Fungerar inte vanlig USB-mus i Ubuntu?
Fungerar inte vanlig USB-mus i Ubuntu?
Min helt vanliga mus med usb-sladd fungerar inte? Vad göra? Finns ju ej drivrutiner till ubuntu på microsofts hemsida.
Re: Fungerar inte vanlig USB-mus i Ubuntu?
Vad är det för mus du har? Tillverkare och modell? Normalt sett ska en USB-mus fungera utan minsta problem i Ubuntu. Har du kollat så BIOS är inställt på att använda USB-mus och USB-tangentbord? Jaf har varit med om att det har funnits någon inställning för det i BIOS.
Vad får du om du kör det här kommandot i Terminalen när musen är inkopplad:
Vad får du om du kör det här kommandot i Terminalen när musen är inkopplad:
Kod: Markera allt
lsusb
Musen är en Microsoft "notebook optical mouse 3000"
Kommandot "1susb" hittades inte. Menade du:
Kommandot "lsusb" från paketet "usbutils" (main)
1susb: kommandot hittades inte
martin@acer-5105:~$ lsusb
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root
visste inte om det stod 1 eller l...
Vad betyder detta?
Kommandot "1susb" hittades inte. Menade du:
Kommandot "lsusb" från paketet "usbutils" (main)
1susb: kommandot hittades inte
martin@acer-5105:~$ lsusb
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root
visste inte om det stod 1 eller l...
Vad betyder detta?
Jag menade det där står.
lsusb med l som i Lars i början.
Det kanske ser ut som en 1:a och inte ett l men det beror på teckensnittet och inte på mig. Om du kopierar och klistrar in det jag skrev (Ctrl+Shift+V) i Terminalen så ser du att det blir lsusb och inte 1susb. 
Din mus står med bland Ubuntus Recommended Hardware: https://help.ubuntu.com/community/RecommendedHardware
så den borde ju fungera tycker jag. Har du testat alla USB-portar på datorn? Har du kontrollerat så BIOS inte har någon inställning för att inte använda USB-mus?

Din mus står med bland Ubuntus Recommended Hardware: https://help.ubuntu.com/community/RecommendedHardware
så den borde ju fungera tycker jag. Har du testat alla USB-portar på datorn? Har du kontrollerat så BIOS inte har någon inställning för att inte använda USB-mus?
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 5 gånger.
OK, då står det:
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Ja, det enda det här säger oss är att Ubuntu inte hittar musen i USB-porten en gång. Det är steg ett att få Ubuntu att hitta musen. Jag misstänker att det är något fel på USB-porten eller musen? Har du haft musen inkopplad i samma port i Windows och fungerade musen där? Det är ju ett misstänkt hårdvarufel när Ubuntu inte ens ser att USB-sladden är ansluten. Ubuntu ska ju dessutom ha stöd för musen enligt Recommended Hardware.martin1g skrev:OK, då står det:
Har provat två olika möss, och har haft de igång på samma dator med XP och Vista..Verkar som om inte USB portarna är igång helt enkelt? Vad är motsvarigheten till "system-enhetshanteraren" i XP på Ubuntu? Datorn hittar inte USB-minne heller.
Vad har du för dator, tillverkare och modellnr.?
acer bärbar, aspire 5100...verkar inte finnas ngt om usb i bios.
Har du Windows på datorn och fungerar USB-portarna i Windows i.s.f.?martin1g skrev:acer bärbar, aspire 5100...verkar inte finnas ngt om usb i bios.
Jag har läst i lite olika trådar att moderkortet har någon bugg som ibland gör att USB-portarna inte fungerar på Aspire 5100 men om det är fallet här vet jag ju inte.
Jag föreslår också att du gör så här:
1. Boota en annan dator med Ubuntu Live och gå in i prova Ubuntu-läget.
2. Koppla in din USB-mus i den nya datorns USB-port (testa även med musen inkopplad redan när datorn startar upp). Fungerar musen i Ubuntu Live på den andra datorn?
3. Om musen fungerar i testet här ovanför, boota då din Aspire 5100 med Ubuntu Live istället för din vanliga Ubuntu-installation och prova om USB-musen fungerar när du kör Ubuntu i Live-läget. Vad blir resultatet av detta test?
installerade xp igen på datorn och usb portarna verkade inte funka då heller, det gjorde de innan jag började mecka med ubuntu...
Jag tror inte att Ubuntu har förstört dina USB-portar. Det låter konstigt. Det är mycket möjligt att du måste installera drivrutiner till moderkortet eller något för att Xp ska hantera USB-portarna korrekt. Det är nog snarare något sådant som saknas i din nya XP-installation än att Ubuntu har förstört USB-portarna.