Något har blivit fel med att dra igång Ubuntu

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
RunningCloud
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Något har blivit fel med att dra igång Ubuntu

Inlägg av RunningCloud »

På en fast burk har jag Natty installerat och av någon anledning vägrar datorn dra igång Ubuntu helt plötsligt. Det funkar med uppstart av bios, sedan piper det bara till och aktiviteten avstannar och hårdvarumässigt verkar det brytas tex till skärmen som slocknar. När jag trycker på powerknappen en gång så stänger datorn ner.

Jag trodde först det var något hårdvarufel som tex fel på minne eller HD men jag har nu kunnat starta en livecd(pinne) och kört:

Kod: Markera allt

sudo fsck -fy
på de partitioner jag trodde kunde vara fel, men utan resultat.

Via livepinnen kommer jag åt HD utan problem.

Jag har kollat två trådar där Bowmore hjälpt till att lösa problemet men har inte fått det att funka.

Mycket skumt och jag river mitt hår.
Klyver sällan nu...
Solenergi, det är lysande!
Annars kan man ju springa sig varm också ;-)
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Något har blivit fel med att dra igång Ubuntu

Inlägg av ubot »

"Pipet" är en error code från moderkortet eller? Kolla i moderkortets manual vad pipet betyder. Manualen finns nog på tillverkarens hemsida om du inte har kvar pappersmanualen. Kolla vilket moderkort du har med kommandot

Kod: Markera allt

lshw | less
Avsluta less med genom att trycka på Q. Det kan ju vara fel på hårddisken.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Testa att starta datorn i "recovery mode" och försök att uppdatera drivrutinerna till ditt grafikkort!
I mina öron låter det som att ditt grafikkort inte stöds av Ubuntu direkt, utan du måste installera nya drivrutiner.
Googla på ditt grafikkort...

/Rune
RunningCloud

Inlägg av RunningCloud »

Hej!
Jag har inte hittat något som skulle vara fel med grafikkortet och det har ju funkat utmärkt tidigare.

Jag kommer inte in i recovery mode. (man skall väl trycka på shift?)

Inget problem med att gå in i bios vid uppstart och välja usbpinnen att boota ifrån, då får jag ett fungerande system utan problem.

Kan man köra någon sorts reparation av systemet med hjälp av livecd, i så fall hur?
Klyver sällan nu...
ubot

Inlägg av ubot »

Att det piper till (ett systemljud?) är misstänkt hårdvarufel. Hur piper det till? Pipet består ofta av korta och långa pip i en speciell ordning om det är error codes från moderkortet?
RunningCloud

Inlägg av RunningCloud »

Det är enbart ett beep som jag tror brukar komma efter "biosgenomgången" och strax efter brukar skärmen slockna och sedan brukar booten komma igång, men nu slocknar bara skärmen och aktiviteten stendör.
Klyver sällan nu...
ubot

Inlägg av ubot »

RunningCloud skrev:Det är enbart ett beep som jag tror brukar komma efter "biosgenomgången" och strax efter brukar skärmen slockna och sedan brukar booten komma igång, men nu slocknar bara skärmen och aktiviteten stendör.
Du får alltså aldrig upp Grub-menyn? Jag tycker det här låter som ett hårdvarufel. Du säger att du kommer in i Ubuntu Live? Jag misstänker hårddisken för det är alltså när du bootar från hdd:n som pipet kommer och skärmen slocknar? Om du bootar från skiva eller USB så piper det inte och du kommer in i Ubuntu Live? Är detta korrekt?
Antec

Inlägg av Antec »

Hej, prova kontrollera så att batteriet som ska hålla bios-kretsen levande inte är strömlöst, byt isåfall, brukar vara ett knappbatteri på 3volt.. Om batteriet där tar helt slut då brukar det bli konstigheter eftersom bios då tappar alla inställningar, efter bytet av batteri måste du in i bios och ställa den i default och kanske lägga till diskarna igen, just det där med diskarna gäller kanske bara äldre moderbord..
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har haft två datorer där BIOS-batteriet troligen har tagit slut. Då fick jag på BIOS-skärmen meddelanden om "BIOS checksum error" och "Check date & time". Det pep också till (två gånger tror jag). Det stod på BIOS-skärmen att man kunde trycka på en knapp (var nog F1 på åtminstone ena datorn) för att gå vidare. Gjorde jag det så startade datorn upp som vanligt (men gjorde ovanligt ofta koll av hårddisken tror jag men det beror nog på att BIOS-klockan då var fel så att datorn trodde att det var dags att kolla hårddisken även om det inte var det).

Jag tror att det var så att när felet först inträffade så pep det bara till två gånger och datorn startade upp utan att jag behövde trycka F1 men senare blev jag tvungen att trycka F1 för att den skulle gå vidare.

