Problem med formel i LibreOffice calc!

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
fashoin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Problem med formel i LibreOffice calc!

Inlägg av fashoin »

Jag kan inte få i ordning på medel körsträcka i min tanklista.
Om jag markerar endast ifyllda celler fungerar det. Men så fort som
tomma celler ingår i medelvärdes beräkningen så blir medelvärdet för lågt!

Hur gör jag för att komma runt detta!? Alltså att den bara räknar med allt som är över 0 i medelvärdet!
Bilagor
tanklista_V5.xls
(22 KiB) Nerladdad 218 gånger
David Andersson

Re: Problem med formel i LibreOffice calc!

Inlägg av David Andersson »

1) Jag har OpenOffice.org 3.2 och kan inte upprepa ditt problem. Medelvärdet blir samma om tomma celler är inkluderade eller inte. Jag antar att det är cell B8 du tänker på. Oavsett om den är =AVERAGE(E17:E19), =AVERAGE(E16:E64) eller =AVERAGE(E15:E1739) visas värdet 0.19.

2) Att räkna ut medelvärdet på det sättet blir fel. Med din bilagda tanklista_V5.xls som exempel så kommer den 3e körsträckan med 78km att bli överrepresenterad i medlet, och den 2a med 166km att bli underrepresenterad. Det rätta sättet att räkna är att ta summan av alla tankningar och dela med summan av alla körsträckor. Alltså B8 =SUM(C16:C64)/SUM(D16:D64) som blir 0.17.

Edit: 3) Utanför ämnet: Om jag sparar tanklistan med format .ods (standard) i stället för .xls (microsoft) så syns hela översta raden.
Användarvisningsbild
Adoby
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Adoby »

Som David säger så är det en del grundläggande fel i din kalkyl.

Du beräknar inte medelförbrukningen utan medelvärdet på medelförbrukningarna. Det kan vara intressant, men kanske inte det du vill ha?

Men det går att svara generellt på din fråga i alla fall:

Ett sätt att räkna ett medelvärde som ignorerar värden är lika med 0 är att göra det med en egen formel. Du summerar först alla värdena och dividerar sedan med antalet värden som inte är lika med noll.

Antalet värden som är större än noll får du fram med funktionen antal.om(område;villkor). I detta fallet är villkoret ">0".

Så din formel för beräkning av medelvärde på medelförbrukningarna kan då se ut så här:

=summa(E15:E1739)/antal.om(E15:E1739;">0")

Edit: Det hade varit rimligare med villkoret "<>0", men då tas även de celler med i beräkningen som saknar en 0:a.

Det hade fungerat fint om du faktiskt hade haft 0 i de celler som inte skall vara med i beräkningen.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

David Andersson skrev:1) Jag har OpenOffice.org 3.2 och kan inte upprepa ditt problem. Medelvärdet blir samma om tomma celler är inkluderade eller inte. Jag antar att det är cell B8 du tänker på. Oavsett om den är =AVERAGE(E17:E19), =AVERAGE(E16:E64) eller =AVERAGE(E15:E1739) visas värdet 0.19.

2) Att räkna ut medelvärdet på det sättet blir fel. Med din bilagda tanklista_V5.xls som exempel så kommer den 3e körsträckan med 78km att bli överrepresenterad i medlet, och den 2a med 166km att bli underrepresenterad. Det rätta sättet att räkna är att ta summan av alla tankningar och dela med summan av alla körsträckor. Alltså B8 =SUM(C16:C64)/SUM(D16:D64) som blir 0.17.

Edit: 3) Utanför ämnet: Om jag sparar tanklistan med format .ods (standard) i stället för .xls (microsoft) så syns hela översta raden.
Översta raden syns även om du öppnar den som xls. bara att bredda översta raden lite med musen. Göra raden högre är nog mer rätt :)
Skriv svar

Återgå till "Kontor"