11.04 startar ej

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
itmannen_online

Re: 11.04 startar ej

Inlägg av itmannen_online »

Hjulspinn skrev:
itmannen_online skrev:
Hjulspinn skrev:Samma skit utan nVidia-kortet. >:(

Har testat Ubuntu 11.04 från hårddisken. Ubuntu 10.04 från skiva, Mint 9 på skiva.

Nu börjar jag tappa hoppet. Vad kan göra att det blir så här fel?

/A
En grej du skulle kunna prova nu när det ändock jäklas för dig.
Men det kanske du redan har gjort.
Vid några enstaka tillfällen så har det blivit tok i någon halvgammal laptop för mig.
Jag har då formaterat med Gparted eller Parted Magic och sen installerat om igen.
Jag kanske hade ren tur för det funkade efter detta. Och jag kan så klart inte veta med säkerhet att det berodde på det jag gjorde med gparted.
Men det kostar ju inget att testa :)
Alla tips är av intresse! :)
Måste man inte köra det programmet när man har loggat in i OS?

/A
Det sista som överger människan är hoppet :)
Du kör igång din dator med Gparted-skivan i CD-läsaren. Och den bootar då från den. Man kan nämligen inte gör så stora systemoperationer när OS är igång.
Möjligen i vissa fall måste man trycka på F8 eller F12 för att få upp boot-menyn.
Men det är tämligen ovanligt när det är en Ubuntu-skiva i läsaren.
Lycka till.
Hjulspinn
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Hjulspinn »

itmannen_online skrev:
Hjulspinn skrev:
itmannen_online skrev:

Har testat Ubuntu 11.04 från hårddisken. Ubuntu 10.04 från skiva, Mint 9 på skiva.

/A
En grej du skulle kunna prova nu när det ändock jäklas för dig.
Men det kanske du redan har gjort.
Vid några enstaka tillfällen så har det blivit tok i någon halvgammal laptop för mig.
Jag har då formaterat med Gparted eller Parted Magic och sen installerat om igen.
Jag kanske hade ren tur för det funkade efter detta. Och jag kan så klart inte veta med säkerhet att det berodde på det jag gjorde med gparted.
Men det kostar ju inget att testa :)
Alla tips är av intresse! :)
Måste man inte köra det programmet när man har loggat in i OS?

/A
Det sista som överger människan är hoppet :)
Du kör igång din dator med Gparted-skivan i CD-läsaren. Och den bootar då från den. Man kan nämligen inte gör så stora systemoperationer när OS är igång.
Möjligen i vissa fall måste man trycka på F8 eller F12 för att få upp boot-menyn.
Men det är tämligen ovanligt när det är en Ubuntu-skiva i läsaren.
Lycka till.
Hoppat har snart lämnat mig! :(

Gparted startade upp, men när jag skulle välja Default eller Felsäkertläge, kom den svarta bakgrunden tillbaka och den laddade och tillslut stannande den på:

Kod: Markera allt

ohci_hcd: USB 1.1 ´Open´ Host Controller (OHCI) Driver
Verkar det vara strul med USB nu? ???

Jag har funderat på att ta med mig hårddisken till någon datafirma som kanske kan plugga in den och nolla den en gång för alla. Vad tror ni om det?

/A
Användarvisningsbild
itmannen_online

Hjulspinn skrev:
itmannen_online skrev:
Hjulspinn skrev:
itmannen_online skrev:

/A
E
Gparted startade upp, men när jag skulle välja Default eller Felsäkertläge, kom den svarta bakgrunden tillbaka och den laddade och tillslut stannande den på:

Kod: Markera allt

ohci_hcd: USB 1.1 ´Open´ Host Controller (OHCI) Driver
Verkar det vara strul med USB nu? ???

Jag har funderat på att ta med mig hårddisken till någon datafirma som kanske kan plugga in den och nolla den en gång för alla. Vad tror ni om det?

