Problem med Putty via SSH som nekar anslutning efter en tid
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Problem med Putty via SSH som nekar anslutning efter en tid
Hej.
Tackar i förhand för ert tålamod med mig och ber om hjälp på min resa mot Ubuntu användandet.
Har installerat Ubunut 9.10 Server (gammal, ja, men det var det jag hade på skiva hemma) har läst och pysslat och känner att det funerar bra för mig.
Jag har dock ett problem.
Har utan större bekymmer ordnat så att jag kan koppla upp mig med Putty via SSH både i mitt lokala nätverk hemma och utifrån genom min D-link 524 som Ubuntu datorn är trådkopplad till.
Ubuntu datorn har ett fast IP och i routern har jag för tillfället valt DMZ för det IP nummret.
Mitt problem är att det fungerar utmärkt att skapa en anslutning till serverna via putty i någon timme efter att datorn är startad, men efter någon timme upp till ett dygn så accepteras inte mina anrop från Putty.
Eftersom mina sökningar efter lösning varit fruktlösa kommer jag boka mig ödmjukt inför en putt i rätt riktning.
Tack för er tid.
Tackar i förhand för ert tålamod med mig och ber om hjälp på min resa mot Ubuntu användandet.
Har installerat Ubunut 9.10 Server (gammal, ja, men det var det jag hade på skiva hemma) har läst och pysslat och känner att det funerar bra för mig.
Jag har dock ett problem.
Har utan större bekymmer ordnat så att jag kan koppla upp mig med Putty via SSH både i mitt lokala nätverk hemma och utifrån genom min D-link 524 som Ubuntu datorn är trådkopplad till.
Ubuntu datorn har ett fast IP och i routern har jag för tillfället valt DMZ för det IP nummret.
Mitt problem är att det fungerar utmärkt att skapa en anslutning till serverna via putty i någon timme efter att datorn är startad, men efter någon timme upp till ett dygn så accepteras inte mina anrop från Putty.
Eftersom mina sökningar efter lösning varit fruktlösa kommer jag boka mig ödmjukt inför en putt i rätt riktning.
Tack för er tid.
Re: Problem med Putty via SSH som nekar anslutning efter en
Hej!
Jag jag skolla ditt problem! Men först ändra ssh's port !!!!
Det gör du i filen:
/etc/ssh/sshd_config
Ja, du måste använda terminalen med kommandot;
sudo gedit /etc/ssh/sshd_config
ändra porten till nåt högt över 20000, docvk högst 65554. Ändra i din router till att stänga dmz och öppna denna port.
Jag letar vidare på det andra problemet ...
Det gör du i filen:
/etc/ssh/sshd_config
Ja, du måste använda terminalen med kommandot;
sudo gedit /etc/ssh/sshd_config
ändra porten till nåt högt över 20000, docvk högst 65554. Ändra i din router till att stänga dmz och öppna denna port.
Jag letar vidare på det andra problemet ...
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Tack för snabbt svar och för din tid!
Jag missade givetvis information i min fråga.
Har ändrat från orginal porten till 2222 istället.
Ställer nu in till ett högre portnumer enligt ditt råd.
Är det någon mer information som jag i det här läget bör dela med mig?
Jag missade givetvis information i min fråga.
Har ändrat från orginal porten till 2222 istället.
Ställer nu in till ett högre portnumer enligt ditt råd.
Är det någon mer information som jag i det här läget bör dela med mig?
Om jag inte missförstod det som stod när jag följde länken så var jag inte tydlig nog i min fråga.
Så här menar jag att mitt problem ser ut:
Jag startar servern och ansluter utan problem till den direkt och utför de saker jag har på gång. Anslutningen håller sig levande utan problem som jag upplever det.
Sedan stänger jag ner anslutningen för att göra annat och låter servern stå på, vilket är själva tanken. :-)
När jag någon timme senare eller dagen efter försöker ansluta får jag ingen respons från servern.
Så här menar jag att mitt problem ser ut:
Jag startar servern och ansluter utan problem till den direkt och utför de saker jag har på gång. Anslutningen håller sig levande utan problem som jag upplever det.
Sedan stänger jag ner anslutningen för att göra annat och låter servern stå på, vilket är själva tanken. :-)
När jag någon timme senare eller dagen efter försöker ansluta får jag ingen respons från servern.
Jag är fortfarande inte säker på om jag förstått de svar jag fått men har jag förstått så känns de inte som lösningen.
Just nu är jag osäker på om mitt problem ens har med OppenSSH, Putty och routerna att göra.
Jag lutar åt att det har något med strömsparfunktioner att göra.
Att nätverkskortet går ner i vila och inte kan väckas genom anrop utifrån.
