Chat – Frånkopplad

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Chat – Frånkopplad

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Ubuntu 10.10, använder Empathy för chat.

Märkte att inga av mina kontakter var inloggade, så jag kollade i kontoinställningarna och fann att alla konton var i läge ”Frånkopplad”. Dock hittade jag ingenstans hur jag ändrar detta. Uppe till höger i panelen är alla val (”Tillgänglig”, ”Inte vid datorn” och så vidare) gråmarkerade, så jag kan inte ändra inställningen där i alla fall.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Chat – Frånkopplad

Inlägg av ubot »

Tryck F4 och kryssa i Enable. Fungerar det?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Tryck F4 och kryssa i Enable. Fungerar det?
Om du menar ”Aktiverad” för respektive konto i Empathy så är samtliga redan ibockade. Ska dock prova att bocka ur dem och sedan tillbaka igen, vänta lite bara… :P ;D

Jisses, det var så enkelt! Avbockade allihop och bockade sedan i dem igen. Verkar som om något gått snett tidigare på något sätt. Nu är också alla val i övre högra hörnet (i panelen) aktiva igen, så att jag kan välja ”Frånkopplad” eller något annat om och när jag vill.

Tackar för spark i rätt riktning!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Uppdatering:

Visserligen kan jag nu ändra status (såvida jag inte väljer ”frånkopplad”, för då måste jag göra om proceduren ovan igen…), men jag kan inte se mina kontakter, inte ens när jag klickar i ”Visa frånkopplade kontakter”.

Min fru kunde se mig i sin lista, men det berodde nog mer på att jag mer eller mindre alltid är inloggad på GMail i webbläsaren, men när hon skrev ett meddelande till mig blev brevsymbolen i panelen grön och jag kunde läsa och besvara meddelandet i Empathy, men jag kan som sagt inte se att hon är online, eller någon av mina övriga kontakter heller, för den delen.

Börjar kännas lite skumt… Får se senare om felet består när jag startat om datorn, men det hinner jag inte just nu.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Har du något emot Pidgin annars? Om Empathy strular så kanske Pidgin är ett alternativ för dig?
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Har du något emot Pidgin annars? Om Empathy strular så kanske Pidgin är ett alternativ för dig?
Jag har Pidgin installerat och det skulle väl säkert fungera, men Empathy har fungerat förut och jag är nog mer typen som vill gå till botten med saker, i alla fall i den mån jag kan, om inte annat av ren nyfikenhet. Annars skiter jag väl egentligen i om just chat-funktionen fungerar eller inte, jag kan nog klara mig utan den ganska bra, skulle jag tro. Jag har ju ett riktigt liv också…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Jag menar mer att om du nu inte får ordning på Empathy och om chatten hade varit viktig för dig så kunde du ha använt Pidgin istället. Det är bra att du försöker gå till botten med problemet med Empathy.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

ubot skrev:Jag menar mer att om du nu inte får ordning på Empathy och om chatten hade varit viktig för dig så kunde du ha använt Pidgin istället. Det är bra att du försöker gå till botten med problemet med Empathy.
Fast nu verkar det som att det var något tillfälligt som råkade hända två dagar i rad, för sedan dess har det fungerat, förutom att jag får ”nätverksfel” på MSN, vilket jag inte fick igår, men jag har knappt någon på MSN ändå, och det är säkert bra imorgon igen…

Och så länge det fungerar är det ju stört omöjligt att felsöka…
Men jag återkommer om det skulle hända igen. ;D
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Samma sak har hänt en hel del gånger till sedan sist. Det verkar som att något händer med Empathy, för det brukar hjälpa att ansluta processen Empathy och sedan starta Empathy igen. Vet inte om man kan betrakta problemet som löst, men det är väl inte så mycket annat att göra… Ska lägga en ikon i panelen som gör omstarten av Empathy åt med ett musklick så blir det inte lika irriterande i framtiden… Jo, jag vet, snacka om ful-fix…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
ubot

Inlägg av ubot »

Hittar du något konstigt i loggarna då när det händer?

Kod: Markera allt

dmesg | tail -100
Här har du annars nya buggar i Empathy: https://bugzilla.gnome.org/buglist.cgi? ... 2012:51:17
och här är alla buggar som har inrapporterats: https://bugzilla.gnome.org/buglist.cgi? ... s=REOPENED

Det fungerar inte att klistra in länken i Ubuntus texteditor så du får kopiera och klistra in den i webbläsarens adressfält istället för att klicka. Länkarna fungerar i.a.f.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"