Hur flytta SAMBA efter att ha lagt på LVM

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hur flytta SAMBA efter att ha lagt på LVM

Inlägg av viper »

Jag har nu förstått att man kan lägga på LVM på ett befintligt OS. Efter en del googlande hittade jag denna utmärkta guide: https://help.ubuntu.com/community/Setti ... eanInstall.

Jag kommer att göra detta på min Ubuntuserver och börjar då med att installera ny hårddisk, för att ha tillgängligt utrymme för kopiering och skapande av LVM-strukturen. Dessutom kommer jag hålla systempartitionen (på egen disk) utanför LVM.
Därefter saknar jag bara en tydlig beskrivning av hur jag skyfflar över befintliga SAMBA utdelningar till LVM.

Och det är väl inga problem att göra backup från LVM till backupdisk(ar) utanför LVM?

Men som sagt, en vägledning till säkraste filkopieringen när LVM väl är skapat är det som saknas.

Även annat tänkbart mottages tacksamt.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hur flytta SAMBA efter att ha lagt på LVM

Inlägg av johanre »

viper skrev: Därefter saknar jag bara en tydlig beskrivning av hur jag skyfflar över befintliga SAMBA utdelningar till LVM.
Börja med att kopiera över gammal data:

Kod: Markera allt

rsync -av /gammal/katalog/  /ny/katalog/
OBS! Håll koll på "/"-en, det kan annars bli lite förvirrande.

Ändra därefter i /etc/samba/samba.conf så att den utdelade katalogen /gammal/katalog blir /ny/katalog.

OBS! Detta är också lite vanskligt att göra om det är filer i den hemmaktalog. Kom i så fall ihåg att inte skriva till filer i din hemmakatalog samtidigt som du kör rsync:en. Annars får du göra om det.
viper skrev: Och det är väl inga problem att göra backup från LVM till backupdisk(ar) utanför LVM?
Absolut inga!
viper
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hur flytta SAMBA efter att ha lagt på LVM

Inlägg av viper »

Så fantastiskt enkelt det kan vara! :glad:
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"