Är det någon som har möjlighet att bolla dessa frågor med mig?
Är just nu osäker på hur jag ens ska formulera mina frågor.
Jag anser den frågan jag ställt som utredd men inte löst.
Eftersom mitt problem kvarstår men frågan antagligen är annorlunda än den jag ställt undrar jag hur jag ska markera denna tråd.
Tack för uppmärksamheten.
Just nu är jag osäker på om mitt problem ens har med OppenSSH, Putty och routerna att göra.
Jag lutar åt att det har något med strömsparfunktioner att göra.
Att nätverkskortet går ner i vila och inte kan väckas genom anrop utifrån.
Är det någon som har möjlighet att bolla dessa frågor med mig?
Är just nu osäker på hur jag ens ska formulera mina frågor.
Jag anser den frågan jag ställt som utredd men inte löst.
Eftersom mitt problem kvarstår men frågan antagligen är annorlunda än den jag ställt undrar jag hur jag ska markera denna tråd.
Tack för uppmärksamheten.
- uppsalanet
- Fadder
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Är det inte putty som har en timeout? Titta om det finn några inställningar i putty "keep alive" och sätt den till 5 sekundet.
Eftersom alla anrop utifrån nekas, http, ftp eller ssh gör ingen skillnad tror jag inte det.
Har experimenterat med keep alive.
Om jag ansluter inifrån hemnätverket har jag inga problem och direkt efter att jag har anslutit lokalt fungerar det att ansluta utifrån.
Så här ser det ut för mig:
1. Försöker ansluta utifrån till exempel.se med Putty och nekas
2. Ansluter med lokalt IP i hemnätverket utan problem
3. Anslutning till exempel.se accepteras.
Samma gäller som sagt för alla typer av anslutningar utifrån.
Tänker jag fel när jag tror att det borde ha med nätverkskortets inställningar att göra?
Har experimenterat med keep alive.
Om jag ansluter inifrån hemnätverket har jag inga problem och direkt efter att jag har anslutit lokalt fungerar det att ansluta utifrån.
Så här ser det ut för mig:
1. Försöker ansluta utifrån till exempel.se med Putty och nekas
2. Ansluter med lokalt IP i hemnätverket utan problem
3. Anslutning till exempel.se accepteras.
Samma gäller som sagt för alla typer av anslutningar utifrån.
Tänker jag fel när jag tror att det borde ha med nätverkskortets inställningar att göra?
- uppsalanet
- Fadder
Låter som att du måste ange port forwarding i din router.
Statisk adress på servern och aktuella portar styrda till den.
Hade det inte varit det så hade jag väl inte kunnat ansluta till min server genom routern i något läge?
Nu fungerar det ju ibland. :-/ Antingen när server burken är nystartad eller att jag nyligen anslutit till den inifrån hemnätverket.
Hade det inte varit det så hade jag väl inte kunnat ansluta till min server genom routern i något läge?
Nu fungerar det ju ibland. :-/ Antingen när server burken är nystartad eller att jag nyligen anslutit till den inifrån hemnätverket.
- uppsalanet
- Fadder
Hur ofta uppdaterar du ip adressen och example.se. Är den i synk.
Har funktion i routern för uppdatering av DynDns när min ISP ger mig ny IP.
Så förutom vid enstaka tillfällen i samband med ny ip är den ok.
Så förutom vid enstaka tillfällen i samband med ny ip är den ok.
Problemet jag haft verkar ha berott på min router.
Har prövat en annan router och det har fungerat utan problem de senaste två dagarna. Vad som orsakat problemet vet jag inte.
Jag tackar för er hjälp och råd.
Har prövat en annan router och det har fungerat utan problem de senaste två dagarna. Vad som orsakat problemet vet jag inte.
Jag tackar för er hjälp och råd.
Så viktigt är det inte att ändra port för det enda man slipper är automatiserade attacker som testar lite olika användarnamn och lösenord men något praktiskt skydd är det inte, man får bara lite renare loggar i praktiken.webaake skrev:Hej!
Det gör du i filen:
/etc/ssh/sshd_config
Det som dock är viktigt att tänka på är att slå av möjligheten att logga in med lösenord och endast tillåta inloggning med privat nyckel vilket är bra mycket bättre än att fokusera på att byta port.
// rancor
Ett portbyte gör gott! Jag hade bra många attacker från scriptkiddies innan jag bytte port.
Ja, det blir fult i loggarna men menar du att dem hade lyckats logga in om dem fick fortsätta?webaake skrev:Ett portbyte gör gott! Jag hade bra många attacker från scriptkiddies innan jag bytte port.
Låt standardporten ligga kvar, installera denyhosts med report_hack_isp istället.
// rancor