Problem med trådlöst internet - Dovado 4GR

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Erik Landvall
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Problem med trådlöst internet - Dovado 4GR

Inlägg av Erik Landvall »

Själva problemen
  • FTP problem, uppladdningen endast - halva eller tomma filer laddas upp
    Kan inte komma åt facebook eller G-Mail, samt andra sidor
Bakgrund
Internetanslutningen gäller den ja har på jobbet. Vi har haft uppkopplingen 4-6 mån. Problemen som tidigare har varit påtagliga är att internet helt enkelt försvinner. Efter att vi bytte router blev det dock bättre, problemet återkommer dock men mer sällan.
På senare tid, 1-2 veckor tillbaka, så har vi alla på kontoret haft problem med att föra upp filer via ftp. Vi trodde först det bara rörde sig om sFTP protokollet, men det visade sig idag att så inte va fallet. Problemet är alltså vid uppladdningen endast och det kan då hända att filer laddas upp halvt eller tomma, ibland går programmen i loop för det är fel på fel på fel så klienten försöker igen och igen och..
Problemet är ihållande sporadiskt, funkar korta perioder till långa och vice versa..

Jag är den enda på jobbet som kör Linux och är den enda som dessutom upplever ännu ett problem. Det problemet kan vara att jag inte kan ladda något internet alls, nätverkskopplingen kopplar aldrig ifrån. (Just nu går det uppenbarligen bra för ja postar på detta forumet nu via detta internet.) Ett kvarstående problem är dock att jag aldrig kan ladda vissa sidor. Där ibland Facebook, Google mail (samt många andra google tjänster) och en del andra sidor.
Jag har testat att nå dessa sidor från Firefox, Chrome och Opera.. men problemet håller i sig i dom alla.
Detta problemet har bara jag, så alla windows nissar här på jobbet skrattar lite retande och viftar med windows skivan.

Blev trött på det hela och försökte installera Fedora, tänkte det skulle hjälpa. Men icke, samma problem i en helt ny och ren installation i samma dator.

- - - edit - - -
Glömde säga att internet funkar hur bra som helst hemma, även där e det trådlöst..

Informations specifikation
Routern: Dovado 4GR
Internet anslutning: 4G - Tele2
Bloggen: Erik Landvall
Antec

Re: Problem med trådlöst internet - Dovado 4GR

Inlägg av Antec »

Hej, kolla så att eran router verkligen är inställt rätt. Port 21 måste stå öppen för både indata och utdata..Sen kan det ju hända att port 21/21 är schemalagt att bara fungera på vissa tider.. I ditt fall att du inte kommer åt internet kan ju bero på att ni har för kort "DHCP IP Address Range" som inte räcker åt alla, blir alltså för få ipnr att dela på. Jag tänkte på det eftersom du sa att ibland fungerar det och ibland inte. Jag är övertygad om att svaren finns i hur routern är konfigurerad, jag skulle börja att se över inställningarna i routern innan jag gör nått annat, just för att säkerställa den punkten..

EDIT:
Kolla också hur ni har ställt den trådlösa biten och om ni har en blandad miljö med många olika årsmodeller av Wifi-nätkort ställ ner krypteringen i routern till WPA2 sen samkör ni TKIP och AES tillsammans.. Kolla även att ni inte har låst frekvens kanalen till en fast punkt där alla runtomkring också ofta använder samma frekvens på kanalen, ändra isåfall och ställ den på Auto då byter den automatiskt om det finns bättre signal på en annan kanal. kolla och ställ även "802.11g Only Mode" till Disable för bakåtkompanibiltet. Titta över inställningarna som har med Performance att göra gällande AP (access point) Transmit Power bör vara på max, Beacon Interval brukar gå att ställa väldigt brett typ från 20 till 1000 vi använder 100 där jag är nu, RTS Threshold har jag på 2346 det har jag även med Fragmentation Threshold, DTIM Interval är brukligast att ha på 1.
Jag förklara bara vad jag känner till generellt då det handlar om routrar sen skiljer det ju sig förmodar jag mellan en enbart Wifi-router och en 3 --> 4g router.

Beacon Interval
Beacons är paket som skickas via en trådlös router för att synkronisera trådlösa enheter.
Fragmentation Threshold
Denna inställning bör ligga kvar på standardvärdet. Inställning av Fragmenteringvärdet, för lågt kan resultera i dåliga prestanda.
RTS Threshold
Denna inställning bör ligga kvar på standardvärdet. Om du stöter inkonsekventa dataflöde, endast mindre ändringar till det värde som rekommenderas.
Transmit Power
Normalt den trådlösa sändaren arbetar med 100% effekt. Under vissa omständigheter kan dock finnas ett behov av att isolera specifika frekvenser till ett mindre område. Genom att minska kraften i radion, kan du förhindra sändningar från att nå bortom företagets / hemmakontor eller utsetts trådlöst område.
DTIM Interval
A DTIM is a countdown for informing clients of the next window for listening to broadcast and multicast messages. When the wireless router has buffered broadcast or multicast messages for associated clients, it sends the next DTIM with a DTIM Interval value. Wireless clients detect the beacons and awaken to receive the broadcast and multicast messages. The default value is 1. Valid settings are between 1 and 255.

En sak man bör känna till är ju att filer man hämtar med FTP-protokollet bör inte innehålla åäö, gäller samma med upload till en Linux FTP-server, just det här är petigare med linux än Windows, helst bör filnamnet inte innehålla fler tecken än 8 för att underlätta ännu mer speciellt med Linux.
Senast redigerad av 15 Antec, redigerad totalt 5 gång.
Erik Landvall
Kontakt:

Ja tror inte det kan vara för få ip nummer range eftersom problemet då borde försvinna om ingen är här, samt att andra borde dela mitt problem någon annan gång när dom kommer senare till kontoret än jag. Alla har bärbara datorer.
Ska se över portarna och schemaläggningen.
Det märkligaste med det hela tycker jag är att bara vissa sidor klyddar mer än andra (?)

Tror för övrigt också att det är ett router problem, men det utspelar sig bara på min Ubuntu dator märkligt nog..

--- Edit

Ser att du skrivit lite mer i edit delen här..
Vart sjuk idag, så ja återkommer när jag har kunnat se över detta när jag är tillbaka på plats.
Tackar för ett välförklarande inlägg annars.
Erik Landvall
Kontakt:

Har sett över de här bitarna nu, men ingen lycka.
Fått ny dator av jobbet nu som har windows i sig. Får hålla mig till Linux där hemma istället, tyvärr..
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"