problem med xubuntu-desktop[LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Jalle_88

problem med xubuntu-desktop[LÖST]

Inlägg av Jalle_88 »

Som rubriken förtäljer så har jag lite problem med mitt xfce... tror jag. Jag kör alltså i vanliga fall xubuntu (installerade ubuntu först, sedan xubuntu-desktop med apt-get).

Nu har helt plötsligt alla "ramar" kring programfönstren försvunnit, dessutom så får inte de öppna programmen någon flik på listen högst upp, vilket bl.a. gör att det inte går att stänga program.

Till yttermera visso så funkar inte terminalemulatorn, och när jag trycker på "stäng av" så stängs datorn inte av, utan jag loggas ut.

Det enda jag har försökt hittills är:

Kod: Markera allt

sudo apt-get remove xubuntu-desktop
sudo apt-get install xubuntu-desktop
vilket inte gjorde någon skillnad alls.

det hände helt utan provokationer från min sida, jag stängde av datorn, och så upptäckte jag att den tog typ tre minuter på sig för att stänga av, och sedan när jag startade den nästa gång så var det så här...
Senast redigerad av 1 Jalle_88, redigerad totalt 26 gånger.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: problem med xubuntu-desktop

Inlägg av Pavel »

Testa detta kommando i en terminal:

Xfwm4 --replace
Det ska återställa XFCE.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

hm, nej det funkade inte...

Jag kan ju som sagt inte få upp en fungerande terminalemulator i xubuntu, så det jag kör i terminal kör jag från gnome eller från någon tty.

Men det här gav tyvärr ingen skillnad alls.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Hur har du installerat? Har du Ubuntu med Unity installerat parallellt med Xubuntu och väljer skrivbordsmiljö vid inloggningen? I så fall kan det möjligen vara något från Unity med dess buggar som spillt över.

Med lösningen jag föreslog kanske du behöver logga ut/in.

Testa annars detta:
Tryck ALT+F2
Du får upp ett kommandofönster. Ge kommandot:

xfwm4
ENTER

Det startar om fönsterhanteraren i Xubuntu.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Jo, jag har nog unity installerat, jag gillade inte skrivbordsmiljön jag fick efter uppgradering till 11.04, så då installerade jag xubuntu-desktop.

Just nu så sitter jag på samma dator, fast i ubuntu-klassisk. Jag provade att logga ut från den och in i xubuntu-session, men det gjorde ingen skillnad.

Tyvärr så funkar inte Alt-F2 i xubuntu-miljön heller (inte helt oväntat eftersom terminalemulatorn inte funkar där heller), jag får upp fönstret, men kan inte skriva något i det (samma sak som med terminalemulatorn).
Pavel

Inlägg av Pavel »

Hm...
Får nog fundera en stund. Du verkar ha en del problem utöver fönsterhanteraren om inte terminalen fungerar.

Fungerar terminalen i Ubuntu?

I så fall kanske kan du testa att köra kommandona ovan i Ubuntu och se vad som händer om du sedan startar om i Xubuntu.

Om du körde uppgradering kan det bli en del märkliga fel ibland. Jag har haft bättre tur med rena installationer. Det kan förmodligen också bli problem med att ha Ubuntu och Xubuntu installerat parallellt eftersom de delar en del saker för teman och skrivbordshantering.
Kurdistan
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Kurdistan »

Jalle_88/

Är det inte enklare att dra hem Xubuntu 11.04 isot istället?
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Jo, alla andra terminaler funkar, den i ubuntu-klassisk och tty:erna. Men om jag kör kommandot där står det i tty:erna "could not oped display" (vilket väl inte är å konstigt), och i ubuntu-klassisk så försvann blev det samma fel som i xubuntu, fast det försvann efter jag startade om datorn.

Dessutom har jag upptäckt att om jag var inloggad i xubuntu och är i tex tty2 och föröker komma tillbaka till xubuntu, så kommer jag till en skärm med lite text (verkar vara sådant som hände när jag startade datorn, typ "starting deamon den-ena-med-det-tredje")och där kan jag inte göra något alls.

Jag vill helst slippa installera om allt, och det känns inte som att det borde behövas eftersom det bara är en liten grej som är fel, allt annat funkar ju bra.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag misstänker att det kan vara värt att installera om, om inte annat så för att det går snabbare än att felsöka. Fel i uppgraderingar kan vara svåra att hitta och särskilt om du använder flera skrivbordsmiljöer.

Testa dock det här:

Öppna din hemmapp. Se till att du visar dolda filer (CTRL+H). Leta reda på en mapp
som heter:

.config
I den har du en undermapp som heter xfce4. Flytta någon annanstans, t. ex till din hemmapp. Starta om och se om det hjälper något. I nästa steg kan du byta namn på hela mappen .config och starta om.
I mappen .config ligger diverse programinställningar som nyskapas. Om du är rädd om något så lägg tillbaka den undermappen.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Testa även att radera allt i mappen .cache/session
Det är där xfce sparar alla sessioner.

Ominstallation av (x)Ubuntu är ett nederlag när det finns så många andra problemlösningar, t ex att redigera configfiler m m!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jalle_88

Inlägg av Jalle_88 »

Webaakes tips löste problemet ;D Stort, stort tack!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: problem med xubuntu-desktop[LÖST]

Inlägg av webaake »

Kanon! Förresten, nu när gnome3, unity m m är så bloatat så har xfce kommnit upp som en ny favorit. Lite kul faktiskt!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"