Gnome 3 Byter bakgrund

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
DiNozzo
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Gnome 3 Byter bakgrund

Inlägg av DiNozzo »

Hej!

Har precis bytt till Gnome 3, måste säga att jag verkligen gillar det! Trots ostabiliteten.

Men jag har ett litet problem, efter omstart av datorn så har jag Gnome 3's standard bakgrund, sedan startar jag Nautilus (File Manager) och då byts bakgrunden automatiskt till Unitys standard bakgrund. Om jag sedan byter tillbaka själv så händer inte detta förns datorn är omstardad igen. (Verkar hända när jag kopplar in ett usb-minne också).

Någon som kan ha en lösning?

Tänkte att man kanske kan prova ta bort standard bakgrunden, men vart ligger den isåfall , och tror ni det kan hjälpa?

//Jonathan
BildBild
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Gnome 3 Byter bakgrund

Inlägg av ubot »

Du kan lägga till --no-desktop till kommandot som startar Nautilus:

Kod: Markera allt

nautilus --no-desktop
Då kanske inte Nautilus tar över hanteringen av bakgrundsbilden från Gnome 3?
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

DiNozzo skrev:Hej!

Har precis bytt till Gnome 3, måste säga att jag verkligen gillar det! Trots ostabiliteten.

Men jag har ett litet problem, efter omstart av datorn så har jag Gnome 3's standard bakgrund, sedan startar jag Nautilus (File Manager) och då byts bakgrunden automatiskt till Unitys standard bakgrund. Om jag sedan byter tillbaka själv så händer inte detta förns datorn är omstardad igen. (Verkar hända när jag kopplar in ett usb-minne också).

Tänkte att man kanske kan prova ta bort standard bakgrunden, men vart ligger den isåfall , och tror ni det kan hjälpa?

//Jonathan
Hojtan
Bakgrundsbilderna finns här : /usr/share/backgrounds
För att byta så gå in i inställningar > Bakgrund
Bild
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

DiNozzo skrev:Hej!

//Jonathan
Har du ställt in så att du använder Gnome i GDM (Då du loggar in) och inte använder något annat skrivbord?
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
DiNozzo

Inlägg av DiNozzo »

ubot skrev:Du kan lägga till --no-desktop till kommandot som startar Nautilus:

Kod: Markera allt

nautilus --no-desktop
Då kanske inte Nautilus tar över hanteringen av bakgrundsbilden från Gnome 3?
Ska prova, men tror inte detta kommer lösa mitt problem eftersom det även händer när något på skrivbordet uppdateras, t.ex jag kopplar in en usb sticka och ikonen kommer fram.
itmannen_online skrev: Hojtan
Bakgrundsbilderna finns här : /usr/share/backgrounds
För att byta så gå in i inställningar > Bakgrund
Bild
Jag vet hur man byter bakgrund , men bakgrunden byts ju av sig själv när jag öppnar nautilus eller skrivbordet uppdateras. (USB Ikon t.ex)

Kirill skrev: Har du ställt in så att du använder Gnome i GDM (Då du loggar in) och inte använder något annat skrivbord?
Ja det har jag , när jag loggar in så står det "GNOME" på session.
BildBild
ubot

Inlägg av ubot »

Det är mycket möjligt att det hjälper även när en USB-sticka kopplas in eftersom Nautilus på något sätt hanterar det också. Dock vet jag inte om du kommer att se några ikoner på Skrivbordet om du kör Nautilus med --no-desktop. Nautilus startar väl med systemet på något sätt eller? Jag menar, om Nautilus nu hanterar bakgrundsbilden och bakgrundsbilden finns på Skrivbordet när man loggar in så borde ju Nautilus köras från start eller har jag fått allt om bakfoten?
DiNozzo

Inlägg av DiNozzo »

ubot skrev:Det är mycket möjligt att det hjälper även när en USB-sticka kopplas in eftersom Nautilus på något sätt hanterar det också. Dock vet jag inte om du kommer att se några ikoner på Skrivbordet om du kör Nautilus med --no-desktop. Nautilus startar väl med systemet på något sätt eller? Jag menar, om Nautilus nu hanterar bakgrundsbilden och bakgrundsbilden finns på Skrivbordet när man loggar in så borde ju Nautilus köras från start eller har jag fått allt om bakfoten?
Jag vet faktiskt inte om Nautilus hanterar desktop sessionen. Borde det inte vara GNOME som gör detta?
BildBild
ubot

Inlägg av ubot »

Jo, men just bakgrundsbilden hanteras av Nautilus. Det är jag ganska säker på.
Antec

Inlägg av Antec »

Gnome3 är långsam...Visst vet jag att många blickar går dit...Men har alla glömt bort hur rappt Linux igentligen är!!! Jämför jag med det nya så är gnome3 lite efter!!
DiNozzo

Inlägg av DiNozzo »

Tack för idéerna , men jag gör nog så att jag väntar till en helt stabil version av Gnome 3 släpps. Förmodligen till Oneiric.
BildBild
Antec

Inlägg av Antec »

Vad är det du tro är skillnaden?
DiNozzo

Inlägg av DiNozzo »

Antec skrev:Vad är det du tro är skillnaden?
Nu förstår jag inte vad du menar? Gnome är ju fortfarande lika mycket linux som Unity , bara lite olika hantering , och gnome är snyggare och lättare hantering.
BildBild
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"