Nybörjare har problem med X i Arch

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Rjinswand
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Nybörjare har problem med X i Arch

Inlägg av Rjinswand »

Nybörjare som jag är tänkte jag att ett bra sätt att lära sig mer om linux skulle va att köra lite av en sink or swim taktik, därför tänkte jag kicka igång med arch efter några månader i ubuntu. Jag gillade ubuntu men hela tanken med att bygga upp sitt OS och välja precis vad jag vill ha tilltalar mig, och somsagt, jag hoppas att jag lär mig lite :)

MEN som titeln på tråden hintar så har jag stött på problem. Jag får inte X att fungera.

Kod: Markera allt

grep EE /var/log/Xorg.0.log
ger i stora drag följande

(II) loading extension MIT-SCREEN-SAVER
(EE) Failed to load module "nv" (module does not exist, 0)
(EE) Failed to load module "nvidia" (module does not exist, 0)
(EE) Failed to load module "fbdev" (module does not exist, 0)
(EE) NOUVEAU(0): Error creating GPU channel: -19
(EE) NOUVEAU(0): Error initialising acceleration:. Falling back to NoAccel
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Nybörjare har problem med X i Arch

Inlägg av ubot »

Du kan ju även installera Ubuntus base system (som är grunden för Ubuntu, Kubuntu e.t.c) och sedan bygga upp en skrivbordsmiljö:
To install a base system, boot from any Alternate CD and choose "Install a command-line system." It is exactly the same command-line system on Kubuntu/Xubuntu/Ubuntu Alternate CDs.
https://help.ubuntu.com/community/Insta ... orySystems
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Du måste ge mer info om grafikkort m m. Har du testat nvidias egen drivrutin? Har du kollat Arch Wikin?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Jag har 2 st Nvidia gtx560ti, tror, efter lite wikiläsande, att problemet är att nouveau inte stödjer mitt grafikkort. Har dock inte hittat någon info om vilken/vilka som eventuellt gör det.. Det finns ju ett par att välja på.
Nvidias egna ska ju engligt wikin vara lite pillig..

EDIT: Nu kan det vara så att jag är lite trög men arch wikins guide till att installera nvidia drivaren verkar, som jag förstår det, säga ungefär: kolla vilken drivare du ska ha (jag ska ha 208.13, fantastiskt hur mycket bättre man googlar nu jämfört med mitt i natten) och installera nvidia nvidia-utils.

Jag sitter på jobbet och skummar bara så jag kan mycket väl ha missat något, antagligen, för jag måste väl specificera vilken drivare jag vill ha, eller täcker nvidia nvidia-utils alla? :-[ Eller ska jag kolla AUR efter exakt vilket paket jag ska ha?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

sudo pacman -Syy
sudo pacman -Su
sudo pacman -S nvidia nvidia-utils

Då får du; nvidia 280.13-1
(208.xx var skrivfel väl?)

Kolla också att nouveau är svartlistad. Antingen i /etc/modprobe.d/modprobe.conf eller /etc/modprobe.d/nouveau_blacklist.conf
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Okej!
Helt korrekt, 208.xx var ett typo ::)

Borde det inte funka att sudo pacman -R nouveau innan updateringen? den borde väl inte uppdatera ett paket jag inte har? Eller har jag missförstått hur det fungerar? Så slipper den ligga och skräpa.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ja! Det funkar. Alternativet är pacman -Rs

"den borde väl inte uppdatera ett paket jag inte har?" En helt korrekt slutsats.

#########

Removing packages

To remove a single package, leaving all of its dependencies installed:

# pacman -R package_name

To remove a package and its dependencies which are not required by any other installed package:

# pacman -Rs package_name

Källa:https://wiki.archlinux.org/index.php/Pa ... g_packages
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Efter

sudo pacman -Rs xf86-video-nouveau
sudo pacman -S nvidia nvidia-utils
sudo reboot
sudo pacman -Syu
startar forfarande inte X och

grep EE /var/log/Xorg.0.log
ger

(II) loading extension MIT-SCREEN-SAVER
(EE) Failed to load module "nv" (module does not exist, 0)
(EE) Failed to load module "nvidia" (module does not exist, 0)
(EE) Failed to load module "fbdev" (module does not exist, 0)
:'(
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag har hittat en användare med liknande problem, (Nvidia 8800 GTS > Nvidia GTX 560 Ti). Men tråden är från 2010 så rimligtvis borde det vara löst nu. Lösningen för den användaren var att installera "nvidia-beta". Det är vad jag har att förmedla rörande ditt problem.

Arch Linux "Frankrike".

Svar: "Tu peux trouver "nvidia-beta" 260.30 sur Aur si tu veux tester."

Det fungerade och svaret från användaren med problem blev följande.

Respons: "Exactement ! Effectivement ça marche merci encore !"

Tråden/Källa: http://forums.archlinux.fr/topic7751.html
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Rjinswand

Inlägg av Rjinswand »

Jag tog tag i det lite idag igen innan jag gick till jobbet, jag har lyckats installera en aur helper (jag kör yaourt) men jag lyckas inte komma hela vägen fram.

yaourt -S nvidia-beta nvidia-utils-beta
Det funkar ett tag, jag lyckas hitta och ladda ner paketen och kompilera dem (trycka n och y ett par gånger var inte så svårt ;)) men, jag lyckas inte hela vägen!

Jag kommer till steget efter att jag valt om jag vill ta bort program som ligger i konflikt med det jag vill installera. (Jag tar bort det som är i konflikt, sitter på jobbet nu och minns inte i huvudet vad det var.)
MEN nu kommer ett steg som jag inte riktigt förstod, som jag nämt tidigare är jag relativ nybörjare och särskillt när det är mer komplicerat än att skriva in en ppa och ta ner det jag vill i en grafisk miljö, som jag fattade det så kopierades filerna till en mapp (nu minns jag inte vilken i skrivande stund) och sen står det att följande paket har inte installerats (nvidia-beta och nvidia-utils-beta).:(

Vad gör jag fel? Jag vet knappt vad jag gör, men jag gör det trots allt för att lära mig så förhoppningsvis lär jag mig av detta ::)

EDIT: Kom att tänka på att det kanske är något jag behöver installera först, typ build-essentials, make eller gcc eller något? Jag antog bara att yaourt skulle ordna det eller att det var med i core.. jag ska ge mig på det igen ikväll så kan jag förhoppningsvis markera tråden som löst sen :)

EDIT 2: Okej, känner mig som en idiot som tydligen inte läste ordentligt vad som hände.. skyller på att jag är ovan vid att inte ha små varningsrutor som poppar upp ;)
Jag lyckades installera drivrutinerna, ifall någon skulle ha något liknande problem så kan jag säga att felet var att jag inte kunde ta bort det som låg i konflikt med drivarna då gamla drivare låg och skräpade och var beroende av det som var i konflikt, detta löste sig när dom gamla drivarna försvann. Allt blir lite lättare när man läser vad som faktiskt händer haha

MEN problemen är inte slut

no display found
Jag har testat att koppla in skärmen i de olika uttag jag har (iom 2 grafikkort) men det ger inget resultat :(
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"