I ditt fall så slocknar ju skärmen så du får inget meddelande om att trycka på någon F-tangent för att gå vidare. Du kan ju dock prova att trycka F1 eller någon annan F-tangent och se om datorn startar upp då.

[Edit] Att skärmen slocknar tyder på att felet kan ha med grafikkortet att göra så tipset om BIOS-batteriet kanske inte ger något.
Antec

Inlägg av Antec »

cheksum error kan blir vad jag vet om klockslagen till cpu blir fel, det behöver inte vara så, det kan stämma än fast annat är ändrat under bios, beror lite på hur moderbordet och vilken bios man har och vad man har för processor instoppat.. Men jag håller dock med om att det kanske är lite långsökt med strömlöst batteri, men det gör ju inget att kolla om det kan ha betydelse....
ubot

Inlägg av ubot »

Jag tror inte ni är på rätt spår när ni misstänkte batteriet till BIOS. Det finns ju ett enkelt sätt att testa det här. Gå in i BIOS och återställ inställningarna till fabriksinställningarna (bara för att testa så det inte har blivit något knas med någon inställning). Om datorn fortfarande inte startar så gå in i BIOS igen och ändra någonting, typ boot-ordningen, spara och stäng av datorn. Starta efter 15 s igen och gå in i BIOS, är ändringen kvar? Om inte så håller inte batteriet inställningarna och om ändringen är kvar så är knappast batteriet slut.
Antec

Inlägg av Antec »

Ja det är en bra grej att prova!!! :-)
RunningCloud

Inlägg av RunningCloud »

Oj vilken aktivitet det var här då. :)
Tack för att ni tar er tid!
ubot skrev: Du får alltså aldrig upp Grub-menyn?
Nej ingen grubmeny
Jag misstänker hårddisken för det är alltså när du bootar från hdd:n som pipet kommer och skärmen slocknar?
Jag har testat att kolla HD från livestickan utan problem så den verkar fungera.
Om du bootar från skiva eller USB så piper det inte och du kommer in i Ubuntu Live? Är detta korrekt?
Jag måste kolla om det blir något pip då, men jag kommer utan problem in i ubuntu live.(det tar visserligen en stund innan systemet är igång)

Jag skall även testa ditt förslag om att ändra i bios. Skulle ju isf räcka med att ändra bootordning.
Klyver sällan nu...
ubot

Inlägg av ubot »

Om du testar att ändra i BIOS så se då också till att spara och stänga av datorn helt efteråt. Låt datorn stå helt avstängd typ 30 min utan strömkabeln inkopplad så att batteriet på moderkortet verkligen får "jobba". Jag tror inte att batteriet används om strömkabeln sitter i vägguttaget för jag tror att det går en krypström till moderkortet då eller har jag fel här?

Det verkar ju ändå som att det är något fel på hårddisken alt. på systemet du har installerat på hårddisken eftersom det fungerar att boota i Live-läget. Ett förslag är att du helt enkelt ominstallerar Grub på hårddisken från Ubutnu Live. Det gör du så här (läs under rubriken "Reinstalling GRUB2": https://help.ubuntu.com/community/Grub2
Det verkar ju som om något går fel när BIOS sparkar igång hårddisken och Grub är väl det första som startas från hdd:n? Därför tycker jag att det är en idé att ominstallera just Grub2.
RunningCloud

Inlägg av RunningCloud »

Ok har nu testat att ändra i bios och det är inget problem med att spara inställningar.
Nu får jag kolla länken med grubmenyn då
Klyver sällan nu...
Antec

Inlägg av Antec »

RunningCloud skrev:Ok har nu testat att ändra i bios och det är inget problem med att spara inställningar.
Nu får jag kolla länken med grubmenyn då
Kanske räckte med att starta om pc mer än en gång?
RunningCloud

Inlägg av RunningCloud »

ubot skrev:Det verkar ju ändå som att det är något fel på hårddisken alt. på systemet du har installerat på hårddisken eftersom det fungerar att boota i Live-läget. Ett förslag är att du helt enkelt ominstallerar Grub på hårddisken från Ubutnu Live. Det gör du så här (läs under rubriken "Reinstalling GRUB2": https://help.ubuntu.com/community/Grub2
Det verkar ju som om något går fel när BIOS sparkar igång hårddisken och Grub är väl det första som startas från hdd:n?
Tack ubot, du hjälpte mig att komma igång åt rätt håll. :)

Nu löste jag det till sist med hjälp av detta förträffliga verktyg och guide som finns här: Bild

Jag gjorde en live-USB av boot-repair-disk.iso som jag laddade ner här och som jag sedan bootade upp med. (Man får sedan välja om man kör 32 eller 64 bit)

Verktyget löste nu detta mycket enkelt åt mig och jag rekommenderar verkligen att testa om någon har problem liknande mitt

Ok, kanon med-ubuntister :kram:
Klyver sällan nu...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"