[AKUT] Återskapa filer från extern HD!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
[AKUT] Återskapa filer från extern HD!
Efter en händelse i helgen så vart jag tvungen att åter installera Ubuntu. Jag hade tyvärr min externa HD i USB porten och jag är inte observant på det så Ubunto installeras på den... nu raderades en himla massa filer som jag gärna skulle vilja ha tillbaka närmare bestämt 2 TB.
Finns det någon som kan tipsa mig om något bra och framför allt enkelt recovery program för Ubuntu så jag kan få tillbaka dessa filer som fanns där INNAN Ubuntu beslutade sig för att använda den disken som "C:" Hade ingen aning om att detta var möjligt, hade jag vetat hade den inte vart ansluten.
Ett "skitenkelt" program önskas...
Please...
Finns det någon som kan tipsa mig om något bra och framför allt enkelt recovery program för Ubuntu så jag kan få tillbaka dessa filer som fanns där INNAN Ubuntu beslutade sig för att använda den disken som "C:" Hade ingen aning om att detta var möjligt, hade jag vetat hade den inte vart ansluten.
Please...
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: [AKUT] Återskapa filer från extern HD!
Det finns ett program som heter Foremost som jag tror skulle kunna funka för dig, det är tillgängligt via programcentralen.
- itmannen_online
Det kan vara värt med att prova Parted Magic.Falkens.se skrev:Efter en händelse i helgen så vart jag tvungen att åter installera Ubuntu. Jag hade tyvärr min externa HD i USB porten och jag är inte observant på det så Ubunto installeras på den... nu raderades en himla massa filer som jag gärna skulle vilja ha tillbaka närmare bestämt 2 TB.
Please...
Det brukar kunna fixa mycket av det du beskriver.
Det är live-cd som du bootar med.
Men sen beror det på om det uppfyller dina behov av enkelhet.
Men tyvärr så är det inte alltid så enkelt att återskapa filer.
Toni Appelqvist
http://itmannen.se
http://www.vimeo.com/itmannen
http://www.facebook.com/toni.online
http://www.youtube.com/user/obbeonline
Ubuntu 11.10 Ubuntu 12.04
http://itmannen.se
http://www.vimeo.com/itmannen
http://www.facebook.com/toni.online
http://www.youtube.com/user/obbeonline
Ubuntu 11.10 Ubuntu 12.04
-
Visst, det kanske inte är enkelt men som jag ser det så är jag fortfarande okunnig inom Linux och deras kommadon. Är en "drag and drop" person. Det är därför jag trycker på enkelhet.
Jag vill gärna ha ett program som grafiskt kan hjälpa mig med problemet. Typ "återskapa disken från följande tidpunkt" och sen hoppas på det bästa. Det är väl den enkelheten jag söker... är inte ute efter avaceraena saker utan mer funkis tip och då gärna något med grafiskt hjälpmedel dvs. terminalen gillar jag när jag ska uppdatera inte att jobba i.
Jag vill gärna ha ett program som grafiskt kan hjälpa mig med problemet. Typ "återskapa disken från följande tidpunkt" och sen hoppas på det bästa. Det är väl den enkelheten jag söker... är inte ute efter avaceraena saker utan mer funkis tip och då gärna något med grafiskt hjälpmedel dvs. terminalen gillar jag när jag ska uppdatera inte att jobba i.

-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Prova TestDisk http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Det är inget "dra och släpp"-program, utan textbaserat.
Det absolut viktigaste i ditt fall är att inte använda hårddisken innan du ska göra återställningen.
De filer som skrevs över vid installationen kan du inte räkna med att få tillbaks.
Det absolut viktigaste i ditt fall är att inte använda hårddisken innan du ska göra återställningen.
De filer som skrevs över vid installationen kan du inte räkna med att få tillbaks.
-
Ja då är det ingen idé... för Ubuntu installerade sig på den disken så då kan man säga att den är överskriven :-)HakanS skrev:Prova TestDisk http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
ja då är det case closed.
-
Nä, ge inte upp än.Falkens.se skrev: Ja då är det ingen idé... för Ubuntu installerade sig på den disken så då kan man säga att den är överskriven :-)
Du har väl en intern disk som du kan installera ubuntu på, den du tänkte installera på från början. Installera ubuntu på den (och med extern disk inte ansluten för säkerhets skull).
Jag skulle rekommendera foremost (paket

