Meningslös luft

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
dick_a
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Meningslös luft

Inlägg av dick_a »

Jag har precis installerat Ubuntu Desktop 11,04, och enligt min åsikt finns det alldeles för mycket meningslöst och tomt utrymme mellan ikoner på skrivbordet och i programmenyn.

Är det möjligt att få mindre utrymme mellan ikonerna, eller bättre upp, en listvy?

Har i alla år ondgjort mig över Windows som för varje ny generation kräver fler klick för att komma fram dit man skall, och jag hade fått för mig att linux (och då framför allt det hyllade Ubuntu) skulle vara mer användarvänligt. I XP kunde man lägga genvägar direkt på startmenyn, och om man gav dem alla ett namn med unik första bokstav eller siffra så startade man dem snabbt och enkelt med två musklick eller med två tangentbordstryckningar.

Kan man få samma enkla snabba funktion i Ubuntu?

Tackar på förhand!

// Dick
Användarvisningsbild
Adoby
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Meningslös luft

Inlägg av Adoby »

I senaste Ubuntu är det som standard precis en sådan kompakt lista med ikoner/launchers till vänster. Den ikonlistan dubblar som meny för snabbstart av de vanligaste programmen och växlare mellan öppna program. Och man kan till och med lägga skript där, som körs om man droppar en fil på ikonen. Smidigt sätt att ftp:a eller konvertera filer eller vad du kan fantisera ihop själv.

Det innebär att de vanligaste programmen, och de du redan har igång, normalt är bara ETT enda klick bort. Mycket elegant!

Övriga program kommer du åt snabbt genom att klicka på meny-ikonen uppe till vänster och sedan börja skriva in de första bokstäverna i programmets namn. Vill du starta Gimp, exempelvis, så räcker det att skriva "gi" sedan visas den programstartaren. Mycket smidigt.

Om du trycker och släpper Linux-tangenten på tangentbordet (på en del enklare tangentbord är Linux-tangenten en Windows-tangent) så öppnas också den menyn, och du kan utan att ta händerna från tangentbordet börja skriva in programmets namn, tills det visas och du kan trycka Enter. Kan knappast vara smidigare!

Håller du nere Linux-tangenten så visas små siffror vid varje ikon och du kan starta genom att trycka på den siffran.

Men jag tror inte att du enkelt kan ändra avståndet mellan ikoner på skrivbordet. Men i mappar är det enkelt, bara att välja zoom-nivå.
Antec

Inlägg av Antec »

Luft är en sak..men inte behöver man klicka en gång mer i unity än det behövs!!! För mig Funkar unity väldigt bra !!!
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Det här är ett program för att modifiera Unitys utseende: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/05/conf ... ty-easily/
Jag har aldrig testat det så use it at your own risk!

Jag vet inte hur det är med Unity och Gnome Do och Synapse. Jag kör Ubuntu 10.10 med Ubuntus gamla utseende Gnome och jag startar busenkelt alla program med SuperKey (Windows-tangenten) + Space och sedan genom att skriva första bokstaven på programmet och trycka Enter. Jag har svårt att se hur det skulle bli smidigare än så att starta ett program. Den här funktionen får jag med programstartaren Gnome Do eller Synapse. Dom fungerar ungefär likadant även om jag föredrar Synaspe.
Du kan ju också skapa egna Keyboard Shortcuts som gör att du t.ex. startar stadardwebbläsaren med SuperKey+W och filbläddraren Nautilus med SuperKey+N eller vad du nu föredrar. Det är ett väldigt enkelt och smidigt sätt att snabbt starta program som man ofta använder!
Användarvisningsbild
Adoby
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Adoby »

Gillar man widgets och lull-lull på skrivbordet kan man tydligen köra KDE Plasma under Unity. Jag har inte testat, men tydligen får du tillgång till en hel del "plasmoider" att lägga på skrivbordet då.
Antec

Inlägg av Antec »

Det var nog inte det han menade...men det går säkert utmärkt.. Unity är rappt och snabbt i alla lägen det gäller bara att inse det!!!
dick_a

Inlägg av dick_a »

Kanonbra info! Tack allihop!
Jo, den där saken i vänsterkanten är ju inte dum, men ikonerna är ju så förjolat stora, så jag får ju bara plats med 11 stycken (synliga). Jag är nog väldigt inkörd på Windows gamla goa och "täta" startmeny, men man vänjer väl sig kanske.
Vad det gäller det där med att använda tangentbordet så är det ofta både bra och snabbt, men när det är TV-datorn det gäller så vill jag kunna klara mig bra bara med musen.

Tack än en gång!

// Dick
ubot

Inlägg av ubot »

Det kanske löser sig i framtiden med storleken på ikonerna. Det finns redan tankar på att göra så att ikonerna blir mindre: http://www.youtube.com/watch?v=DJH3Tmuc4TE
dick_a

Inlägg av dick_a »

Jo, jag hittade det programmet som ändrar ikonstorleken i "Ubuntu Software Centre" (sökte SSCM) och det gjorde det hela lite bättre, men bara i vänsterkanten och inte övriga programmenyer.

