Problem med att skapa swap-partition.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Kufuffin
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Problem med att skapa swap-partition.

Inlägg av Kufuffin »

Halloj!

Sitter med netbooken och installerar ubuntu 11.04.
Det jag inte förstår är det med swap-partitionen, jag har nu kommit till allokera enhetsutrymme, min hårddisk är då uppdelad i två partitioner redan, en C och en D, på C ligger XP och det blir kvar, tänkte köra dualboot.

Så jag går in och ändrar i dev/sda2 som den då heter i ubuntu och fixar, tänkte då använda så mycket av disken som möjligt (80gb), så jag väljer att ha 70gb partition för att få plats med swap-partitionen på samma disk!

Problemet är att jag verkligen inte begriper hur jag lägger både ubuntupartitionen och Swapen på samma disk, så hur gör jag?

tackar på förhand!
Mistakes don't mean a thing if you don't regret them.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med att skapa swap-partition.

Inlägg av ubot »

70GB till systemet och 10GB(?) till swap? 10GB till swap är alldeles för mycket. Det räcker om du tar 2 ggr RAM-minnet, d.v.s. du klarar dig med 2GB i swap.

C och D är Windows-beteckningar. Jag antar att D-driven är formaterad i NTFS? Ta bort partitionen som har enheten D, d.v.s. /dev/sda2 (radera inte /dev/sda1 för då tar du bort Windows) och skapa sedan två nya partitioner istället för D på /dev/sda2, en swap och en med filsystemet ext4 och monteringspunkten /.
To delete a partition, right click on the partition that you wish to delete and select "Delete" from the menu. Once you are sure that you've selected the correct partition, and are positive that you have backed up all the files or data that you wish to save from that partition, click the "Apply" button at the top of the Window, and the partition will be deleted.
Du skapar först en partition på /dev/sda2 som har monteringspunkten swap. Se till att swap-partitionen tilldelelas storleken 2GB. Därefter skapar du en ny partition med monteringspunkten / och filsystemet ext4. Sätt storleken på partitionen med monteringspunkten / till det som återstår av partitionen efter att swap fått 2GB.

Här är en guide: https://help.ubuntu.com/community/Howto ... Partitions
Kufuffin

Inlägg av Kufuffin »

Installerar i detta nu, men problem har uppstått!

Swap finns inte med bland alternativen som monteringspunkt och när man istället skriver i /swap och klickar på installera nu så kommer det ändå upp nåt om att man måste ange en växlingspunkt innan man fortsätter, och ifall man inte gör det så kan det bli problem.
Väldigt förbryllande.
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Kufuffin skrev:Halloj!

Sitter med netbooken och installerar ubuntu 11.04.
Det jag inte förstår är det med swap-partitionen, jag har nu kommit till allokera enhetsutrymme, min hårddisk är då uppdelad i två partitioner redan, en C och en D, på C ligger XP och det blir kvar, tänkte köra dualboot.

Så jag går in och ändrar i dev/sda2 som den då heter i ubuntu och fixar, tänkte då använda så mycket av disken som möjligt (80gb), så jag väljer att ha 70gb partition för att få plats med swap-partitionen på samma disk!

Problemet är att jag verkligen inte begriper hur jag lägger både ubuntupartitionen och Swapen på samma disk, så hur gör jag?

tackar på förhand!
Varför krångla till det med handpåläggning som kanske är osäkert för en ovan :)
Jag för min del skulle helt utan att tveka använda det suveräna Gparted för att för att till att börja med utöka windows-partitionen till allt utrymme som finns.
Börja med att ta bort partitionen som du inte vill ha kvar.
Sen när du installerar Ubuntu så väljer du bara att installera sida vid sida och kan sen tilldela önskat utrymme till var och en av operativsystemen.
Med detta så slipper du ifrån allt krångel med att tilldela utrymmen manuellt.
Kufuffin

Inlägg av Kufuffin »

Problemet då är att installera sida vid sida inte finns som alternativ, utan det finns "Installer över det nuvarande operativet" och så finns alternativet "Någonting annat".

