Skapa mp3 filer från CD

Problem med att spela musik, film osv.
rkl

Skapa mp3 filer från CD

Inlägg av rkl »

Hur skapar jag mp3 filer från en CD till min mp3-spelare??

Har försökt med Brasero utan framgång.

Tacksam för tips.
Mvh/RL
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Skapa mp3 filer från CD

Inlägg av vulfgar »

Jag brukar rippa mina CD med banshee, där ställer jag in vilket format jag vill ha på ljudfilerna (brukar välja flac). När jag sen lägger över filerna på min mp3 så gör jag det också i banshee, filer som musikspelaren inte klaras konverteras då automatiskt till lämpligt format. Jag gissar att det går att göra på liknande sätt i dom flesta andra ljudprogram, tex rythmbox. Om du ändå vill konvertera filerna manuellt så finns det ett program i förråden som heter ljudkonverteraren (soundconverter) som kan omvandla till och från alla möjliga ljudformat och där man kan ställa in kvalitet osv.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

vulfgar skrev:Jag brukar rippa mina CD med banshee, där ställer jag in vilket format jag vill ha på ljudfilerna (brukar välja flac). När jag sen lägger över filerna på min mp3 så gör jag det också i banshee, filer som musikspelaren inte klaras konverteras då automatiskt till lämpligt format. Jag gissar att det går att göra på liknande sätt i dom flesta andra ljudprogram, tex rythmbox. Om du ändå vill konvertera filerna manuellt så finns det ett program i förråden som heter ljudkonverteraren (soundconverter) som kan omvandla till och från alla möjliga ljudformat och där man kan ställa in kvalitet osv.
Asunder är betydligt bättre att skapa mp3 från.
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, du måste också installera en codec också som inte följer med som standard.

If an MP3 option is not shown in the Preferred Format list, install the gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse package and restart Rhythmbox or Banshee. The option CD Quality, MP3 (.mp3 type) should appear in the Preferred Format list. Den kommer också att dyka upp automatiskt som ett val att kunna byta till mp3 i Sound Converter.

Hittas här: https://help.ubuntu.com/10.10/musicvide ... nvert.html

Pluggen finns i förrådet också för installation, starta synaptic och sök på gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse så hittas den.
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för hjälpen allihop.
Som vanligt kan jag för lite för att kunna utnyttja er hjälp.
I detta fall hittar jag ingen möjlighet att välja format att konvertera till.

Jag har installerat både gstreamer, ljudkonverterare och banshee, men var finns inställningen som anger vad jag vill konvertera till?????

T ex har jag fått ner en skiva i Banshee; vad gör jag nu. Finns en inställning där jag kan ange att jag vill ha filerna konverterade till mp3???

Enkelt när man vet.

Tacksam för hjälp.

Mvh/RL
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Testa : Redigera -> Inställningar -> Källspecifikt -> Ljudskivor
källspecifikt.png
källspecifikt.png (37.14 KiB) Visad 4035 gånger
rkl

Inlägg av rkl »

Då jag är begränsad till enbart normalbegåvning förstår jag inte hur jag kommer vidare.

Jag har öppnat Banshee, dessförinnan installerat gstreamer....; gör inställningar enligt Hylas attachment. Jag laddar ner ljudskivan i Banshee.

Dessförinnan har jag kopplat in min Walkman och valt katalog i den.

Vad göra sen???? Hittar inget kommando att starta konverteringen till mp3??

Hittar ingen möjlighet att konvertera till min Walkman!!!

Antagligen väldigt enkelt, men inte för mig.

Tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hylas »

Jag testade att importera en cd via banshee. Det funkar för mig (se bilaga)

Personligen föredrar jag "sound-juicer" för konvertering av cd-skivor.
Bilagor
banshee.png
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Om du inte hittar knappen som Hylas bild visar, så kan du importera via menyn. I menyn väljer du Media > Importera Media... och där väljer du ljudCD (minns inte exakt vad det står, men det är något liknande)
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för all hjälp från er allihop.
Jag har en fråga kvar.

