Funderingar 2007

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Funderingar 2007

Inlägg av Okänd »

Man läser ju tidningarna och lyssna på nyheterna.
Lite förvånad blev jag.

Om man fifflar med bokföringen eller moms så blir det ibland fängelsestraff i flera år.

Om en ungdom dödar en försvarslös 90-åring blir det 4 veckors ungdomsvård.
Och i TV låter det så, som om man MÅSTE tycker synd om själva gärningsmannen.

Har vi helt tappat greppet  ??? ??? ???
Okänd

SV: Funderingar 2007

Inlägg av Okänd »

Tja, man kan faktiskt fråga sig..............
Okänd

Inlägg av Okänd »

Du har väl hört låten "Farväl till släkt och vänner" med Björn Afzelius?

Om du är riksbankchef så kan du spekulera bort miljarder,
och låta Svensson skjuta till när det blir underskott i staten.
Men drar du av för brännvinet till årsfesten på banken,
så framställs du i medierna som rena rama gangstern.
Är du minister får du flyga första klass och äta hummer.
Och att du vräker dej på lyxhotell är det ingen som fördömer.
Men är du klumpig nog att ertappas vid godisautomaten,
när du handlar med kreditkort som egentligen tillhör staten;

Då är det farväl till släkt och vänner,
och alla andra som du känner.
För sådan är moralen i den svenska jämmerdalen.
Ska du fiffla ska de va' rejält,
det kan vi acceptera.
Men myglar du med småsaker så får du schavottera.

Om du misshandlar din hustru, och förtrycker dina ungar,
och super upp din lön, så väljer grannen din att blunda.
Men om du inte sörjer för att gräsmattan är ansad
då är det hus i helvete; Då blir grannen fly förbannad.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ojj! Den var verkligen en fullträff !!!! :-[ :-[ :-[
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

http://gt.se/index.jsp?a=515829

I USA har man i allafall fattat. Där har man dödsstraff på folk som ingen ändå vill se.

Jag bor ca 5 km från denna trevliga herre:
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story ... 63,00.html

Tror ni att ens någon i släkten vill se honom utanför gallren?

Nej, istället får man "mängd rabatt".
Senast redigerad av 1 Emil.s, redigerad totalt 2 gånger.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

En äldre man blev brutalt mördad inte långt ifrån där jag bor (500 meter kanske). De som utförde det (2 ungdomar) kom tillbaka morgonen efter och skändade kroppen.

De fick inte speciellt långa straff...........
Användarvisningsbild
Teknikern

Inlägg av Teknikern »

För c:a en månad sen blev en gubbe brutalt rånad i sin lilla stuga här i trakten av två "hjältar". När han inte hade pengar, bil eller vapen slog dom först sönder stugan och telefon och trygghetslarmet, för att sen slå sönder gubben och binda honom med gaffatejp.

Tilläggas kan att han gick med kryckkäpp och rullator.

Han dog av skadorna efter några dagar på sjukan. En kompis till mig som kör ambulans sa att det var ingen vacker syn som mötte dom när dom kom till hans lilla stuga.
Lita aldrig på en elektriker med svedda ögonbryn!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Jag tycker att man alltid bör bli lite skeptisk när folk börjar prata om straff - framförallt när det pratas om längre och hårdare straff (eller rentav döden). Jag vill inte på något sätt rättfärdiga, förminska eller på annat sätt bortse från den grymhet som ryms i många brott som begås - men jag vill ändå be er att inte glömma att vi måste även tänka vidare!

När ett grovt brott begås, och personen som visar sig skyldig döms till ett, i mångas ögon, för kort straff så tenderar nämligen allt fokus i debatten att centreras på hur dåligt det är att straffen inte är tillräckliga, det blir plötsligt ett väldigt jämförande mellan straff för olika typer av brott och vad som är ett passande straff. Genom detta förskjuts debatten från det som verkligen är viktigt - varför brott begås överhuvudtaget. En anledning till att det blir så kan vara att det är betydligt mycket lättare att skrika "mer poliser och hårdare straff" än att säga "förändra samhället så att alla människor ges möjligheten till ett tillfredställande liv, och se över systemet för att försöka instifta mekanismer som redan tidigt kan fånga upp och hjälpa människor som riskerar att hamna fel".

