Nedgradera Firefox

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Nedgradera Firefox

Inlägg av Lao Tzu »

Jag tänkte jag skulle uppdatera Firefox så jag alltid får den senaste stabila svenska versionen. Idén kom av att jag läste nedanstående inlägg:
ubot skrev:Firefox 3.6 fungerar utmärkt? :| Fx 3.6 är väl ändå bra mycket slöare än Fx 4 och 5? Jag skulle nog rekommendera att man addar Mozillas stable PPA för Fx. Då får man ju minst Fx 4 i Ubuntu 10.04.

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:mozillateam/firefox-next
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
(Från tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=53852)

Problemet är att jag möjligen fick senaste versionen, punkt (alternativt senaste engelska versionen). Det står nämligen att jag har Firefox 6.0 och att jag förnärvarande är på betakanalen. Där vill jag inte vara. Jag vill ha stabila versioner och där jag kan få svenska överallt i Firefox...
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Nedgradera Firefox

Inlägg av Hylas »

Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Hm. Jag gjorde samma sak igen men tog det ppa:t som du länkade till (vilket jag antog du tänkte jag skulle göra) men det har inte blivit någon skillnad. (Har startat om Firefox men inget annat.)

(&?)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Lao Tzu skrev:Hm. Jag gjorde samma sak igen men tog det ppa:t som du länkade till (vilket jag antog du tänkte jag skulle göra) men det har inte blivit någon skillnad. (Har startat om Firefox men inget annat.)
Testa detta:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install ppa-purge

sudo ppa-purge ppa:mozillateam/firefox-next

sudo apt-get remove firefox-6.0 (eller vad paketet heter)

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade
Edit: ser nu att ppa-purge inte finns i Lucid. Paketet kan hämtas här http://www.webupd8.org/2010/04/ppa-purg ... etdeb.html om du vågar (webupd8 är antagligen pålitlig men det bestämmer du själv).

Dessa ppa:s kan ställa till problem. Inget för "Mamma" är min uppfattning :(
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Annars kan du testa att lägga till ett annat ppa (ubuntu tweak) och mha det ta bort sunkiga ppa:n

https://launchpad.net/~tualatrix/+archive/ppa

Ytterligare en idé är att gå in i synaptic, ta fram firefox och välja "tvinga version"
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Nu har jag valt att lägga frågan i nybörjartråden eftersom jag i princip är nybörjare på Ubuntu (i alla fall vad det gäller att pula med inställningar och program på den här nivån).

Vilken metod är enklast och vilken ger minst påverkan på resten av systemet? Som det är nu fungerar nämligen youtube ganska dåligt och därför tror jag att jag vill prova att få tillbaka en äldre version. Hur blir det med inställningar och sådant om man följer de olika förslagen?

(&?)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Lao Tzu skrev:Vilken metod är enklast och vilken ger minst påverkan på resten av systemet? Som det är nu fungerar nämligen youtube ganska dåligt och därför tror jag att jag vill prova att få tillbaka en äldre version. Hur blir det med inställningar och sådant om man följer de olika förslagen?
Den enklaste metoden är förmodligen att lägga till ubuntu tweak och sedan gå till "paketrensare" och ta bort båda firefox-ppa:na.

Jag misstänker starkt att du kommer att förlora de inställningar du hade i firefox 3.6, men det vet jag inte. Möjligen kan du hitta inställningar i /home/<användarnamn>/.mozilla Du får testa och se.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Min erfarenhet är att Firefox är ganska bra på att bevara ens inställningar genom olika versioner. När jag körde Firefox 4-betan skapades en ny mapp i ~/.mozilla kallad firefox-4.0 har jag för mig. Den var helt avskild från profilen jag hade i 3.6 ifall det skulle skita sig. Nu gjorde det inte det och när den skarpa släpptes tog jag bort ~/.mozilla/firefox och ersatte den med ~/.mozilla/firefox-4.0. Efter dess har jag bara kört stabila releaser som hållit sig i ~/.mozilla/firefox. Kanske är det så med sexan också?
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Jag installerade Ubuntu Tweak och tog bort Firefox next-ppa:t och det gick bra. Nu har jag Firefox 5.0 och är inte med på någon betakanal. Dock undrar jag hur jag smidigast får in svenska igen?. Kollade lite på Mozillas hemsida men det jag hittade där var bara hela Firefox och inte det svenska språkpaketet så att säga. Hur löser jag det?

(&?)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Har inte provat att leta efter xpi-filer men anser ändå frågan vara lösts i huvudsak så jag markerar den som sådan (för den som råkat ut för samma sak).

(&?)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Svenska för Firefox 5.01:

Installera xpi-filen för svenska genom att klicka på den (den heter se-SV.xpi): http://releases.mozilla.org/pub/mozilla ... -i686/xpi/

Öppna en ny flik i Firefox och skriv about:config i adressfältet (därpå return)

Skriv general.useragent.locale i filtret som dyker upp

Dubbelklicka på strängen som visar sig och lägg till sv-SE

Starta om Firefox
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

Ah. Tackar. :) Det räckte med att bara klicka på och installera filen och sen starta om Firefox utan att gå in i about:config. (Nu har jag i och för sig endast 5.0 av någon anledning men det var bara att göra samma sak fast för den versionen.)

(&?)
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

Lao Tzu skrev:Ah. Tackar. :) Det räckte med att bara klicka på och installera filen och sen starta om Firefox utan att gå in i about:config. (Nu har jag i och för sig endast 5.0 av någon anledning men det var bara att göra samma sak fast för den versionen.)
Suveränt! :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"