Installera Ubuntu på en Lenovo Ideapad s205

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
AntY
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Installera Ubuntu på en Lenovo Ideapad s205

Inlägg av AntY »

Hej.

Måste börja med att säga att vad underligt forumet ser ut numera.

Hur som helst hade jag tänkt installera ubuntu eller annan debian-baserad distro på min nya laptop. Skulle föredra Ubuntu eftersom jag gilla unity-upplägget på den lilla skärmen men finns det något som fungerar bättre kan jag köra på det.

Jag har lagt upp installtionen på en USB-sticka med hjälp av något program som jag inte längre kommer ihåg (kanske bättre att lägga den vanliga ISO-filen på stickan då det verkar som live-sessionen inte kan stänga av sig).

Det är denna guide jag försöker följa: http://helms-deep.cable.nu/~rwh/blog/?p=177 och det går inte så bra. Jag kommer så långt att jag ska ta bort GRUB2 för att installera GRUB legacy men på det steget får jag fäljande:

Kod: Markera allt

root@ubuntu:/#sudo apt-get purge grub-pc
sudo:unable to resolve host ubuntu
Reading package list... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
Virtual packages like 'grub-pc' can't be removed
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
root@ubuntu:/#
Jag har följt stegen med att partitionera hårddisken på det sättet som står i guiden.

Någon som har någon idé på hur jag kan göra. Har spenderat massa timmar på google utan att hitta nåt. :/
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Installera Ubuntu på en Lenovo Ideapad s205

Inlägg av ubot »

Hm, går det inte bara att installera Ubuntu 11.04 som vanligt från ett bootbart USB-minne med Ubuntu 11.04 på? Jag tycker guiden verkar onödig. Det står att Grub2 inte fungerar men varför inte då? Det låter konstigt. Jag tycker du ska testa att installera Ubuntu 11.04 från ett USB-minne. Du skapar ett bootbart USB-minne i Windows så här: http://www.pendrivelinux.com/universal- ... -as-1-2-3/

Att lägga iso-filen på ett USB-minne kommer ju inta göra USB-minnet bootbart och vad menar du med att Live-läget inte går att stänga av? Du bootar ju in i Live eller så väljer du att installera direkt. Jag föreslår att du bootar in i Live och testar Ubuntu lite för att se att det fungerar på din dator. Det är möjligt att du måste komma åt Internet med kabel. Det verkar krävas lite hack för att få wifi att fungera. Har du tur så räcker det med att du uppdaterar systemet med kabeln efter installationen för att wifi ska börja fungera.
AntY

Inlägg av AntY »

Aha. Det är pendrive linux som jag använt för att kunna få igång det så här långt. När jag bara väljer att installera Ubuntu rakt upp och ner fungerar det i och för sig då då det är GRUB 1.99 eller 1.98 på den ISO som jag använt mig av. När jag sedan ansluter till nätet och uppdaterar bland annat GRUB så kan inte datorn boota längre.

Live läget går inte att stänga av på det sättet att jag startar en livesession, gör lite stuffs och vill sedan stänga av datorn, går på stäng av och sedan kommer det ut "plocka ur mediet och tryck enter". Antingen plockar jag ut USB-stickan och trycker enter eller så plockar jag inte ut den och trycker enter. Oavsett så hänger den sig utan att krafta av eller liknande.

Ja, wi-fi är lite klurigt men det kan jag ju ta när jag fått igång så det kan boota själv i alla fall. Sitter och skriver från live-sessionen just nu så datorn verkar ju fungera med det. Internet kommer jag åt antingen genom kabel eller genom att använda mobilen som mobilt bredband (vilket är förvånansvärt att det fungerar i live-session).
ubot

Inlägg av ubot »

Aha. Det är pendrive linux som jag använt för att kunna få igång det så här långt. När jag bara väljer att installera Ubuntu rakt upp och ner fungerar det i och för sig då då det är GRUB 1.99 eller 1.98 på den ISO som jag använt mig av. När jag sedan ansluter till nätet och uppdaterar bland annat GRUB så kan inte datorn boota längre.
Frågan är varför det inte går att boota längre efter uppdateringarna? Är det verkligen uppdateringen av Grub som ställer till det? Om du enbart har Ubuntu installerat på datorn så måste du trycka Shift för att få upp Grub-menyn när datorn bootar. Där har du möjlighet att välja att starta med en tidigare Linux-version (d.v.s. med en gammal kärna). Det kanske gör så du kommer in i Ubutnu även efter uppgdateringarna? Annars går det att ominstallera Grub2 på hårddisken m.h.a. en Ubuntu Live. Läs under "Reinstalling GRUB2": https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... rect=GRUB2
AntY

Inlägg av AntY »

Ok, provar experimentera lite. Börjar med att kolla exakt vilken uppdatering som gör att den inte kan starta och sedan prova reparera GRUB2.

Det konstiga är att när den nu är uppdaterad och jag försöker starta upp den kommer jag till en meny som liknar BIOS och där den undrar från vilken enhet jag vill starta. Från början (med windows) fanns det bara standard saker där, t.ex. USB-HDD, HDD, USB-CD, o.s.v. Nu har ett alternativ som heter "Ubuntu" klämt in sig där. Ingen enhet går att starta från.

Hur som haver, testar uppdatera allt steg för steg. Börjar med kernel och sedan GRUB så återkommer jag med resultat.
ubot

Inlägg av ubot »

Du har inte installerat Ubuntu i Windows m.h.a. Wubi va? Jag tänker på den där konstiga menyn som kommer upp i början? Jag kan bara tänka mig att du får upp två menyer: 1. BIOS quick boot där du väljer vad du vill boota från, hdd, CD, USB o.s.v. 2. Grub där du väljer Ubuntu/Windows, Rescue Mode, olika kärnor e.t.c.

Du borde ju se om det är Grub som kommer upp i början eller någon helt annan meny? http://img526.imageshack.us/img526/8886/p5130236.jpg
AntY

Inlägg av AntY »

Inte via Wubi, nej. Är nog quickboot vågar jag säga efter lite googlande. Anywho, det verkar vara fler buggar än bara GRUB. Nu då jag valde att uppdatera alla program utom kärnor och GRUB så kommer jag till prickarna när Ubuntu laddar och sedan blir skärmen svart. Alla ljud hörs dock fortfarande. ::)

Har slängt in original-HDD nu med win och uppdaterat BIOS (fanns bara en .exe för win på lenovos hemsida). Ska byta HDD igen senare och ge det ett nytt försök men inte idag.
AntY

Inlägg av AntY »

HAHA! Jag fick till det! Så det jag gjorde var alltså:
1. Uppdatera BIOS
2. Installera Ubuntu 11.04 (LTS Buggade bra mycket mer så den vågar jag mig inte på)
3. Installera proprietär drivrutin för grafikkort
4. Starta om och installera alla uppdateringar.

Så nu är det bara resten kvar. Få igång det trådlösa alltså.
Arla
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Arla »

Jag vill dela med mig av mitt tillvägagångssätt också. Strulade med detta av och till i en vecka men till slut gick det.

Jag installerade 12.04, den stabila versionen som just kommit ut. Partitionering tog jag hand om själv, enligt följande:

sda2: ext2 /boot
sda3: swap
sda6: ext4 /
sda4: (Windows återställning)

När jag försökte boota detta fick jag felmeddelandet "Missing operating system." Då bootade jag livestickan igen och chrootade in i systemet och nedgraderade GRUB (Se steg 5 och 6 i http://helms-deep.cable.nu/~rwh/blog/?p=177).

Och det var det :) Trådlösa fungerar fint men mikrofonen verkar inte göra det.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"