Verktyg för flödesschema? Vad heter programmet?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Verktyg för flödesschema? Vad heter programmet?

Inlägg av Peetra »

Hej,

jag ska skriva en webshop som slutarbete för mina studier.

Jag är riktigt i början och databasen är minimalistisk och ryms bra visualiserad på ett papper avsedd för att torka händerna med (hade inget annat just då jag kom på att jag måste få det visualiserat. :P). Men det kommer att komma fler tabeller.

Jag skulle med allsköns ro göra detta på papper och tejpa ihop dem efter behov, men nu råkar jag komma ihåg att jag snubblade över något program för det via pakethanteraren vid årskiftet.

Vad kan det vara jag letar efter?

Cherrypie!
// Peetra.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Re: Verktyg för flödesschema? Vad heter programmet?

Inlägg av Peetra »

Tack, tack! Du är snabb du. :) Det är en sådan jag menar, men inte just den.

Jag leker lite med den, men den "klickar" inte sådär direkt iallafall, som programmet jag testkörde förut gjorde. Om jag inte kommer underfund med vad det var (kan ju ha försvunnit ur paketförrådena), så får detta yED lov å passa mig.

Jag vill ju egentligen bara rita listor med rubrik i rutor och ha pilar/band mellan dem. Det viktiga är att få pilarna att följa med då jag flyttar på mina listor. Bara jag leker lite mer än fem minuter, så borde jag nog komma underfund med hur jag gör det. :)
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Peetra skrev: Jag vill ju egentligen bara rita listor med rubrik i rutor och ha pilar/band mellan dem. Det viktiga är att få pilarna att följa med då jag flyttar på mina listor.
Kanske dia-gnome? Det finns flera symbol-menyer där "UML" verkar passa för databasmodeller. Pilar och streck följer med när man flyttar rutor.
dia.gif
dia.gif (36.2 KiB) Visad 1563 gånger
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Den ser också bra ut! Jag ska prova den med. Så hittade jag mysqls workbench http://wb.mysql.com/ som teoretiskt kan spotta ut databasen i sådant skicka att den går att köra live direkt, vilket ju inte skulle vara helt fel heller.

Det där med att det skulle ha funnits i pakethanteraren måst jag minnas fel, misstänker jag nu. Så det är å testa dessa tre lite grann och ta den som är enklast/minst resurskrävande ibruk. :)

Tack ska ni ha för hjälpen!
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"