Realtech AC97 ljudkort

Problem med att spela musik, film osv.
BadBoyForLife
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Realtech AC97 ljudkort

Inlägg av BadBoyForLife »

Ett av de sämmre integrerade korten jag har använt.

Men nu till frågan:

Hur installerar jag drirutinerna? De som finns med på min skiva OEM!! är password dkyddade, vet heller inte om jag är 100 på att de är ac97 eftersom det finns 4 olika drivrutiner till andra kort på skivan

Får ut sysyemljud men spotify vägrar eftersom det inte finns något ljudkort..vem kom först? hönnan eller ägget!

Later DuDes
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Realtech AC97 ljudkort

Inlägg av ubot »

BadBoyForLife skrev:Hur installerar jag drirutinerna? De som finns med på min skiva OEM!! är password dkyddade, vet heller inte om jag är 100 på att de är ac97 eftersom det finns 4 olika drivrutiner till andra kort på skivanLater DuDes
Är du säker på att det är drivrutiner till Linux? :|

Här är lite tips på hur du felsöker ljudproblem: https://help.ubuntu.com/community/SoundTroubleshooting
BadBoyForLife
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av BadBoyForLife »

Har redan gått igenom hela den, och ljudet har fungerat förut.. jag var vid ett ställe där jag kunde ta bort oss och annat för ljudet, men jag hittar inte tillbaka dit
Later DuDe
Antec

Inlägg av Antec »

Realtech AC97 funkar tycker jag bara sämre och sämre ju nyare Linux man använder.. Du kan testa och skriva den här koden i terminalen för att kolla vilket chipset du använder tillsammans med kortet. Du kan klistra in svaret här så får man mer info gällande hårdvaran inut, det kan underlätta mycket. :D

Kod: Markera allt

lspci
Från ICH5 upp till ICH7 så finns det rätt bökiga problem som ofta visa sig att ljudet blir av väldigt dålig kvalitet då man har AC97 som ljudkort. Sämst fungerar AC97 tillsammans med ICH5 tycker jag.
Räddningen kan vara ett USB-Ljudkort för att få ett rent ljud och att ljudet fungerar..

Kolla här också: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=54782
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"