BankID i Chrome och med Swedbank

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Guide: BankID, vilka banker fungerar och inte!

Inlägg av Dockland »

Kurdistan skrev:Dockland du gjorde det jätte svårt för dig. Varför gjorde du inte som jag sa från början? Ju, det är lika enkelt som Windows, men du gjorde det svårare än vad det är. Du vet även i windows kräver en del program att man kör den som admin för att det ska fungera. Ska du inte klaga varför "användarvänliga" Windows kräver sådant? Det ska ju bara vara dubbelklick som du beskriver det. Vet du sedan vad .dep är för något? Om du anser en .dep fil behövs så kan du göra en. Sprid så andra kan nyttja, det är vad Linux handlar om. Dock håller jag med det är lättare klaga. :)

Jag förstår inte vad du menar. Dep-fil vet jag inte vad det är. Hur gör jag en sådan? Jag ville ha installationen lika lätt som på Windows, och det är den inte,för den oinvigdei Ubuntuvärlden. Jag fick det inte att fungera. Sidan från bank id säger att Firefox är det som supporteras. Det har jag ingen lust att använda. jag vill använda Chrome, och då får jag det inte att fungera, fast jag gjort precis som ni skriver.

Klaga gör jag väl inte. Jag vill bara ha svar. Thats it,
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

David Andersson skrev:Swedbank:
32-bit Ubuntu 10.10: Ja ( https://install.bankid.com/bank )
Lösning för BankID: Nexus Personal ver 4.17.0.11 (insticksmodul i webbläsaren)

Swedbanks terminologi "BankID på fil" och "BankID säkerhetsprogram i din dator".

Installationsprogrammet verkar förutsätta Firefox. Bara testat med Firefox 3.

Tack. Vi som inte har firefox då?
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Nu testade jag med firefox också. Samma fel. Den klagar att jag inte har bank-id installerat. Fast det har jag.

Hur kommer det sig att det är så krångligt för den oinvigde?
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Så här står det på Swedbanks sida

BankID säkerhetsprogram saknas
För att beställa och administrera BankID behöver du installera BankID säkerhetsprogram i din dator. Via länken nedan kan du få mer information om BankID och BankID säkerhetsprogram.
Läs mer om BankID säkerhetsprogram
Installera BankID säkerhetsprogram
När du har genomfört installationen av säkerhetsprogrammet via länken nedan kan du beställa eller administrera BankID under Tillval, BankID.
Installera BankID säkerhetsprogram

Fast Bank-id finns installat.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Dockland skrev:Tack. Vi som inte har firefox då?
Utanför ämnet: Med t.ex. Adobes flash-player så brukar webbläsarna vara så lika att det bara är att kopiera .so-filen till rätt ställe i motsvarande webbläsares pluginmapp. T.ex.

* /usr/lib/firefox/plugins/flashplugin-alternative.so
* /usr/lib/iceweasel/plugins/flashplugin-alternative.so
* /usr/lib/midbrowser/plugins/flashplugin-alternative.so
* /usr/lib/mozilla/plugins/flashplugin-alternative.so

Det krångliga sättet är alltså att prova att kopiera ~/personal/libplugins.so till din webbläsares plugin-mapp.

Det enkla sättet är att klaga hos banken. Det är dom som har pengarna, och det är dina pengar. Du kan också försöka klaga hos Nexus, men förvänta dej inga underverk därifrån. Nexus är Microsoft Gold Certified Partner ( http://www.nexussafe.com/en/Partners/ ).

Edit: Det verkar som mcNisse (22 april denna tråd http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 5&start=40) provat pluginnen i Chromium utan framgång.

Edit: (uppdaterat med url efter flytt)
Senast redigerad av 1 David Andersson, redigerad totalt 1 gånger.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Dockland skrev:Så här står det på Swedbanks sida

BankID säkerhetsprogram saknas
...
Fast Bank-id finns installat.
Här instruktioner för Skandiabanken http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=54403. Från punkt 1.4 borde det vara samma procedur för Swedbank. Om jag minns rätt fanns anvisningarna på Skandiabankens sajt, men jag hittar inte motsvarande på Swedbanks sajt. Då kan det vara svårt. Men om du kommit så långt att du laddat ned och packat upp personal-X.X.X.X.tar.gz så ska där finnas en text-fil med motsvarande anvisningar.

(Kan en moderator flytta alla off topic ("hur gör man" med svar) till en ny tråd.)

Edit: (on topic)
Senast redigerad av 1 David Andersson, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Nu har jag kollat lite. Och jag hade fel vid mitt antagande att Bankid stöds i Chrome. För det gör det inte.
Så här ser det ut hos mig när jag besöker https://install.bankid.com/bank med Firefox.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Dockland
AVREGISTRERAD

Inlägg av Dockland »

Funkade inte heller för mig i Chrome. Jag släpper detta nu och kör vidare med det som funkar. Tack ändå för all hjälp.
I_can_see_the_light
Kontakt:

Inlägg av I_can_see_the_light »

Dockland skrev:Funkade inte heller för mig i Chrome. Jag släpper detta nu och kör vidare med det som funkar. Tack ändå för all hjälp.
Nix, det funkar inte i Chrome/Chromium. Det framgår även av när man surfar till https://install.bankid.com med Chrome/Chromium. Jag har för mig att det funkade i version 4-5.

Jag kör normalt med Chromium själv men använder Firefox till just detta. Det är trots allt inte särskilt ofta jag använder mitt BankID. Om man dagligen behöver den funktionaliteten kan jag förstå om det blir till ett störande moment. Om du vill att det ska funka i framtiden föreslår jag att du hör av dig till supporten till bankid och klagar.
Fujitsu Siemens Lifebook E8020D | Triple boot med CrunchBang, Ubuntu & Windows 7
jrsvensson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av jrsvensson »

Hej!

Jag får inte mitt e-leg med NetID att fungera. Använder Ubuntu 11.04 och Firefox 6.

Jag lyckades med en tidigare Ubuntu-installation få det att fungera genom att installera NetID innan jag uppdaterade Firefox 4 till version 6. Men denna gång tänkte jag inte på det och uppdaterade direkt Firefox till version 6, och nu låter inte installationssidan mig gå vidare då Firefox 6 inte stöds.

Har lyckats installera NetID nu, då jag hittade en direkt länk, men har inte lyckats hämta ett certifikat. Har dock det på en Windows-dator, men vet inte hur jag ska importera det.

Tips/hjälp? Är ganska ny med Ubuntu/Linux.
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: BankID i Chrome och med Swedbank

Inlägg av Lao Tzu »

"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Skriv svar

Återgå till "Internet"