Det första är något konkret, man anser problemet vara själva brotten och menar att det givetvis blir bättre (läs: bättre siffror) om man har fler poliser och, eventuellt, hårdare straff. Alternativet (eller komplementet?) till en sådan syn är att man istället sätter sig ner med det digra arbetet att fundera över varför det blir som det blir, och försöker utarbeta metoder för att minska anledningarna till att brotten begås. Vardagliga exempel, som dock inte är lika... hm, färgstarka, som era exempel, är krossade busskurer, nedladdning av piratkopierat material, fortkörning m.m. Visst skulle hårdare straff och mer poliser kunna minska siffrorna på dessa brott, men man har inte löst något problem. Understimulerade ungdomar är likförbannat understimulerade, men istället för att krossa de nuförtiden av kameror övervakade busskurerna letar de efter andra sysselsättningar. Vem vet vad. Folk slutar ladda ner musik, film och spel m.m. men de har fortfarande inte accepterat att vi har en lag emot det, utan låter enbart bli för att de kan bli straffade för det. Det är inte motiverat att följa och acceptera en lag man saknar förståelse för (i en sådan situation bör man kanske sätta sig ner och fundera på vilket man skall försöka förändra - människors attityd eller lagstiftingen). Likadant är det med fortkörning - även om folk slutar köra fort förbi fartkameror kör de för fort mellan dem, eller alternativt förhindrar möjligheten att identifieras vid fortkörning.

Det jag vill ha sagt är att vi, istället för att vara buttra över att den våldsamme grannen bara åkte in på sex månader, bör försöka fundera på hur man kan förhindra att grannen blir våldsam i det första läget. Kanske görs detta inte bäst genom personlig handling, men kanske genom att hjälpas åt att utforma ett samhälle där ingen människa tvingas hamna i en situation där våld ses som en lösning (exempelvis så kanske orsaken i något fall kan vara alkoholproblem - bör man inte då rimligen se över alkoholkulturens effekter, snarare än att bara bura in grannen och vänta på att nästa granne skall begå ett brott som konsekvens av sin alkoholism, bara för att, när brottet redan begåtts och skadan redan är skedd, även kunna bura in den grannen?).

Nej, nu får det vara nog från min sida, det här blev alldeles för långt, och betydligt mycket mer politiskt än det var tänkt. :-\ Hoppas ni förstår vad jag vill få fram, och jag vet med mig att det för många kan låta väldigt naivt och ogenomförbart, men det är trots det ett väldigt viktigt och nyttigt perspektiv i debatten kring brott/straff.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Teknikern

Inlägg av Teknikern »

Jag är ju född "på stenåldern" och i min värld var det inte accepterat att våld, droger och brott skulle vara en del av vardagen. Då fanns det inte så mycket att sysselsätta sig med som var färdigt och framdukat utan vi fick fan i mig fixa allt själva om det skulle bli något av fotbollsmatchen-badresan-cykelutflykten eller vad vi nu ville göra beroende på årstid. Statusjakten hade inte kommit igång, det räckte med att den ena föräldern jobbade men trots det hade vi bil, sommarstuga (egenhändigt byggd) och semesterresa med bilen.

Att samhället har hårdnat kan vi tacka fria uppfostran för. Visst, det är inte hellet bra när lärarna piskade in "vett" i eleverna men det var före min tid, men det var lika pinsamt att bli släpad till rektorn och få skäll för dom förseelser som det ställdes till med. Huvudsaken var att någon brydde sig, och när lärare och föräldrar gjorde gemensam sak så grundades iallafall ett tänkande om rätt och fel, vilket totalt saknas i den nuvarande prylfixerade världen.

Fler poliser löser ingenting, det måste till ett nytt tänkesätt.
Lita aldrig på en elektriker med svedda ögonbryn!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Mycket bra skrivet båda två!

Men lite sjukt är det...
http://www.dalarnastidningar.se/nyheter ... 162349.ece
10 år för ett av morden, plus fyra för det andra.
Fyra år, ja 4!! för ett mord. Snacka om sjukt! Mängd rabatt!  :-\  :'(
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tycker det verkar att bli mer och mer knäppisar på gatorna. Hela sommarn var fylld med hemskheter i tidningarna.

