Strömmande video krånglar efter ominstallation av Maverick

Problem med att spela musik, film osv.
mhenriday
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Strömmande video krånglar efter ominstallation av Maverick

Inlägg av mhenriday »

I samband med strul när jag försökte uppgradera till Natty för ett par veckor sedan fick jag ominstallera (64-bitars) Maverick på min laptop. Sedan dess har det inte gått att spela strömmande videoklipp från källor som DN, BBC, New York Times, Guardian, osv, osv, trots att jag aktiverat univers- och multiversförråden och Medibuntu-ppa:n, samt installerat non-free codecs, mplayer, osv. Om, till ex, jag försöker kolla bredbandshastigheten med .Se:s Bredbandskollen fladdrar sidan - mätinstrumentbilden ersätts av en svart ruta som växer och sedan minskar i storlek och sedan börjar om från början, överst till höger visas hela tiden en svart kryss. Jag skrev till Bredbandskollen TPTEST Support om detta och fick som svar bl a följande :
... Ett känt problem i dagsläget är att Chrome och Firefox 4 har problem med icke-amerikanska teckenuppsättningar i Flash, men i version 3.x av Firefox fungerar det som det ska. Bredbandskollen är heller inte testad med alternativa Flash-spelare utöver Adobes egna. ...
Emellertid har jag samma bekymmer oberoende av vilken webbläsare som används - det blir precis samma resultat med Firefox 3.6.18pre som med (Firefox) Nightly 6.0a1, Chromium 13.0.764.0 och Opera 11.10. Det märkliga är att det funkade utmärkt att använda Bredbandskollen eller spela strömmande video med de då aktuella versionerna av alla dessa webbläsare innan ominstallationen, trots att precis samma codecs och samma Adobe Flash Player plugin installer (version 10.2.159.1ubuntu0.10.10.1) var installerade då !

Jag borde för säkerhets skull nämna här att det brukar gå bra att spela upp videoklipp från YouTube (gissningsvis de som använder HTML5) och jag har inga som helst problem med att spela upp videosnuttar som sparats på hårddisken.

Idag försökt jag spela upp ett BBC-videoklipp om en smutsrädd griskulting och fick då se ett meddelande om att den korrekta versionen av Flash Player inte var installerad, med en länk till en Adobe-webbsida där jag erbjöds att ladda ned versionen 10.3.181.4 för Linux (se bifogade skärmbilder för detaljerna). Där valde jag versionen »APT for Ubuntu 10.04+« och tryckte på knappen »Ladda ned nu«, varefter en liten ruta med rubriken »Aktivera ytterligare programkanal«, där jag tillfrågades om jag vill »aktivera följande programkanal: "maverick-partner"« med förklaringen att »The Ubuntu 10.10 partner channel contains applications that are available for Ubuntu from third-party software partners for the 10.10 release.« Om jag tryckte på Nej-knappen försvann rutan och i övrigt hände ingenting, tryckte jag däremot på Ja-knappen dök det upp, efter det att jag hade autentikerat mig genom att skriva in mitt lösenord i en ny ruta, ett meddelande »Paketet "adobe-flash-plugin" är virtuellt«, men i övrigt hände ingenting nu heller, insticksprogrammet uppdaterades inte. Hur som helst tror jag knappast att det är det faktum att insticksprogrammet inte uppdaterats som spökar här, då jag ser precis samma meddelande när jag försöker spela upp videoklippet på en bordsdator med Natty installerat där uppdatering till versionen 10.3.181.4 skett och där i övrigt jag erfar precis samma svårigheter med strömmande video, Bredbandskollen, osv som på min Maverick-laptop....

Förslag på hur jag kan få strömmande video att funka igen emotagas med taxamhet - det är både irriterande och pinsamt att behöva starta Win7 när jag vill kolla uppkopplingshastigheten eller se på strömmande video !...

Henri
Bilagor
Skärmbild 2
Skärmbild 2
Programkanalaktivering 20110513.png (25.58 KiB) Visad 1787 gånger
Skärmbild 1
Skärmbild 1
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Strömmande video krånglar efter ominstallation av Maveri

Inlägg av ubot »

Hur har du installerat Flash i ditt system? Hur gjorde du då? Hackar den även när du spelar upp en video från hårddisken i t.ex. vlc eller mplayer eller är det bara Flash som hackar?

Det låter som om ominstallation av Flash är en bra början om du inte har gjort det?

Kod: Markera allt

sudo apt-get purge flashplugin-installer

sudo apt-get install flashplugin-installer
Kolla på det här annars: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/761074
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

ubot skrev:Hur har du installerat Flash i ditt system? Hur gjorde du då?
Laddade ner den 64-bitars versionen från Adobes webbsida....
Hackar den även när du spelar upp en video från hårddisken i t.ex. vlc eller mplayer eller är det bara Flash som hackar?
Bara när jag strömmar videor utifrån....
Det låter som om ominstallation av Flash är en bra början om du inte har gjort det?
Tänkt jag också - har gjort det tusen (nåja, minst fem, sex) gånger....

sudo apt-get purge flashplugin-installer

sudo apt-get install flashplugin-installer
Jag hade emellertid alltid använt Synaptic för att avinstallera och återinstallera insticksmodulen, så denna gång provade med kommandolinjen, tyvärr med samma nedslående resultat....
Nåja, buggen som beskrivs där är inte precis den jag ser, men förslaget att lägga till ppa:n lät vettigt, så jag gjorde det och sedan tog bort den gamla flashplugininstallerare i Synaptic och installerade flashplugin64-installer istället. Loggade ut och sedan in igen och testade i Firefox 3.6.18pre - tyvärr kvarstod problemet. Men jag tänkte - varför inte prova i Chromium 13.0764.0 ? - och där funkade allt - Bredbandskollen, videoklipp från DN, BBC, Guardian, New York Times, osv, osv ! Fantastiskt ! Kollade också i FF Nightly 6.0a1 och Opera 10.10, men tyvärr gick det inte att spela upp några strömmande videor där....

Summan av kardemumman : Chromium behovs om videon ska fram - åtminstone om min burk ! Konstigt, då jag är bombsäker att det funkade med alla mina webbläsare innan jag ominstallerade Maverick ! Hur som helst, stort tack, ubot, för inspirationen - nu slipper jag Windows !...

Henri
Senast redigerad av 3 mhenriday, redigerad totalt 4 gång.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Om Chrome/Chromiums Flash fungerar fint så ta en titt på det här: http://www.omgubuntu.co.uk/2010/11/use- ... n-firefox/
Jag trodde att Chromium använde samma Flash som Firefox men att Chrome hade Flash inbyggt. Aja, jag vet inte säkert hur det är. Ett alternativ är ju att använda Chromiums Flash i Firefox eller helt enkelt installera Chrome och enbart använda Chromes Flash (inte webbläsaren) i Firefox.
mhenriday
Kontakt:

Inlägg av mhenriday »

Uppdatering (20110804) : Strömmande video funkar nu utmärkt på Natty med såväl FF 5.0.1, som Nightly 8.0a1, Chrome 13.0.782.107 och Chromium 15.0.844.0. Dock har jag inte lyckats få det att fungera med Opera 11.50 - om någon Opera-användare har tips, tas de emot med tacksamhet !...

Henri
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"