firefox låser sig.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
starwolf
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

firefox låser sig.

Inlägg av starwolf »

Nu har firefox 6.0 börjat att låsa sig
Tex.
Öppnar jag blocket.se och sedan vill se på en annons antingen i samma ruta eller i nytt så låser sig hela skiten.
Då måste man starta om datorn för att komma vidare.
firefox-bin tror jag att det säger är running.
Någon som kan hjälpa till att fixa detta felet?????????

Edit:
Har just upptäckt att det fungerar på många andra platser men blocket går inte.
Lennie

Re: firefox låser sig.

Inlägg av Lennie »

Om det bara är Firefox som hängt sig, kan du stänga ner det genom att i terminalen skriva antingen "killall firefox" (utan citattecken), eller "xkill" så förvandlas muspekaren till ett kryss och sen klicka nånstans i FF för att tvinga det att avslutas.
Antec

Inlägg av Antec »

Att ff låser sig nu är lite konstigt och kommer att bli svårt att veta varrför!!! FF6 fungerar normalt bra!!! Vill ha med info!!!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Antec skrev:Att ff låser sig nu är lite konstigt och kommer att bli svårt att veta varrför!!! FF6 fungerar normalt bra!!! Vill ha med info!!!
Ämnet är postat i "För nybörjaren" och då är det bra att utgå från att de som efterfrågar hjälp här inte är så bevandrade i Linux och/eller Ubuntu. Därför är det önskvärt att kanske förklara vilken typ av information som behövs för att du skall kunna hjälpa till och hur man kan få fram den informationen från systemet.

Dessutom så uppfattar jag användandet av utropstecken som en uppmaning samt att flera utropstecken i rad upplever jag som aggresivt när jag läser texten. (det kanske bara är jag, men ändå). Nu vet jag att du förmodligen inte är förbannad :) eftersom jag sett flera av dina inlägg och du använder utropstecken väldigt frekvent.

just my 2 cents
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

starwolf skrev:Nu har firefox 6.0 börjat att låsa sig . . .
Har du BankID installerat? Om så, var du inloggad på banken och därefter fick dina problem?
(Det fanns en period under 2010 där Firefox och BankID inte lirade så bra tillsammans. Kan kanske ha dykt upp igen).

*edit* Denna länk skall du kanske testa först, om du nu har bankid, vill säga. Första inlägget. Men läs hela först. Tänk också på att det har gått ett år sedan länken var aktuell. Det är förmodligen inte bara att kopiera rakt av. Men det kan visa på en möjlig felkälla. slut *edit*

Du får en länk här, ifall detta med bankid gäller för din del och du bör först läsa hela länken innan du gör något hos dig själv, på din dator. Ett inlägg i tråden som du skall fästa särskild vikt till, är #4, skrivet av Christian Johansson. Även hans inlägg, #5.

Vad du än gör i övrigt med det som står i trådar här och om liknande problem, så tänk dig för innan du raderar hela dolda mappar som .mozilla, hela .firefox. Det kan finnas saker där, som du kan komma att önska att du hade kvar. Bokmärken i firefox, t.ex.. Istället för att radera, kan du istället lägga till ytterligare en ändelse i mappnamnet och du har åtkomst till de gamla delarna som du vill ha. (EX: .firefox.old, .firefox.bak). Du har m.a.o. kvar en kopia på det gamla, i den gamla mappen. Med annat namn. Lätt att plocka tillbaks det du vill ha kvar av det övriga.

För tydlighetens skull, kan du även flytta den till annan plats, om du vill. Skriv inte ut punkten före namnet på mappen, så är det inte längre en dold fil.

Christians förslag kan du testa rätt av. Där förlorar du inga personliga data.

Lycka Till!

tukken

Vinkar Hello till Barre. Kul att se dig härstädes närvarande. Håller med dig i dina kloka ord.
Senast redigerad av 2 Broder Tuck, redigerad totalt 18 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Antec

Inlägg av Antec »

Barre skrev:
Antec skrev:Att ff låser sig nu är lite konstigt och kommer att bli svårt att veta varrför!!! FF6 fungerar normalt bra!!! Vill ha med info!!!
Ämnet är postat i "För nybörjaren" och då är det bra att utgå från att de som efterfrågar hjälp här inte är så bevandrade i Linux och/eller Ubuntu. Därför är det önskvärt att kanske förklara vilken typ av information som behövs för att du skall kunna hjälpa till och hur man kan få fram den informationen från systemet.

Dessutom så uppfattar jag användandet av utropstecken som en uppmaning samt att flera utropstecken i rad upplever jag som aggresivt när jag läser texten. (det kanske bara är jag, men ändå). Nu vet jag att du förmodligen inte är förbannad :) eftersom jag sett flera av dina inlägg och du använder utropstecken väldigt frekvent.

just my 2 cents
Men det sista jag är det är att vara aggressiv, Om utropstecken i rad skapar problem så var det inte meningen! :D
starwolf

Inlägg av starwolf »

Sorry sorry att jag skapade denna röra det var inte meningen.
Som jag skrev tidigare så är det vad jag kan se bara blocket.se som låser sig och då menar jag låser sig kommer ingen stans kan inte öppna terminalen ens hela datorn låser sig utan övre panelen.
Nu har jag döpt om .mosilla i hemkatalogen och lyckats fixa mina bokmärken. Då inga problem med blocket.se.
MEN nu säger den att jag inte har något bankide, kan jag ordna så det också fungerar utan ny nerladdning?
starwolf

Inlägg av starwolf »

Har bytat tillbaka till min "gamla" .mozilla.
Har lagt in nya bankid och firefox fungerar bra överallt UTOM på blocket.se.
Ingen som kan tipsa om vad som gör att allt låser sig vid besök på blocket.se?
Kan det vara något tillägg som jag har eller inte har??
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;D
Skämtar med dig:
(-Kan det vara så illa, att du har sålt så mycket på Blocket,
av betraktaren så uppenbart, att du kan ha tjänat stora pengar därpå,
att Skatteverket nu har lagt en "notis" på dig, för att sedan kunna
jämföra med din kommande självdeklaration?

Möjligen långsökt,
men
det vet "vi" inte,
förrän efteråt
).

Men vad som kan föranleda en dylik reaktion på ditt unika besök där, just där, det har jag ingen aning om. I'll rest my case, som en vis man en gång lär ha sagt. Ledsen, men jag nödsakas att backa undan. Lämnar plats åt andra, att försöka stå dig bi.

Jag hoppas dock, att du följde Christians förslag, oaktat om det gällde generellt, eller bara i ett enstaka fall.

tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
starwolf

Inlägg av starwolf »

Problemet är löst.
eller kanske inte men det fungerar nu igen.
så gjorde jag efter att ha googlat runt lite:
verktyg och privat surfning.
och det fungerar, MEN det är kanske inte rätt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"