Förbered alltså en ubuntu på interna disken utan att ansluta externa disken. Installera t.ex. ovanstående program, och se till att det finns plats på interna disken att spara filer återställda från externa disken. Det behövs mycket plats, speciellt om du ska återställa med flera program. Om externa disken hade 100GB filer, försök ha 300-400GB ledigt på interna disken innan du börjar.
Installationen av ubuntu på externa disken har skrivit över motsvarande 2-3GB, kanske lite mer, och ännu mer om du sparat filer och installerat stora program innan du upptäckte felet. Om du hade 2-3GB filer på den så räkna med att det mesta är förstört. Om du hade 200-300GB filer så kanske bara några få procent är förstört om du har tur.
Minns du hur externa disken var partitionerad innan, och kan du se hur den är partitionerar nu? Kanske att den ursprungliga partitionen låg så att den finns kvar eller haft mindre risk att blivit överskriven.
Vilka är de viktigaste filtyperna att återställa? Bilder, filmer, ordbehandlingsdokument, databaser, textfiler?
Programmen är kommandon som körs i en terminal. Ett av argumenten till kommandona är enheten, som du måste ta reda på när det är dags. Det brukar vara /dev/sdb eller /dev/sdc eller liknande, eller /dev/sdb1 eller /dev/sdc2 om vi bara ska återställa från en viss partition på disken.
Här finns lite mer info, men du behöver inte läsa allt: https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery
Säg till om du vill gå vidare och när du är redo.
-
OJ Tack för det svaret... nu har jag lite att bita i men min nybörjar hjärna undrar vart hittar jag programmet Foremost efter det att jag installerat det?
Jag är rädd att det är något terminal-program jag måste köra här och det är ju något jag inte grejar som sagt eller tittar jag bara fel här
Blir sugen på att lösa detta
Jag är rädd att det är något terminal-program jag måste köra här och det är ju något jag inte grejar som sagt eller tittar jag bara fel här

