Bestämma DHCP-server

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
PloppFlopp
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Bestämma DHCP-server

Inlägg av PloppFlopp »

Har ett litet hemmanätverk med två datorer och två skrivare och två datorer sammankopplade genom en switch. Till switchen är även kopplad en router som förmedlar kontakten med Internet. Vare sig jag tar bort routern eller har den inkopplad får datorer och skrivare samma IP-adresser. Sak samma vilken dator som än är inkopplad. Hur kan jag se vilken maskin som agerar DHCP-server?

En dator kör Ubuntu/Win 7 och en dator kör Vista.
Antec

Re: Bestämma DHCP-server

Inlägg av Antec »

Swichen gör att man får med lokala adresser i ditt fall ses dom som blacknetnr så länge routern är inkopplad...Utan Router borde du inte få lina över sjön alls på alla utom den du använder för tillfället gäller då bara om ISP lånar ut ett ipnr..Då handlar det istället om ipnr som din ISP ger dig och normalt är det ett nr.. Så din fråga ingen av dina maskiner kan agera som en dchp-server själv utan det ska normalt din router om du ställt den efter din ISP, så skickar den ut blacknet till var och en, och ut mot sjön har alla lika Ipnr utåt!!! Det går att ställa en pc som router med men då gäller fler anslutningar, jag menar nätkort mm för dom andra systemen som ska ha nätkomst..

Undra om du blev så mycket klokare av dej jag skrev!! Men kortfattat.. Switch fler ipnr krävs en för varje modul.. Anslutet router till switchen så delar man på lokala system med olika inhemska ipnr som är ansluten till swithen ända fram till nätet där får alla samma ipnr som är riktade på internet..
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du kan köra

Kod: Markera allt

sudo dhclient
i en terminal för att begära en ny IP-adress och få veta vilken IP-adress som skickar den till dig.
PloppFlopp
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av PloppFlopp »

Hej och tack för svar. Lite kryptiskt var det , Antec, men jag förstår andemeningen ;) .

Kommandot <dhclient> gav följande:
Listening on LPF/eth0/90:e6:ba:0b:15:3b
Sending on LPF/eth0/90:e6:ba:0b:15:3b
Sending on Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
DHCPOFFER of 192.168.1.64 from 192.168.1.254
DHCPREQUEST of 192.168.1.64 on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK of 192.168.1.64 from 192.168.1.254
bound to 192.168.1.64 -- renewal in 1665 seconds.

Vilket i mitt fall betyder att det är routern som är DHCP-server. Men det "skumma" är som sagt att skrivare och datorer får samma IP-adresser även utan routern. Och vad jag vet har jag ingen DHCP-server igång. Kan det vara switchen? (Zyxel ES-105A). Eller något litet Windowsnätverk? Ubuntu kan i varje fall gråva fram nätverksskrivarnas adresser utan att SAMBA är installerat. Nåja, allt fungerar som det ska så jag ska inte gräva för mycket i detta.

//Tack som sagt, Peter
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"