Problem med webb-sidor efter modembyte

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
elper51
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Problem med webb-sidor efter modembyte

Inlägg av elper51 »

Jag hade 3-mobilt bredband via routern men har nu återgått till mitt Glocalnet ADSL eftersom jag är missnöjd med "3". Efter detta kan man inte surfa in på vissa sidor. Likadant på 2 Ubuntu 11.04-datorer. Även mina Android-telefoner via WIFI. På Windows-datorerna fungerar det (även denna dator). Kopplade datorn direkt till modemet, men samma resultat. Det fungerade bra med dessa grejer innan jag hade 3-modemet. Exempel på sidor man inte kommer in på är: Facebook, British-Airways, Continental Airlines. Likadant på både Google-Chrome och Firefox.
David Andersson

Re: Problem med webb-sidor efter modembyte

Inlägg av David Andersson »

Är det måhända samma problem som avhandlas i denna tråd?: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=54458
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Kolla DNS-servrarna i /etc/resolv.conf
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
elper51

Inlägg av elper51 »

Provat att byta modem som fungerat förut, men samma resultat. Har provat med Open DNS-adresser i nätverkshanteraren. Detta står i /etc/resolv.conf just nu:

"# Generated by NetworkManager
nameserver 208.67.222.222
nameserver 208.67.220.220"

innan stod det:

"# Generated by NetworkManager
domain glocalnet.net
search glocalnet.net
nameserver 195.58.103.21
nameserver 192.168.1.1"

Det slutade med att jag gjorde total ominstallation av Ubuntu, men det är fortfarande samma problem!
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Lurigt problem! Men först borde man utesluta ev. DNS-problem. Ett problem med det är att netwokmanagern/dhclient skriver om resolv.conf varje gång och man måste gå runt det. Ett sätt att göra det på, är att redigera /etc/dhcp3/dhclient.conf och lägga till;

supersede domain-name-servers <dns1-ip>, <dns2-ip>;

Med t.ex Googles; 8.8.8.8, 8.8.4.4

Mer om dhclient.conf här;
http://forums.debian.net/viewtopic.php?t=7239
elper51

Inlägg av elper51 »

Tack för tipset, men det hjälpte tyvärr ej. Provade även med 208.67.222.222, 208.67.220.220, men inte då heller. Jag kan komma in på exempelvis "britishairways.com", (startsida) men det händer ingenting om man klickar på några som helst länkar. Rullgardinsfönstren ser konstiga ut -genomskinliga och det händer inget då heller.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Då vet jag inte så mycket mer. Men du kan testa DNS:erna vidare med programmet 'dig'. Typ

dig www.google.com

Med dig kan du testa alla dns:er kors o tvärs. Mer här:
http://www.madboa.com/geek/dig/#verify

Ditt problem låter som nåt annat än DNS-fel men man måste utesluta det först. Jag har för mig att man tidigare hade nåt lease fel från Bredbandsbolaget, som kan vara likande.
elper51

Inlägg av elper51 »

Jag inte lyckats lösa problemet ännu. Jag har skrivit ett lång brev till Glocalnet. -jag anser nämligen att det måste vara något fel hos dom. Jag har kvar mitt 3 abonnemang ännu (hoppas jag kan få det hävt) och det fungerar då jag kopplar in detta.
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

elper51 skrev:Jag inte lyckats lösa problemet ännu. Jag har skrivit ett lång brev till Glocalnet. -jag anser nämligen att det måste vara något fel hos dom. Jag har kvar mitt 3 abonnemang ännu (hoppas jag kan få det hävt) och det fungerar då jag kopplar in detta.
Bra att du skicka iväg ett brev. Hoppas på vettig svar från dem. Lycka till! :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
elper51

Inlägg av elper51 »

Jaha, då har man fått svar från Glocalnet. Som jag tolkar det så har man något annat än Windows, får man själv bevisa att det är fel på deras grejer. Vad tror ni om brevet jag fick? Kan det vara något?

"Hej Per!

Tack för ditt mejl. Håller verkligen med om att det är delikat problem. Att det dessutom fungerar på vissa av datorerna men inte på tex Linux maskinerna är väldigt märkligt. Det jag rekommenderar i det här läget är att kontakta en datasupport som heter Bredbandsexperten som har support på alla typer att operativsystem och som dessutom ger sig på alla typer av data problem.

Vi har tyvärr inte support på Linux eller Android men vi har ett samarbete med bredbandsexperten som dessutom kan fjärrstyra datorer.

Bredbandsexperten är en betalsupport som kostar att ringa till men dom tar endast betalt om dom löser dit problem. Skulle bredbandsexperten anse att felet ligger i vår utrustning eller i vårat nät så skickar dom fakturan till oss på Gloclanet istället.

För mer information om Bredbandsexperten så kan man besöka deras hemsida och läsa mer om dem där.

http://www.bredbandsexperten.se

Har du några frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig till oss på Kundservice.
Med vänlig hälsning

Glocalnet
Teknisk support"

Andreas Lindforss
elper51

Inlägg av elper51 »

Kändes som en mycket kompetent support. Fjärrkörde datorn, men dessvärre kom vi ingenvart. Jag fick i "hemläxa" att kolla upp så många hemsidor som möjligt , så vi fick en röd tråd att gå på. Killen var rejält övertygad att felet inte ligger hos mig, men att vi måste få mer kött på benen. Tyvärr var det hans sista dag, men han hade lämnat fallet vidare till en kollega som ska kontakta mig i nästa vecka. Det här verkar vara smått unikt verkar det som.
elper51

Inlägg av elper51 »

pejka
Utgåva: 6.06 Dapper LTS
Kontakt:

Inlägg av pejka »

Kan ju vara att DNS servrarna hos Glocalnet är helt knasiga. Bra att du kontaktar dom vill gärna veta hur det går med detta
elper51

Inlägg av elper51 »

Jag kontaktade dem i dag och berättade för dom. Han höll med om att det är konstigt. Standardvärdet på MTU ska vara 1500, vilket det var. Men efter att jag ställt ned det till 1460 fungerar det perfekt. Problemet är nu Androidtelefonerna, eftersom man måste roota dem för att ställa om MTU och då ryker garantin. Killen på Glocalnet testade med att starta om telestationen men det hjälpte ej. Det blir väl så att vi får leva med detta. Vi har surfabonnemang på dem.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"