Stress som bryter ned folk kanske?

För lite stöd i samhället?

Nedlagda mentalinstutitioner pga besparingar?

Nåt är det i alla fall. Råheten i samhället har ökat, utan tvekan.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Utgåva: 10.04 Lucid LTS
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Råheten ökar som ett svar på att människan är ett flockdjur, men med en inbyggd mekanism att inte klara av för mycket.
Jag har jobbat på ungdomsgård i flera år, och jag ser tydligt vad som händer, om man lägger ner gårdar, och mentala institutioner. När alkis vården läggs ner, och AA, som tidigare fok låna en bra lokal, vräktes, för att kommunen inte ville skylta med att det fanns alkisar här och var.

Att man fokuserar på straffen är befängt, man lider inte mindre för det. Visserligen finns det brott som jag vill ändra på, tex rattfylla, då jag anser att rattfylla är överlagt mord eller mord försök, och skall så dömas inför laga domstol, och att den dömde, skall inkvarteras på ett fängelse under den kungliga statens bevakning....

Ett bra exempel på hur hatiska människor är för några år sedan då ett par "värstingar" sattes på en segelbåt, på en lång resa. Alla gormade och sa att det var fel att ge dom en lyxresa, men vad ingen tänkte på alls, var att det var dom som skulle hålla båten i skick, att dom skulle städa, laga mat, lära sig att jobba i lag, och att dom inte fick rast eller ro, det var ingen semester, det var en arbetsresa, med olika svåra och mycket krävande kurser.
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag kan rekommendera alla att läsa Sveriges Likas Lag av Michael Lundh, som har jobbat nästan 20 år som polis i både Norrmalmspiketen och som ungdomspolis.

Och tack Deep Thought att du formulerade vad jag tänkte utan att jag behövde skriva det.

(OT)
En annan sak som borde vara straffbart är särskrivning. ;) Skämt åsido, oftast är det lätt att förstå vad folk menar, men ibland ändras meningsbyggnaden helt tokigt och man måste läsa två gånger för att förstå. Gyllene regel: Om det låter sammansatt när du säger det, så är det sammansatt i skrift.

Undantagsfall kan studeras på http://skrivihop.nu
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kod: Markera allt

Och tack Deep Thought att du formulerade vad jag tänkte utan att jag behövde skriva det
Jag håller med.
Samhället har blundat under årtionden för problemet med ungdomarna, och det kommer att ta återigen
årtionde för att rätta till detta.
Nu måste det hända någonting omedelbart !!
Hårdare straff kan mycket väl har en positiv signalvärde särskild när det gäller ungdomar som aldrig har
lärt sig att följer regler. Regler, som behövs för att ett samhälle ska fungera.

Några exempel
1 . Jag tycker, bara uttrycket "elevstyrd gymnasium" är skrattretande.
2. Att kalla ungdomarna i danmark för "autonoma" eller "vänster-aktivister" ger dom ett status, som faktisk inte finns.
    Det enda dom har är huligan-status.
    ( Självklart finns det omdelbart "sympatibråk" i Stockholm, och medierna, i brist på andra sensationer,
      övervärdera detta totalt )

Det är inget liv längre, när min kära, över 70år gamla hustru inte törs gå ut här i Stockholms innerstan,
efter har blivit antastat av, på något sätt påverkade, ungdomar, trots att jag har skaffat en mycket bra Schäferhund.
Naturliga hämningar saknas totalt hos flera ungdomar idag.

PS --- Vid sidan om borde det nämnas, att även här på detta annars så trevliga forumet, blir man påhoppat som
moderator ibland, när man påpekar reglerna som finns här............................ :-\
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Little John skrev:

Några exempel
Man märker nu när man skall välja gymnasium hur mycket de skyltar med "Här får eleverna vara med och bestämma" och liknande. Man kan ju undra om det snart blir så att eleverna själva bestämmer vad de skall lära sig. Man ska inte klema med eleverna, man ska ha strikta regler och visa vem som bestämmer redan från början så slipper man tråkigheter senare.
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kerath skrev:
Little John skrev:

