Nyhetsbrev-program?

Här behandlar vi program för ordbehandling, kalkyl, presentation och även e-post.
LenaTh
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Nyhetsbrev-program?

Inlägg av LenaTh »

Någon som känner till ett bra (open source/free) program för komposition av snygga html-mail? Jag söker och söker, men är osäker på om jag ska söka på html-mail eller newsletter, får inga riktigt bra träffar.

Det jag mest är ute efter är alltså en kodgenerator för att göra snygga mallar till nyhetsbrev, om det sedan hanterar själva utskicken också är det ett plus. Jag kommer inte att hantera särskilt stora volymer (ett par hundra mottagare på sin höjd), så jag kan lika gärna ha ett installerat program som att använda en webbtjänst. Jag använder Thunderbird, det kanske finns någon bra addon där som jag inte hittat?

Tacksam för förslag!
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Nyhetsbrev-program?

Inlägg av Pavel »

OOo/LibO kan exportera dokument som HTML. då har du alla möjligheter där för layout, bilder med mera. Man kan använda mallar som man anpassar. Det går också att få till utskick genom OOo, även om det är litet pilligt.
LenaTh

Inlägg av LenaTh »

Jaha, här har jag letat över webben och så har jag lösningen redan installerad...:)

Frågan är bara om det är anpassad "epost-html" som genereras? För egentligen är inte problemet koden, jag kan html både fram- och baklänges, men html i epost har stora begränsingar och jag har inte riktigt tiden att sätta mig in i vilka och inte heller att experimentera mig (den naturliga vägen för mig annars).

Men att testa ett program jag redan har installerat tar ju praktiskt taget ingen tid, så jag ger det en chans. Tack för tipset!

Jag har annars kikat lite på mailchimp idag, och det är säkert bra, men verkar väldigt stort och avancerat och minst sagt lite overkill för mina behov.
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Du kan knacka HTML i OOo. Klicka på knappen nytt och välj HTML-dokument. Det förutsätter nog dock att du har hela OOo/LibO installerat.

Här är en länk som kan vara av intresse. De verkar inte så förtjusta i HTML-mail, men det ska nog fungera: http://wiki.services.openoffice.org/wik ... tlook_2003. Samt en tråd på OOo:s forum som verkar handla om det du vill göra och har nog en del råd: http://user.services.openoffice.org/en/ ... =7&t=31618.
LenaTh

Inlägg av LenaTh »

Tack snälla! Jag bokmärker länkarna så får jag ta tag i det genast imorgon bitti...
Skriv svar

Återgå till "Kontor"