Finns en bugg i ClamTk 4.34

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Antec

Finns en bugg i ClamTk 4.34

Inlägg av Antec »

Är det några som har märkt problem med ClamTk 4.34? Jag har testat på 4 burkar och får samma problem.. Jag har kört igång ClamTk via terminalen och inga fel blir det.. Själva scanningen vill aldrig bli klar än hur länge jag väntar så jag hinner aldrig får några errors synliga, det är som att ClamTk fryses efter en tid? Det spelar heller ingen roll vart det segnar ner men det blir inga fel och scanningen kan hålla på flera dar utan att några konstigheter märkt/syns mer än att det går ner och blir segt men det rullar fortfarande? Gäller både i Ubuntu 11.04, 10.04 och 10.10!
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 26 gånger.
Antec

Re: Finns en bugg i ClamTk 4.34

Inlägg av Antec »

Jag var rädd att jag var ensam om det här problemet, men nu vet jag att fler har samma undran? Hur man kan prova är att gå in på avancerat och välja inställningar och bocka av det man tror gör så att ClamTk verkar sänka sig..problemet gäller bara ClamTk 4.34... Men att bocka av så söker den ju såklart inte lika djupt, men jag tror inte det är ett sånt problem? kolla gärna och se själv...

:D
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 26 gånger.
Antec

Inlägg av Antec »

Det är en bugg i ClamTk 4.34 som för vissa gör så att själva sökning börjar efter viss tid att lagga ordentligt och i princip avstanna.. Ni som har det här problemet kan prova ändra en rad i gui.pm för att se om det flyter bättre, för vissa gör det så, innan ClamTk 4.35 släpps. ClamTk 4.35 har jag testat och den fungerar däremot korrekt.

För att testa ändra i GUI.pm skriv det här i terminalen:

Kod: Markera allt

sudo gedit /usr/share/perl5/ClamTk/GUI.pm
På raden 1037 ändra 200 till 1000.
spara och avsluta. Prova sen en sökning i ClamTk och kolla om det blivit bättre om inte ställ tillbaka raden 1037 till sitt ursprung spara och avsluta.

Jag har en ej färdig version av ClamTk 4.35 som jag har testat flera dagar och den fungerar perfekt..

Ni som vill prova ClamTK 4.35 utan att installera programmet för att se att det fungerar kan hämta programmet här:
https://secure1.storegate.com/Shares/Ho ... 65f8cae0f8

Gör så här, hämta ner paketet, kolla var det ligger/hamnade förmodligen finns den under mappen "Hämtningar" gå då in i mappen Hämtningar från terminalen.

Skriv sen:

tar -xzf timer-clamtk.tar.gz

cd clamtk-4.35

perl clamtk
Programmet är inte klart så det kommer att stå 4.34 som versions nr forfarande.. Testa få höra om det funkar bra för er också :)
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Utanför ämnet: Flyttad från "Installation och uppgradering".
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Antec

Inlägg av Antec »

Nu finns det en färdig version av ClamTk 4.35 sen i går att tanka ner för installation!
Det handlar om en .deb-fil som ska installeras i Ubuntu så det är väldigt enkelt. Kör man med Ubuntu 10.04 så kommer gdebi att hjälpa till vid installation och om man använder nyare Ubuntu så blir det programcentralen som hjälper till..
Jag sätter den här tråden som löst eftersom en ny ClamTk-version är släppt.

Vid nyinstallation av ClamTk i Ubuntu.
Ubuntu: Installera ClamTk från förråden först, och sedan uppgradera till ClamTk 4.35. Detta kommer att säkerställa clamav-freshclam och apparmor-profilen på rätt sätt.

Tanka ner ClamTk 4.35 här:
http://clamtk.sourceforge.net/
Antec

Inlägg av Antec »

Idag kom en uppdatering av clamav-freshclam till 11.04 men jag ser inget till 10.04 än men det kan tänkas att det också kommer? Uppdateringen kom uppströms via uppdateringshanteraren..
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"