Några exempel
Man märker nu när man skall välja gymnasium hur mycket de skyltar med "Här får eleverna vara med och bestämma" och liknande. Man kan ju undra om det snart blir så att eleverna själva bestämmer vad de skall lära sig. Man ska inte klema med eleverna, man ska ha strikta regler och visa vem som bestämmer redan från början så slipper man tråkigheter senare.
Japp  ;) ;) ;)
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Ja det är helt klart att det krävs nytänkande. Fler poliser och högre straff tror jag inte är den bästa lösningen. Undrar vad som är det bästa sättet att bemöta det nya samhället på...
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Louie skrev: Ja det är helt klart att det krävs nytänkande. Fler poliser och högre straff tror jag inte är den bästa lösningen. Undrar vad som är det bästa sättet att bemöta det nya samhället på...
Till att börja med kan vi ju blicka tillbaka och tänka på vad som var bättre förr och nej vi är inte konservativa bakåtsträvare vars slagord är "Det var bättre förr!" bara för att vi gör det. Att det begicks mindre brott förut måste ju bero på någonting (säkerligen uppfostran), detta något måste vi då ta reda på. Om det nu var uppfostran som gjorde folk vettigare så måste vi, på något sätt, få folk att förstå att de måste ha pli på sina barn. Kom ihåg: man är inte elak för att man säger ifrån, man är tvärtom väldigt snäll!
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Kerath skrev:
Louie skrev: Ja det är helt klart att det krävs nytänkande. Fler poliser och högre straff tror jag inte är den bästa lösningen. Undrar vad som är det bästa sättet att bemöta det nya samhället på...
Till att börja med kan vi ju blicka tillbaka och tänka på vad som var bättre förr och nej vi är inte konservativa bakåtsträvare vars slagord är "Det var bättre förr!" bara för att vi gör det. Att det begicks mindre brott förut måste ju bero på någonting (säkerligen uppfostran), detta något måste vi då ta reda på. Om det nu var uppfostran som gjorde folk vettigare så måste vi, på något sätt, få folk att förstå att de måste ha pli på sina barn. Kom ihåg: man är inte elak för att man säger ifrån, man är tvärtom väldigt snäll!
Stämmer bra det, men är det där "felet" ligger? Har dagens föräldrar blivit slöare med att berätta vad som är rätt och fel. Vissa säger att man har dåligt med tid för att ta hand om sina barn nu för tiden, men förr i tiden då? När vissa var tvunga att arbeta som djur för att kunna försörja sig själv och sin familj.
Dock så måste jag säga att idag så stressar vi hem för att kunna koppla av...

/L
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag tror att det är mycket i samhället som är annorlunda idag jämfört med för 20 år sedan.

Vi har importerat en grövre väpnad brottslighet i och med öppnare gränser. Vi medborgare har reducerats till konsumenter av varor, utan eget värde. Politiker kommer undan med allt fler underliga affärer och vanliga människor granskas allt hårdare under lupp, vi ska inte fuska på försäkringskassan osv. Vi har fått större sociala klyftor i samhället, fler barn och vuxna som inte har råd med den vardagslyx som många tar för givet. Som inte kan ge sina barn skridskor, cyklar, tv-spel, mobiltelefoner och dyra märkeskläder. Så att barnen blir tvungna att stjäla för att passa in.

Idag finns många lagar vars betydelse känns oklara för många. Om det finns regler och förordningar som man ska följa för sakens skull fast man inte ser vitsen, sätter man inte så särdeles stor tilltro till resten heller. A-kassa, skattebetalning, piratkopiering, maskeringsförbud i demonstrationer, inga vätskor på flygplan, etc.

Samtidigt har mycket av ansvaret som föräldrar verkar ha haft förut lagts ut på myndigheter och skolväsen, om mitt barn är en mobbare i skolan så är det inte mitt ansvar att styra upp det, utan det kan läggas över på skolkuratorer och rektorer.

Problemen är alldeles för många för att tas upp i sin helhet i ett forum om Ubuntu, men såhär är det: Att 349 människor plus beredningar och departement styr över hur nio miljoner människor ska leva sina liv leder ofelbart till att en stor del av dessa inte får sina behov tillgodosedda. "Vi här nere och dom där uppe"-mentaliteten hjälper inte till.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"