Hur ändra typsnittsstorlek i gtkmm program?

Här diskuteras programmering och utveckling
j0n1z

Hur ändra typsnittsstorlek i gtkmm program?

Inlägg av j0n1z »

Hej alla!
Håller på och lära mig grunderna i c++ programmering och använder då gtkmm för att skapa grafiska gränssnitt till mina program. Jag har knåpat ihop ett hyfsat simpelt yatzy-spel och vill nu ha möjlighet att ändra storleken på den text som visas i programmet. Jag har t.ex 5 stycken ToggleButtons som motsvarar de fem tärningarna. För att representera de olika tärningsvärdena använder jag mig av metoden set_label.
Jag vill helt enkelt ändra storleken på typsnittet som används för att skriva ut siffrorna på knapparna (tärningarna) så att siffran tar upp större delen av knappen. Se den bifogade bilden. Om det är möjligt skulle jag även vilja ändra bakgrundsfärgen på "tärningarna" när de är nedtryckta så att det är lättare att särskilja de nedtryckta tärningarna från de orörda.
Har googlat som en dåre men jag har ändå inte lyckats hitta något enkelt sätt att göra något av detta på. Är det ens möjligt?
Bilagor
Skärmbild.png
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur ändra typsnittsstorlek i gtkmm program?

Inlägg av gusnan »

Se
http://stackoverflow.com/questions/1269 ... ize-in-gtk

Personligen hade jag nog gjort tärningarna som bilder dock. Jag antar att det är meningen att man så mycket som möjligt skall låta sånt va och låta programmen använda inställningar för GTK som är globala för hela desktop-upplevelsen.
j0n1z

Inlägg av j0n1z »

Ok. Såg även att det var möjligt att ändra stilen på texten i en label genom att köra:

Kod: Markera allt

label.set_markup(<span size='nytt värde' color='ny färg'> text </span>)
Men jag kommer nog köra bilder istället som du säger. Blir även en snyggare upplevelse när "tärningarna" faktiskt ser ut som tärningar. Då kan jag även göra en ny uppsättning bilder med annan bakgrundsfärg och lösa mitt andra problem.
Men då har jag en annan fråga istället. Finns det något sätt att inkludera bilddata i den körbara filen så att det inte krävs att bilderna ligger i samma mapp som programmet för att det ska gå att köra?
gusnan
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av gusnan »

Använd dig av XPM-formatet - det sparas som C-kod och inkluderas direkt i C/C++-koden och kompileras in i din körbara fil.

Jag hittar dock bara detta för gtk version 2 och i C
http://developer.gimp.org/api/2.0/gdk-p ... ating.html

jag vet inte hur det ser ut för gtk3 tyvärr, men har du tur är det ingen större skillnad...
j0n1z

Inlägg av j0n1z »

Ska testa det! Tack för alla svaren :D
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"