Blir sugen på att lösa detta

-
Har du någon enkel förklaring hur jag aktiverar detta på min HD? Måste jag ha en annan disk och lägga det på eller kan man få den att göra det på den man vill återskapa? Du är nog med på hur jag tänker... det skulle vara bra eftersom jag inte sitter med en 2 TB löst här.David Andersson skrev:Nä, ge inte upp än.Falkens.se skrev: Ja då är det ingen idé... för Ubuntu installerade sig på den disken så då kan man säga att den är överskriven :-)
Du har väl en intern disk som du kan installera ubuntu på, den du tänkte installera på från början. Installera ubuntu på den (och med extern disk inte ansluten för säkerhets skull).
Jag skulle rekommendera foremost (paketforemost) för att söka efter och återställa filer från den externa disken. Det finns även photorec (paket
testdisk) som verkar ungefär lika bra på att återställa, och recoverjpeg (paket
recoverjpeg), som är nästan lika bra, men bara återställer jpeg-bilder. (recoverjpeg har även ett kommando för att datumsortera bilderna efteråt.) Har även testat scalpel men det är inte bra. För att öka chanserna kan man använda flera av programmen. Det finns en chans att de kompletterar varandra och tillsammans hittar nån fil mer än var och en för sig.
Förbered alltså en ubuntu på interna disken utan att ansluta externa disken. Installera t.ex. ovanstående program, och se till att det finns plats på interna disken att spara filer återställda från externa disken. Det behövs mycket plats, speciellt om du ska återställa med flera program. Om externa disken hade 100GB filer, försök ha 300-400GB ledigt på interna disken innan du börjar.
Installationen av ubuntu på externa disken har skrivit över motsvarande 2-3GB, kanske lite mer, och ännu mer om du sparat filer och installerat stora program innan du upptäckte felet. Om du hade 2-3GB filer på den så räkna med att det mesta är förstört. Om du hade 200-300GB filer så kanske bara några få procent är förstört om du har tur.
Minns du hur externa disken var partitionerad innan, och kan du se hur den är partitionerar nu? Kanske att den ursprungliga partitionen låg så att den finns kvar eller haft mindre risk att blivit överskriven.
Vilka är de viktigaste filtyperna att återställa? Bilder, filmer, ordbehandlingsdokument, databaser, textfiler?
Programmen är kommandon som körs i en terminal. Ett av argumenten till kommandona är enheten, som du måste ta reda på när det är dags. Det brukar vara /dev/sdb eller /dev/sdc eller liknande, eller /dev/sdb1 eller /dev/sdc2 om vi bara ska återställa från en viss partition på disken.
Här finns lite mer info, men du behöver inte läsa allt: https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery
Säg till om du vill gå vidare och när du är redo.
-
Det är viktigt att vi inte råkar göra nåt sämre när vi försöker göra nåt bättre. Vad menar du med "aktiverar detta"? Vilken hårddisk är "min HD"? Den interna eller externa?Falkens.se skrev: Har du någon enkel förklaring hur jag aktiverar detta på min HD?
Hur stor är den interna hårddisken? Har du ubuntu eller nåt annat installerat på den? Hur mycket ledigt? (Om ubuntu, se System>Administration>Systemövervakare flik filsystem)Falkens.se skrev: Måste jag ha en annan disk och lägga det på eller kan man få den att göra det på den man vill återskapa? Du är nog med på hur jag tänker... det skulle vara bra eftersom jag inte sitter med en 2 TB löst här.
Hur stor är den externa hårddisken? Minns du ungefär hur mycket av det som var använt, eller ledigt, innan olyckan?
Har du fler interna eller externa hårddiskar?
Tanken är att rädda filer från den externa hårddisken till en mapp på den interna hårddisken. Processen kommer inte att ändra nånting på den externa hårddisken. Det måste finnas gott om ledigt utrymme på den interna hårddisken.
Alla räddningsprogram som nämnts är kommandon som körs i en terminal. Såna program syns inte i några programmenyer. Om du är alldeles nybörjare i terminalen så kommer du att behöva detaljerade instruktioner. Men det ska vi nog kunna ge. Vi tar ett steg i taget. Om du får ett terminalkommando av oss kan du kopiera och klistra in från forumet till terminalen, så att det blir garanterat rättstavat, och ibland ber vi dej kopiera utmatningar från terminalen till en kommentar i den här tråden.Falkens.se skrev: Jag är rädd att det är något terminal-program jag måste köra här och det är ju något jag inte grejar som sagt eller tittar jag bara fel här![]()
En sak får du dock göra helt själv: hitta menyalternativet Program>Tillbehör>Terminal
-
Den interna har jag 46 gig ledigt på.
Den externa är på 2 TB och var nästan full (av film)
Det är alltså inte det viktigaste jag har utan bara jobbigt att bli av med.
Men så ser det ut nu vad gäller diskarna
Den externa är på 2 TB och var nästan full (av film)
Det är alltså inte det viktigaste jag har utan bara jobbigt att bli av med.
Men så ser det ut nu vad gäller diskarna
-
- Global Moderator
Då får du börja med att skaffa ytterligare en 2TB hårddisk.
-
AJ F-n! Är det så "illa"HakanS skrev:Då får du börja med att skaffa ytterligare en 2TB hårddisk.

-
Alternativt begränsa vilka filtyper som ska räddas. Om du hade 1800GB film (som man kan ladda ner på nytt) och 5GB oersättliga fotografier från fågelsafarin så kan man välja att bara försöka rädda filer av typ jpeg. Då får de plats på 45GB, inklusive några dubletter.HakanS skrev:Då får du börja med att skaffa ytterligare en 2TB hårddisk.
-
- Global Moderator
Se det som en investering för framtiden. Om du har 2 TB data som du är rädd om så bör du ha en 2 TB disk att ta back-up till.Falkens.se skrev:AJ F-n! Är det så "illa"HakanS skrev:Då får du börja med att skaffa ytterligare en 2TB hårddisk.
Är det en sak som man lär sig av sådana här missöden, så är det vikten av att ta back-up:er
-
Utanför ämnet: Måste pusha den här backup-enkäten igen. Av 17162 medlemmar är det 17132 som inte har svarat än, och ingen har svarat de senaste månaderna. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=34485HakanS skrev: Är det en sak som man lär sig av sådana här missöden, så är det vikten av att ta back-up:er