Och jag har ju redan en tom partition som vore passande att lägga ubuntu på.
Men för min del verkar det inte vara några stora fel egentligen, det är bara fråga om vad som ställer till det när det inte verkar upptäcka att jag tilldelat en swappartition och en /.
Vilken monteringspunkt ska man välja om inte /swap finns med i rullmenyn?
eller ska det funka att skriva /swap helt enkelt?

Men man får ju också välja om partitionens typ ska vara primär eller logisk, kan det ha något med saken att göra?
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Kufuffin skrev:Problemet då är att installera sida vid sida inte finns som alternativ, utan det finns "Installer över det nuvarande operativet" och så finns alternativet "Någonting annat".

Och jag har ju redan en tom partition som vore passande att lägga ubuntu på.
Men för min del verkar det inte vara några stora fel egentligen, det är bara fråga om vad som ställer till det när det inte verkar upptäcka att jag tilldelat en swappartition och en /.
Vilken monteringspunkt ska man välja om inte /swap finns med i rullmenyn?
eller ska det funka att skriva /swap helt enkelt?

Men man får ju också välja om partitionens typ ska vara primär eller logisk, kan det ha något med saken att göra?
Det var mycket märkligt må jag säga.
Jag har säkert installera ett 20-tal 11.04 och det alternativet sida vida sida har alltid funnits med.
Är det någon form av specialdist du laddat ned ?
Partitionen ska stå som primär.
Detta med att tilldela manuellt har aldrig pysslat med, så tyvärr så kan jag inte vara till hjälp med just det.
Kufuffin

Inlägg av Kufuffin »

Just ja, det är ju Linux Mint jag kör nu!
Men jag kan tillägga att jag innan det testade ubuntu 11.04 som jag laddat ner från denna hemsida och där fanns också bara de två alternativen.

Dock kom jag eventuellt på lösningen på det andra problemet, i rullisten över rotfilssystem att formatera till finns alternativet "växlingsutrymme" och väljer man det så går det inte att välja någon monteringspunkt, är det så det så jag ska göra för att få till swappartitionen?

EDIT: Nej det sistnämnda jag skrev funkade inte alls, när jag angav partitionen som swap och partitionen som primär så blev helt plötsligt resten av utrymmet klassat som obrukbart...
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Så här gör du för att partitionera hårddisken manuellt: http://www.linuxbsdos.com/2010/05/26/ma ... ntu-10-04/
Du behöver inte skapa en /boot och en /home-partition. Det räcker med / och swap-partition.
Du måste kanske ta bort D-partitionen istället för att som i guiden klicka på New Partition Table. Du ska i.a.f. få D-partitionen att bli "free space" innan du skapar partitionerna med monteringspunkten / resp. swap (växlingsdisk) på det fria utrymmet.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Det är inte under monteringspunkt man väljer swap utan under filsystem. (åtminstone i ubuntu)
Du väljer helt enkelt swap istället för ext3/ext4 under installationen.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Antec

Inlägg av Antec »

Hej vännen... Du behöver inte fokusera så mycket på Windows! Om du installerar ett linux vid sidan om så sköter Linux system om det, kallas grub...Du sa du var osäker på swapen...Gör så här då! Vi har 100gig att dela på med Windows...Ge windows 50 gig det kan dom vara värd, men kör en kontroll innan med att radera det du inte vill ha och sen delfragmenterar du, Sen då du väljer storlek för Linux så hjälper dom dej.. Windows hjälper dej inte...Det som alltid är i det närmaste statiskt är Swapen.. för Linux gäller minst 2.0 gig... sen har du allt annat att foga över för ett nytt linux system!!! 2gig räcker väldigt länge så du kommer inte att behöva fundera på mer!!!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"