Ett intressant problem, rädda min data på min HDD

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
vinddraken
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Ett intressant problem, rädda min data på min HDD

Inlägg av vinddraken »

Hejsan, antar att jag har hittat till rätt del av forumet (annars ber jag Admin att flytta).

Jag har en 2.5" sata hdd på 250gb med märket Western Digital som jag har haft ubuntu installerad på. En dag så lyckades min sambo skada den och göra 7 sektorer obrukbara (misstänker MBR)

Hårddisken syns inte på en annan dator som har Ubuntu, och i Windows, så syns hårddisken enbart om man kopplar in den med ett externt chassi, annars om man kopplar in den direkt till moderkortet så syns den enbart i BIOS.

Jag kan tänka mig att det går att initiera den i Windows via externt chassi om jag kan tilldela enhetsnummer på hårddisken, men det är den delen som jag inte har lyckats lösa.

För övrigt så visar Windows 7 att det är hela 250gb samt visar mina Ubuntu partioneringar korrekt.

Någon här som kan vara klokare än mig på hur jag ska lösa detta?

mvh
Användarvisningsbild
itmannen_online

Re: Ett intressant problem, rädda min data på min HDD

Inlägg av itmannen_online »

Tråkigt men det går nog att fixa.
Jag har vid ett flertal nyttjat den suveräna "Boot Repair" i Ubuntu-system.
Finns att ladda hem som en bootbar livskiva.
Är otroligt enkelt att fixa trasiga mbr eller grub.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Flyttade tråden eftersom den är relaterad till hårdvara. Ubuntu Café är till för allmänt skitsnack.

Jag hinner tyvärr inte hjälpa dig själv men jag tror att det är möjligt att lösa ditt problem. När du skriver att disken inte känns igen så menar du väl att den inte monteras automatiskt och poppar upp i filbläddraren? Själv hårddisken kan dock ändå kännas igen av operativet men inte monteras om MBR är skadat som du säger. Jag hade börjat med att göra en komplett kopia på hela hårddisken med förslagsvis kommandoradsverktyget dd som man sedan kör programmet testdisk på.

EDIT: läste inte inlägget ordentligt. Ta mina råd med en näve salt.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Glöm m!rage råd.
Gör enligt vad jag skrivit så kan jag nästan(obs nästan) garantera dig ett bra resultat
vinddraken
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av vinddraken »

Ska testa med Boot Repair ikväll, om det löser mitt problem så sätter jag tråden som *solved* annars återkommer jag =) Men går det att köra Boot repair och hårddisken som en extern hdd, svaret är antagligen ja! Men lika bra att fråga eftersom jag har lånat ut mina skruvmejslar =)
Användarvisningsbild
itmannen_online

vinddraken skrev:Ska testa med Boot Repair ikväll, om det löser mitt problem så sätter jag tråden som *solved* annars återkommer jag =) Men går det att köra Boot repair och hårddisken som en extern hdd, svaret är antagligen ja! Men lika bra att fråga eftersom jag har lånat ut mina skruvmejslar =)
Som du misstänkte. Ja :)
Lycka till.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"