JS klocka, fel i Kod?
JS klocka, fel i Kod?
function Namn(){
var Nu = new Date();
var Timme = Nu.getHours();
var Minuter = Nu.getMinutes();
var Sekunder = Nu.getSeconds();
document.write(Timme+”:”+Minuter+”:”+Sekunder)
}
setInterval(”Namn()”,1000);
Är tänkt att vissa en klocka,
men inget händer.
var Nu = new Date();
document.write(Timme+”:”+Minuter+”:”+Sekunder)
}
setInterval(”Namn()”,1000);
Är tänkt att vissa en klocka,
men inget händer.
-
Re: JS klocka, fel i Kod?
Blir det nåt felmeddelande i felkonsollen? (I Firefox: Tools>Error Console, i Chromium: Skruvnyckel>Tools>Javascript Console)
blank sida, så förmodligen fel i kodenDavid Andersson skrev:Blir det nåt felmeddelande i felkonsollen? (I Firefox: Tools>Error Console, i Chromium: Skruvnyckel>Tools>Javascript Console)
-
När jag bäddar in javascripten från första inlägget i en html-sida så visar den syntaxfel i felkonsolen (och webbsidan blir en blank sida).kimU skrev:blank sida, så förmodligen fel i kodenDavid Andersson skrev:Blir det nåt felmeddelande i felkonsollen? (I Firefox: Tools>Error Console, i Chromium: Skruvnyckel>Tools>Javascript Console)
När jag rättat det, så får jag olika beteende i firefox och chromium. Vilken browser använder du?, vill du att det ska funka i alla browsrar?, och kan du visa hur html-koden ser ut?
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Ett exempel på en fungerande kod.
Meta-taggen för att åäö ska visas rätt (utf-8)
Paragrafen måste ligga där du vill att tiden ska visas under <head>-taggen
Meta-taggen för att åäö ska visas rätt (utf-8)
Kod: Markera allt
<meta content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv="content-type">
<script type="TEXT/JAVASCRIPT">
<!-- Dölj skript för äldre webbläsare
function watchTime(){
var theDate = new Date();
var timeStr = theDate.toLocaleTimeString();
document.getElementById("theTime").innerHTML = "Klockan är: " + timeStr;
}
var theTime = setInterval("watchTime()",10);
// Sluta dölj skript -->
</script>
<P align="center"><B><div id="theTime"></div></B></P>
echo '[q]sa[ln0=aln256%Pln256/snlbx]sb3135071790101768542287578439snlbxq' | dc
Jag använder FF och koden funkar inte om jag bara bäddar in i standard HTMLDavid Andersson skrev:När jag bäddar in javascripten från första inlägget i en html-sida så visar den syntaxfel i felkonsolen (och webbsidan blir en blank sida).kimU skrev:blank sida, så förmodligen fel i kodenDavid Andersson skrev:Blir det nåt felmeddelande i felkonsollen? (I Firefox: Tools>Error Console, i Chromium: Skruvnyckel>Tools>Javascript Console)
När jag rättat det, så får jag olika beteende i firefox och chromium. Vilken browser använder du?, vill du att det ska funka i alla browsrar?, och kan du visa hur html-koden ser ut?
ajja skrev:Ett exempel på en fungerande kod.
Meta-taggen för att åäö ska visas rätt (utf-8)Paragrafen måste ligga där du vill att tiden ska visas under <head>-taggenKod: Markera allt
<meta content="text/html; charset=UTF-8" http-equiv="content-type"> <script type="TEXT/JAVASCRIPT"> <!-- Dölj skript för äldre webbläsare function watchTime(){ var theDate = new Date(); var timeStr = theDate.toLocaleTimeString(); document.getElementById("theTime").innerHTML = "Klockan är: " + timeStr; } var theTime = setInterval("watchTime()",10); // Sluta dölj skript --> </script>
<P align="center"><B><div id="theTime"></div></B></P>
Är förvisso rätt kod, men jag undrar vad det är för fel på det jag skrev ovan.
-
David Andersson skrev: När jag bäddar in javascripten från första inlägget i en html-sida så visar den syntaxfel i felkonsolen (och webbsidan blir en blank sida).
Precis. Om scriptet är exakt som i första inlägget så funkar det inte. Felkonsolen visar vad som är fel. Har du kollat felkonsolen?kimU skrev: Jag använder FF och koden funkar inte om jag bara bäddar in i standard HTML
David Andersson skrev:David Andersson skrev: När jag bäddar in javascripten från första inlägget i en html-sida så visar den syntaxfel i felkonsolen (och webbsidan blir en blank sida).Precis. Om scriptet är exakt som i första inlägget så funkar det inte. Felkonsolen visar vad som är fel. Har du kollat felkonsolen?kimU skrev: Jag använder FF och koden funkar inte om jag bara bäddar in i standard HTML
Felkonsolen?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Jag kollade bara jättesnabbt på din kod, hoppas jag inte säger något som är fel.
Du skriver ju upprepade gånger med document.write. Den går ju inte att använda efter det att sidan har laddat. Då genereras en ny blank sida.
Skall du skriva löpande klockslag måste du använda getelementbyid eller likn..
Du skriver ju upprepade gånger med document.write. Den går ju inte att använda efter det att sidan har laddat. Då genereras en ny blank sida.
Skall du skriva löpande klockslag måste du använda getelementbyid eller likn..
Senast redigerad av 2 ycc, redigerad totalt 13 gång.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
-
I det allra första svaret till din allra första fråga står det hur man kommer till felkonsolen i Firefox och Chromium. (Menyalternativet "Tools" på engelska är troligen "Verktyg" på svenska.)kimU skrev: Felkonsolen?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Om man aktiverar document.write med timer så kommer den att skriva efter </body>. Det skapar en ny blank sida. Modifiera istället en tidigare tagg eller lägg till en ny tagg i DOM. Använd getelementbyid eller likn.
<div id=klocka></div>
<script type='text/javascript'>
function Namn(){
var Nu = new Date();
document.getElementById('klocka').innerHTML = Timme + ":" + Minuter + ":" + Sekunder;
}
setInterval("Namn()",1000);
</script>
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux