Putty buggar.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Forcevision
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Putty buggar.

Inlägg av Forcevision »

Tja !

Sitter här och fjärrstyr min server med putty och ssh, men skall jag editera en fil och fixa lite i den blir det helt fel när man skriver och helt plötsligt så byter den rad. Någon som har samma problem är det buggar i putty eller är det jag som gör fel ?

Mvh Force
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
David Andersson

Re: Putty buggar.

Inlägg av David Andersson »

Forcevision skrev:Sitter här och fjärrstyr min server med putty och ssh, men skall jag editera en fil och fixa lite i den blir det helt fel när man skriver och helt plötsligt så byter den rad. Någon som har samma problem är det buggar i putty eller är det jag som gör fel ?
Använder du nano, vi, emacs eller (bugar inför mästaren) ed? Vad editorn tror att din terminal klara beror på inställningar i stty och värdet i variabeln TERM. (Det är säkert mycket krångligare, men det är vad jag minns.)

Verkar output från stty -a och echo $TERM rimliga?

Om du använder nano och inte har satt nowrap så kommer den att automatiskt bryta långa rader, inte bara på skärmen utan också i den sparade filen, vilket är jättejobbigt när man redigerar /etc/fstab :(. Då får man starta nano med --nowrap eller lägga till set nowrap i ~/.nanorc
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"