Installera Windows Xp efter Ubuntu, hur ?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Pageup
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Installera Windows Xp efter Ubuntu, hur ?

Inlägg av Pageup »

Hej

Precis som rubriken säger så undrar jag hur jag går tillväga för att installera Windows Xp nu då jag redan har ubuntu på hela hårddisken ? Jag vill helst slippa lägga om båda operativsystemen och föredrar om det går att i efterhand fixa en partition och lägga windows på ?

Sökt lite på internet och känns inte som jag hittat det som jag har sökt och har någon här en bra guide eller om det redan finns en tråd så ber jag om ursäkt så då kan ni gärna hänvisa dit :D
Användarvisningsbild
itmannen_online

Re: Installera Windows Xp efter Ubuntu, hur ?

Inlägg av itmannen_online »

Pageup skrev:Hej

Precis som rubriken säger så undrar jag hur jag går tillväga för att installera Windows Xp nu då jag redan har ubuntu på hela hårddisken ? Jag vill helst slippa lägga om båda operativsystemen och föredrar om det går att i efterhand fixa en partition och lägga windows på ?

Sökt lite på internet och känns inte som jag hittat det som jag har sökt och har någon här en bra guide eller om det redan finns en tråd så ber jag om ursäkt så då kan ni gärna hänvisa dit :D
Hej
Det bästa är så klart att installera Ubuntu efter Windows.
Men här finns en bra guide.
http://www.idg.se/2.1085/1.175586
Kurdistan

Inlägg av Kurdistan »

Pageup, det är inte så lätt för nybörjare att installera windows vid sidan om ens Ubuntu installation. Dock är det lättare installera Ubuntu vid sidan om Windows. Det kanske är enklare att istället installera virtualbox och köra Windows därifrån? Mindre krångel dessutom. :)
Påvels blogg:
http://pavel.frimix.se/
Läs länken nedan, innan ni söker hjälp på forumet
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&p=450678
En nära väns svenska Mageia-blogg som jag emellanåt hjälper till. Ta gärna en titt:
http://mageiasv.blogspot.se/
Pageup

Inlägg av Pageup »

Absolut så vet jag att det är enklast att först installera windows och sedan Ubuntu igen, men känns så onödigt på något sätt. Vad är virtualbox, kräver inte boxen att du redan har windows installerat ?

För mig hade det inte varit några problem att installera windows och sedan Ubuntu, är inte nybörjare på dator, och har tjorvat sedan urminnestider med windows ändå sen datorerna började säljas, dessutom är det inte fel att lära sig något nytt ;D

Tack för länken, ska kolla den.
Lennie

Inlägg av Lennie »

Guiden som itmannen_online länkade till gäller Grub legacy. Ubuntu har Grub 2 och det skiljer sig en del.
Här står det hur man gör i Grub2.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Lennie skrev:Guiden som itmannen_online länkade till gäller Grub legacy. Ubuntu har Grub 2 och det skiljer sig en del.
Vad är skillnaden på Legacy och Grub2 ?
Lennie

Inlägg av Lennie »

itmannen_online skrev:
Lennie skrev:Guiden som itmannen_online länkade till gäller Grub legacy. Ubuntu har Grub 2 och det skiljer sig en del.
En skillnad är att man använder andra kommandon för att installera Grub2 i mbr, jämfört med grub legacy.

En annan skillnad är att Grub legacy har menu.lst som man ändrar i manuellt. Motsvarigheten i Grub2 är grub.cgf som ändras automatiskt när man kör update-grub. Om man vill ändra vad som syns i bootmenyn, så gör man det på olika sätt i Grub2 resp. legacy.

Det finns en massa andra skillnader också, men det här var väl det viktigaste...
Användarvisningsbild
itmannen_online

Lennie skrev:
itmannen_online skrev:
En skillnad är att man använder andra kommandon för att installera Grub2 i mbr, jämfört med grub legacy.

En annan skillnad är att Grub legacy har menu.lst som man ändrar i manuellt. Motsvarigheten i Grub2 är grub.cgf som ändras automatiskt när man kör update-grub. Om man vill ändra vad som syns i bootmenyn, så gör man det på olika sätt i Grub2 resp. legacy.

Det finns en massa andra skillnader också, men det här var väl det viktigaste...
Aha. Tackar !
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"