Ubuntu-kompatibel dator
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Ubuntu-kompatibel dator
Jag skulle behöva hjälp med att plocka ihop en ubuntu-kompatibel dator, gärna från inet.se eller komplett.se.
Har redan nya hårddiskar, så den biten kan vi hoppa över. Bara själva burken, utan tangentbord, skärm och annat.
Nuvarande hårdvara: AMD 6000+ (socket AM2?), 2GB DDR2, Radeon 9500GT (eller 9550GT), ett dåligt mATX-kort från MSI och ett nätagg på 450W.
Behöver alltså allt nytt, förutom hårddiskar.
Snälla, hjälp mig att fixa någonting bra för under 4000 kr. Vill kunna se film i full HD, kanske spela något spel i windows eventuellt.
Helt enkelt, något bättre än det jag redan har. Chassit jag har nu saknar sidolucka, moderkortet är trasigt och allt är gammalt och slitet.
Blir sjukt glad om någon kan hjälpa mig. Pallar inte att sitta med min netbook längre. Länka gärna en kundvagn på inet.se eller komplett.se.
Har redan nya hårddiskar, så den biten kan vi hoppa över. Bara själva burken, utan tangentbord, skärm och annat.
Nuvarande hårdvara: AMD 6000+ (socket AM2?), 2GB DDR2, Radeon 9500GT (eller 9550GT), ett dåligt mATX-kort från MSI och ett nätagg på 450W.
Behöver alltså allt nytt, förutom hårddiskar.
Snälla, hjälp mig att fixa någonting bra för under 4000 kr. Vill kunna se film i full HD, kanske spela något spel i windows eventuellt.
Helt enkelt, något bättre än det jag redan har. Chassit jag har nu saknar sidolucka, moderkortet är trasigt och allt är gammalt och slitet.
Blir sjukt glad om någon kan hjälpa mig. Pallar inte att sitta med min netbook längre. Länka gärna en kundvagn på inet.se eller komplett.se.
Re: Ubuntu-kompatibel dator
Du har ju i princip allt ..se bara till så du har en sida också till kabinetten...Det du nämner är bra grejor och då brukar det fungera bra med Linux
Jag vill ha nytt, det är dags för uppgradering. HD-filmer har ett svagt lagg, moderkortet är som sagt dött (och jag hittar inget nytt med rätt socket), och även om det nu inte är moderkortet som är dött så är det CPU eller RAM. Orkar inte experimentera, vill köpa nytt och kassera den gamla skiten mot något nytt och bättre.Antec skrev:Du har ju i princip allt ..se bara till så du har en sida också till kabinetten...Det du nämner är bra grejor och då brukar det fungera bra med Linux
Undra om du inte gör en höna av en fjäder!! Vad vill du uppnå... inte tusan kan linux klara det senaste i hårdvara och nyttja den resursen på en gång för multimedia!!! Det klara inte ens Windows...
Snälla, kan ingen plocka ihop en ubuntukompatibel dator för runt 4000 kr på inet.se eller komplett.se?
Jag kan inte hjälpa dej för blir det fel får jag fan!!! Så jag vågar inte helt enkelt!!!
Nu förstår jag inte, eller så förstod inte du mig.Antec skrev:Undra om du inte gör en höna av en fjäder!! Vad vill du uppnå... inte tusan kan linux klara det senaste i hårdvara och nyttja den resursen på en gång för multimedia!!! Det klara inte ens Windows...
Vill helt enkelt ha en ny dator som klarar av att spela upp HD-film utan lagg, vilket min gamla gjorde, men med litet lagg. Den är ändå över två-tre år gammal.
Nu har moderkortet eller CPU eller RAM-minnena gått sönder på den datorn, då alla hårddiskar jag testar att installera på ger mig I/O-errors efter bara en dag eller så.
Jag letar helt enkelt efter en dator där moderkortets inbyggda ljud fungerar och grafikkortet fungerar bra med ubuntu.
Med en amd 6000 x2 och 2 gig ram räcker gott..men mer ram är inte fel.. men 2 gig räcker!!! Sök på blocket!!!
Jag har ju redan en AMD Dual Core med 2GB DDR2 som sagt, är ute efter något nytt. Inget begagnat.Antec skrev:Med en amd 6000 x2 och 2 gig ram räcker gott..men mer ram är inte fel.. men 2 gig räcker!!! Sök på blocket!!!
En duglig dator som är lite mer up to date än min tre år gamla som jag har nu, helt enkelt. Bygger gärna ihop den själv, men jag vet inte vilka komponenter som passar tillsammans.
DDR3 och SATA3 känns som en lämplig grund att utgå ifrån.
Laggar din dator ? det är klart det går att få snabbare..men laggar den med 6000x2 och 2 g ram då vill det till ett uppgradering, den datan brukar räcka normalt...Jag har själv inte provat men jag är sugen på en intel i7 med 8 gig ram och i första hand vanliga diskar på grund av kostanden!!!
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 8 gånger.
Inte för att vara otrevlig; men om du läser vad jag skrivit så är mitt moderkort trasigt, och jag vill ha en ny dator som är lite mer 2011 än 2008. Förstår du?
Jag skulle då titta på MSI Det är nu jag börjar förstå dej!!! Normalt med I7 så har man 12 gig i ram men för mig räcker 8 men jag vet inte exakt själv vad man ska välja det är ju som alltid systemkortet som är själva hjärtat,, På jobbet har vi köpt en del dataprylar och det har vartit I7 i vår och då har det alltid handlat om 12 gig i ram....Jag vet vi köpt in en del MSI men det är inte alla kort utan det finns fler.. men på rak hand vet jag egentligen inte dom andra, vilka det är och var dom är redan skeppande ut till kund!!
Senast redigerad av 1 Antec, redigerad totalt 8 gånger.
Men snälla, säg att du trollar? Du hamnar nu på min ignore-list, hur som helst.Antec skrev:Jag skulle då titta på MSI Det är nu jag börjar förstå dej!!! Normalt med I7 så har man 12 gig i ram men för mig räcker 8 men jag vet inte exakt själv vad man ska välja det är ju som alltid systemkortet som är själva hjärtat
Det är väl upp till dej det..jag har försökt svara på det du fråga...kanske har jag läst dåligt men okej jag tar det!!! Nästan alla nya system är kompatibel med Linux!!