script

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
starwolf
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: script

Inlägg av starwolf »

var ligger dina scrip då?
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

starwolf skrev:var ligger dina scrip då?
Mina script finns i default-mappen.
home/.gnome2/nautilius-scripts
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Jag föreslår att du gör som någon tipsade dig om, d.v.s. avinstallera nautilus-script-manager och nautilus-scripts-manager. Det fungerar ju för alla andra om skripten bara ligger i rätt katalog utan nautilus-scripts-manager och nautilus-script-manager installerade.
starwolf

Inlägg av starwolf »

Har testat.
tar jag bort nautilus-scripts-manager och nautilus-script-manager så fungerar inte några script.
Det roliga är att jag har 4 st usb hd och på dom fungerar det helt utan problem.
Användarvisningsbild
Adoby
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av Adoby »

Jag kan bekräfta det som sägs tidigare i tråden: Jag har inga "script-managers" installerade och det går fint att köra script överallt i både classic och unity.

Kan vara att du skadat några inställningar?

Prova att lägga till en ny användare och kopiera över scripten. Funkar det som den nya användaren?
StefanB

Inlägg av StefanB »

Två halmstrån:

1. Öppna Nautilus med terminalen:

Kod: Markera allt

nautilus
Högerklicka på någon fil och se om scripten fungerar eller om du får något felmeddelande i terminalen.

2. Till ubot: Jag är inte hemma på mime, men jag har för mig att du hjälpt användare med mime-problem. Kan detta vara ett fel kopplat till mime?
starwolf

Inlägg av starwolf »

nautilus i terminalen och då funkar det därifrån.
ubot

Inlägg av ubot »

StefanB skrev:2. Till ubot: Jag är inte hemma på mime, men jag har för mig att du hjälpt användare med mime-problem. Kan detta vara ett fel kopplat till mime?
Jag är inte heller så hemma på mime. Jag tror inte att det är problemet. Jag tycker att det är väldigt konstigt att skripten fungerar på andra hårddiskar än den där systemet är installerat på(?). Jag tror det är här förklaringen ligger. När vi vet varför skripten fungerar på vissa hårddiskar men inte på andra så vet vi nog vad problemet är, tror jag.
Det var ett bra förslag att köra Nautilus i Terminalen för att få lite felmeddelanden. Det kanske hjälper oss att lösa problemet.
ubot

Inlägg av ubot »

starwolf skrev:nautilus i terminalen och då funkar det därifrån.
Fungerar det även om du inte har sctipt-manager-pluginsen installerade då? Och på alla hårddiskar? Och vad menar du med att det fungerade på 4 USB-hårddiskar? Försöker du göra något speciellt med filerna på någon av hårddiskarna då eller vad menar du med att skripten fungerar på 4 st USB-hårddiskar? Skripten och allt ligger väl på samma plats i din Hemkatalog som när du inte får det att fungera när det fungerar på USB-hårddiskarna eller?
starwolf

Inlägg av starwolf »

tar jag bort nautilus-script-manager så försvinner detta
[attachment=1]ogg.png[/attachment]

tar jag bort nautilus-scripts-manager så försvinner detta
[attachment=0]col.png[/attachment]

Edit: blev lite fel men hoppas att ni förstår.
Bilagor
col.png
col.png (21.65 KiB) Visad 928 gånger
ogg.png
ogg.png (21.73 KiB) Visad 928 gånger
starwolf

Inlägg av starwolf »

[quote="ubot"][quote="starwolf"]nautilus i terminalen och då funkar det därifrån.[/quote]

Fungerar det även om du inte har sctipt-manager-pluginsen installerade då? Och på alla hårddiskar? Och vad menar du med att det fungerade på 4 USB-hårddiskar? Försöker du göra något speciellt med filerna på någon av hårddiskarna då eller vad menar du med att skripten fungerar på 4 st USB-hårddiskar? Skripten och allt ligger väl på samma plats i din Hemkatalog som när du inte får det att fungera när det fungerar på USB-hårddiskarna eller?[/quote]

Jag har tex. en katalog Musik i denna huvuddator så kan jag inte från katalogen Musik ändra ogg till mp3 till exempel. Detta kan jag göra med alla mina 4 usb hårddiskar direkt.
i denna huvuddator kan jag ändra allt som har en icon på skrivbordet dessutom som jag sade tidigare så om jag detta håll går in i en katalog så kan jag också ändra som jag vill med vilket script som helst.
Det är när jag går in i en katalog genom den övre panelen som det inte fungerar.
ubot

Inlägg av ubot »

Ok, märkligt. Fungerar det när du har avinstallerat dina skript-managers? Logga ut och logga in igen också om du inte har gjort det sedan du avinstallerade skript-manager-pluginsen.

Jag vill också att du kör kommandot ls -al på sökvägen dom går direkt till filen du försöker ändra och när du går genom ikonen på Skrivbordet, typ så här:

ls -al /home/starwolf/Skrivbord/Musik/fil.mp3
och

ls -al /home/starwolf/Musik/fil.mp3
Testa också:

ls -al /home/starwolf/Skrivbord/ | grep "katalognamn"
och

ls -al /home/starwolf/ | grep "katalognamn"
där katalognamn (byt inte ut "-tecknet, det ska vara där) byts ut mot katalogen som ligger på Skrivbordet resp. i den katalog där det inte fungerar att gå genom.

Vad får du då för svar i Terminalen då?
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"