tcp uppströms = 0

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: tcp uppströms = 0

Inlägg av ubot »

Ja, man blir ju faktiskt misstänksam mot din bredbandsleverantör. Har du testat Ubuntu Live på några av familjens andra datorer då? Det hade varit intressant att veta om felet gäller alla datorer i hushållet som använder Ubuntu? I.s.f. tycker man att bredbandsleverantören "måste" vara felet.

Jag antar att dina två datorer med Ubuntu 10.04 och 9.10 inte är exakt likadana med samma hårdvara utan två helt olika datorer?
Spectre
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Spectre »

yep, har provat live-skivan i andra datorer och det blir samma där, tvärstopp.
Har dessutom haft ytterligare kontakt med supporten där de gjort en "djupare felanmälan", där de tydligen kollar en aning mer noggrant om tjänsten verkligen funkar. Det kom de fram till att den gör. alltså måste det vara fel på mina datorer...

återstår väl bara att byta leverantör, det funkar ju bra i alla andra nätverk jag provat.
elper51
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av elper51 »

Hej!
Äntligen har jag hittat någon som har samma problem som jag! Jag blev hänvisad till Bredbandsexperten - en betaltjänst som man bara blir debiterad av om det är fel på ens egna grejer. Om inte problemet löser sig, kostar det inget. Om Glocalnet har fel på sina grejer, skickas fakturan dit. Riktigt bra folk där som även kan Linux. (fjärrkörde min dator också) Tyvärr är inte mitt problem löst ännu, men jag ska ringa dit i dag igen. Vi ska försöka få tillräckligt med kött på benen, så vi har något att skicka till Glocalnet. Se min egen tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=54702
Spectre

Inlägg av Spectre »

Tack elper51, äntligen funkar det igen. ändrade MTU precis som du gjort enligt din tråd. http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=54806

Nu har jag ju hunnit beställa bredband från annan leverantör vilket är lika bra det kanske. Skönt att se en lösning på problemet, fast det skulle fortfarande vara intressant att veta varför det blev så här...
Christian Johansson

Inlägg av Christian Johansson »

För närmare 10 år sedan så hade jag ett liknande problem, d.v.s. TCP-sändning fungerade inte, gick bara att skicka max från några hundra bytes upp till ett par kB eller så innan det hängde sig. Det gjorde att det gick att skicka t.ex. små mail eller små filer via FTP, i alla fall om man provade några gånger. Större mail eller filer gick dock aldrig att skicka eftersom det alltid hängde sig innan allt hade skickats. Jag körde då Windows 98, alltså inte Ubuntu, och jag hade com hem som Internetoperatör. Jag körde inte med någon router. Till slut tröttnade jag på att com hem aldrig lyckades fixa problemet trots upprepade felanmälningar och bad dem skicka en tekniker hem till mig. Det gjorde de. Teknikern hade en laptop med Windows ME och på den fungerade det men inte på min dator med Windows 98 så vi kom väl bara fram till att det var något med min dator som var problemet. En tid efter att teknikern varit hos mig så började det dock fungera för mig, vet inte com hem hade gjort någonting eller ej.
elper51
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av elper51 »

Kul att det fungerade! Jag ringde Glocalnet och berättade vad jag gjort. Tyvärr kvarstår ju problemen på Android-lurarna. Det går ju naturligtvis att fixa det där också, men om man rootar telefonen, ryker garantin. Det var därför jag ringde, eftersom jag anser att felet är deras. De provade att starta om min station, men det hjälpte naturligtvis inte. Egentligen borde du också ringa och påtala detta. Ju fler som klagar, desto större chans att dom sätter in resuser på detta. Men om du byter operatör fixar det sig ju ändå förstås.
Skriv svar

Återgå till "Internet"