Hur får jag med namnet på det album jag konvertar till mp3 och hur får jag med namnet på de individuella låtarna; alltså i mp3 spelaren. På några skivor har det kommit med, men inte på andra, utan att jag vet varför??
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

jag har också märkt att det kommer med ibland men inte alltid. Min gissning är att ibland finns infon med på CDn, men inte alltid, fast det finns säkert någon annan här som har bättre koll.

Det går ju att ändra i efterhand. Om ingen info finns med alls så brukar artisten hamna under Okänd artist i listan. Gå in där och markera samtliga låtar från samma album (albumet brukar vara benämnt Okänt album). Högerklicka och välj Redigera spårinformation. Nu fyller du i namnet på artist, album, år mm, allting som är samma för alla dom markerade låtarna. Klicka på knappen Synkronisera alla fältvärden. Nu kan du börja fylla i namnet på låt nr1, klicka sen på Nästa. Nu ser du att artis, album mm redan är ifyllt för nästa låt så du behöver bara redigera låttiteln. Fortsätt tills alla låtar är namngivna och klicka på Spara - om du missar det så försvinner all info du skrivit in, så det är viktigt.

innan du redigerar spårinfon så kanske du vill att ställa in så att denna info sparas i dina musikfiler. Det fixar du genom att i menyn välja Redigera > Inställningar, fliken Allmänt och sätta en bock vid alternativet Skriv metadata till filer. Om du inte gör det så kommer infon att försvinna om du flyttar filerna till en annan dator, eller om du använder ett annat musikprogram.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

rkl skrev: Hur får jag med namnet på det album jag konvertar till mp3 och hur får jag med namnet på de individuella låtarna; alltså i mp3 spelaren. På några skivor har det kommit med, men inte på andra, utan att jag vet varför??
Terminologi: Ljudet på CDn kallar vi information eller data. Namnet på artisten, albumet, alla låtar, årtal när den är gjord, osv, kallar vi metainformation eller metadata.

De allra flesta CD-skivor har inga metadata. På skivan finns bara ett enda jättelångt ljudspår och lite information om vid vilka tidpunkter de enskilda låtarna börjar och slutar. Vad albumet heter, var artisten heter, och vad de olika låtarna heter, finns inte. Om man rippade en CD till MP3 före år 1998 så skulle man vara tvungen att själv knappa in namnen på artist, album och varje låt.

Men nu är det 1998 eller senare, och då hämtar rip-programmet metadata om CDn från en CD-databas (CDDB) på internet. Vilken CD-databas rip-programmet använder borde stå i dess inställningar. Se även http://en.wikipedia.org/wiki/CDDB

(Nu kommer svaret på frågan)

Om det inte blir några namn på och i MP3-filerna från vissa CD:ar, så beror det troligen på att just de CD:arna inte finns registrerade i CD-databasen. Då blir det som 1988 och du får knappa in det själv. (Eller du får ändra inställningar i rip-programmet så det använder en annan, bättre, CD-databas, om det finns.)

Utanför ämnet: Om rip-programmet hittar metadata så sparas de på minst två ställen. Dels i filnamnet: filen kommer att heta "Anita - LoveYouBaby.mp3" eller nåt sånt (man kan välja hur den ska sätta filnamn utifrån metadata). Dels inne i själva filen, i början eller i slutet eller både ock. Då kan man döpa om filen till "blabla.mp3" men mediaspelaren eller bilradion hittar infon i början eller slutet av filen och visar "#1 Anita LoveYouBaby" när man spelar den. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/MP3#Metainformation

(Utanför utanför ämnet: Men om det inte finns nåt namn eller nånting på CD, hur vet rip-programmet vilken CD den ska hämta info om från CD-databasen?)
rkl

Inlägg av rkl »

Ett jätte tack för denna information.
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av krassegrand »

itmannen_online skrev:Asunder är betydligt bättre att skapa mp3 från.
Jag har installerat Asunder och testat med 2 skivor men den hittar ingen skivinfo. Kan man välja var den ska hämta info?
Jag verkar inta heller ha riktigt koll på hur jag ska namnge grupp album och låtar.

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"