kanalen #ubuntu-kernel och där rekommenderar dom paketet linux-backports-modules-cw-2.6.39-natty-generic istället för att uppgradera hela kärnan. Mitt tips är att du installerar paketet och ser om det löser dina problem:

sudo apt-get install linux-backports-modules-cw-2.6.39-natty-generic
Du kontrollerar att paketet har blivit installerat med kommandot:

apt-cache policy linux-backports-modules-cw-2.6.39-natty-generic
Testa även att starta om datorn efter installationen!

Här är mer information om Ubuntu Backports: https://help.ubuntu.com/community/UbuntuBackports
Killerlink

Inlägg av Killerlink »

Följde dina råd i det senaste inlägget och jag körde också kommandot: sudo lshw -c network; ping -c 5 google.com; ifconfig, igen. Då fick jag fram det här: http://paste.ubuntu.com/695282/

Tänkte om du ville kolla om det blev någon skillnad. Det jag såg i terminalen efter kommandot var att det var 0% packet loss. Om det är bra eller ej vet jag inte.
ubot

Inlägg av ubot »

0% packet loss är bra. Det innebär att alla paket når målet. Hur är ditt Internet nu då? Är det fortfarande segt?
Man ser också om man jämför informationen i pastebin nu jämfört med innan att ditt trådlösa nätverkskort använder drivrutinen rt2860 istället för rt2800pci. Det tillsammans med att packet loss är 0% indikerar på att problemet är löst. Frågan är hur du upplever Internet nu? Märker du att hastigheten är likadan oavsett om du kör på batteri eller inte? :|

EDIT:
Jag rekommenderar att du installerar paketet ppa-purge och tar bort kernel-PPA:t så det inte ställer till något nu när du ändå inte använder det för att uppgradera kärnan. Det är onödigt att ha kvar PPA:t om du ändå inte har installerat kärna 2.6.39 från det.
Så här gör du:

sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge ppa:kernel-ppa/ppa
Skriv svar

Återgå till "Internet"