...men man kan inte få allt här i värden :-)

// Dick
ubot

Inlägg av ubot »

dick_a skrev:Jo, jag hittade det programmet som ändrar ikonstorleken i "Ubuntu Software Centre" (sökte SSCM) och det gjorde det hela lite bättre, men bara i vänsterkanten och inte övriga programmenyer.

...men man kan inte få allt här i värden :-)

// Dick
Du kan skippa hela Unity om du när du loggar in (när du ska skriva ditt lösenord efter du valt användare) byter till Ubuntu Classic. Då får du Ubuntus vanliga Skrivbord istället.
Antec

Inlägg av Antec »

Men Ubuntu classic är inte okej i 11.04, panelerna är lite konstiga där ibland...Använder man Ubuntu så måste man inse att Gnome2 kommer inte att finnas och därför finns det ingen ide att köra Ubuntu classic alls!! Då är det bättre att byta dist, typ till Mint!!
ubot

Inlägg av ubot »

Men Mints Skrivbord bygger väl också på Gnome 2? Hur har utvecklarna av Mint tänkt att lösa det här i Mints Gnom-version i framtiden? Dessutom slipper man kravet på avancerade skrivbordseffekter om man kör Classic (No effects) vid login istället för Unity. Det tycker jag är den största fördelen.
Antec

Inlägg av Antec »

Jo det är sant...men Ubuntu classic är inte okej idag som ett alternativ till ubuntu!!! Panelenerna är inte alls som man är van med gnome 2.32.2, det set bara ut så!!! Jag vet inte vad Mint tänker men jag jag skulle tro att dom håller kvar med gnome2 som det var förr...Men det kommer inte att hålla i längden men för tillfället så funkar det för vissa!!!
ubot

Inlägg av ubot »

Jag har bara provat Classic som hastigast så jag vet inte vad som i.s.f. skiljer panelerna i Classic från i tidigare versioner av Ubuntu. Jag kommer att ge Unity (ich Unity 2d) en ärlig chans när jag orkat installera det. Därefter får jag se om det blir Gnome 3, KDE eller någonting annat.

Nu handlar ju inte den här tråden om mig och mitt Skrivbord men men...
Antec

Inlägg av Antec »

Hej. Det jag menar är att den övre panelen i Ubuntu classic lever ibland i sin egen värld! Det händer då och då att panelens vänstra del blir global arkivmeny helt plötsligt då ett program är igång, precis som i Unity.. Jag tycker Ubuntu classic och då menar jag enbart den som följer med Ubuntu 11.04 inte är sig lik, därför ser jag Ubuntu classic som ett sämre alternativ än distar som enbart kör gnome2!!
ubot

Inlägg av ubot »

Om det enbart är Global Menu du menar så går det väl att ta bort det eller stänga av den effekten i Ubuntu Classic?
Antec

Inlägg av Antec »

Det har jag provat och det går inte!

Allt går såklart, men var det det vi menade? gnome2 skalet är inte med i matchen längre!
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Ganymedes »

Jag har provat Natty med Unity i en dryg vecka nu, och jag är fast. Hemligheten, för mig, vara att lära mig använda kortkommandon för det jag vill göra. Starta program, stänga ner program, byta fönster, öppna filer osv. När jag väl lärde mig det så känns det mycket smidigare än att behöva klicka mig fram.

All "luft" på "skrivbordet"(dash?) spelar då heller ingen roll för jag behöver väldigt sällan dit för att leta. Att Launchern ligger i den korta vänsterkanten, som jag ondgjorde mig över i ett annat inlägg, spelar heller inte längre någon roll, den får gärna ligga kvar där.

Jag kan tycka att GnomeDo är lite snabbare och smidigare än vad unity är när jag ska söka något program eller fil, men det är säkert en smaksak.

Peter
Antec

Inlägg av Antec »

Ganymedes skrev:Jag har provat Natty med Unity i en dryg vecka nu, och jag är fast. Hemligheten, för mig, vara att lära mig använda kortkommandon för det jag vill göra. Starta program, stänga ner program, byta fönster, öppna filer osv. När jag väl lärde mig det så känns det mycket smidigare än att behöva klicka mig fram.

All "luft" på "skrivbordet"(dash?) spelar då heller ingen roll för jag behöver väldigt sällan dit för att leta. Att Launchern ligger i den korta vänsterkanten, som jag ondgjorde mig över i ett annat inlägg, spelar heller inte längre någon roll, den får gärna ligga kvar där.

Jag kan tycka att GnomeDo är lite snabbare och smidigare än vad unity är när jag ska söka något program eller fil, men det är säkert en smaksak.

Peter

Hej och bra info!! Unity i 11.10 är betydligt vassare och dom svårigheter med att söka program är borta med 11.10.. Jag vet att många är i mot Unity men jag hoppas dom kan ge det är chans, det är inte ens klart och ubuntu försöker få med sig alla!!!
ubot

Inlägg av ubot »

Det här kanske är något som hjälper dig i att få kläm på Unitys tangentbordskombinationer? http://www.howtogeek.com/news/unity-3d- ... pers/4565/
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"