/A
Nolla den ? Du menar kanske kolla :)
Det verkar onekligen som du har något vajs med din hårddisk.
Det är nog ingen dum idé att ta det till en verkstad och testa.
Jag förmodar att du inte har ett separat rack själv där du kan plugga in den.
För Gparted ska egentligen bara funka utan strul.
Jag har då aldrig haft problem att köra Gparted både för att kolla ntfs och Linux filsystem.
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av ubot »

Jag är tveksam till om du ska nolla eller kolla hårddisken hos en "datafirma". Det är inte säkert att det är hårddisken det är fel på. Har du ingen gammal hårddisk som du kan testa istället för hårddisken du har nu? Du har använt Windows på datorn förut eller? Fungerade hårddisken då? Det låter osannolikt att hårddisken skulle ha kastat in handduken i samma stund som du började försöka installera Ubuntu.

Går det att boota Mint/Ubuntu eller någon annan distro du har testat så du kommer in i Live-läget? Går det att "prova" Ubuntu eller kommer du aldrig så långt?

Det verkar som om du har lyckats installera Mint och att du kommer till Grubs meny när du trycker E när 10s räknar ner? Jag tycker du ska testa att starta med nomodeset som boot option efter att du har tryckt E och fått upp menyn. Kolla på steg-för-steg-guiden som är under "To edit Grub2 during the boot process try the following:" http://askubuntu.com/questions/38780/ho ... stallation
Du ska trycka Shift för att få upp Grubs meny och sedan E för att lägga till nomodeset som guider säger.

Vad har du för moderkort i burken? Jag misstänker att det är något med moderkortet, en bugg eller något?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Jag håller med dig "Ubot". Jag är också inne på ditt spår. Jag försöker att bryta ner felet till något förklarligt.

Citat från första inlägget.

"Allt fungerade perfekt tills att datorn stod avstängd över natten med kontakten urdragen, efter det uppkom dessa problem".

#####

Att något skall hända för man drar ut (strömsladden/kontakten urdragen) är ganska osannolikt. Man kan slarvat med att stänga av Ubuntu helt och hållit vid avstängningen av datorn. Men även om man gjort ett sådant fel är Linux ett extremt tolerant/vänligt system mot användaren. Om man använder sig av automatisk uppdateringar utan kontroll av brukaren/användaren kan något uppdaterats som eventuellt kan skapa problem. Det kan möjligtvis skapa ett problem. Men är en ovanlig följd av en uppdatering av filer för de allra flest användarna av Ubuntu.

Du får ursäkta mig "Hjulspinn". Men jag tycker det hela verkar lite mystiskt såvida du inte utlämnat någon viktig information om handhavande eller felet.

***/Pink Panther
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 3 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

En datafirma skulle ta 500 kr minst för att ens ta i hårddisken, så det är inte aktuellt.

Jag testade länken som beskrev "nomodeset" och följde den. Då laddade allt som det gjort innan, för att tillslut stanna en liten stund, sen blev skärmen helt svart igen.

Jag har testat alla möjliga skivor nu, och jag kommer så långt på skivorna att jag kan "välja" vad jag vilja göra, när jag har valt så börjar den rabbla massa text för att slutligen stanna helt och hållet. Jag kommer aldrig in i "Live"-läget.

Jag tror jag gjorde en uppdatering innan jag stängde av datorn för natten. inte fungerar då det fungerade så fint i 2-3 dagar.

Jag vet inte riktigt vad det är för moderkort men det är rött och har beteckningen "model MS-7504".

Svårt att förklara problemet, och jag tycker det är lika underligt som ni.

EDIT: Jag testar nu att köra GParted från USB, ska även testa att köra Linux Mint från USB.
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Hej mina vänner.

Eftersom det är så krångligt med alla bokstäver osv osv har jag faktiskt tagit mig tid att skaffa ett YouTube-konto samt slängt ihop en liten film som beskriver mitt problem.

Jag hoppas jag var saklig nog på filmen, var nyvaken (nattarbetare). Är det något jag missat eller ni vill att jag tillägger på film så skriv så löser jag det.

http://www.youtube.com/watch?v=JefQd-JLEOA

/A
ubot

Inlägg av ubot »

Jag har nu tittat på din video. Tack för den! Nu förstår jag mer vad problemet är. Det är ju helt klart någonting som går fel när kärnan (Linux) laddas. Det verkar som om det uppstår något problem med att detektera hårdvaran. Jag misstänker att felet är Linux/moderkortet, d.v.s. att kärnan (Linux i Ubuntu/Mint o.s.v.) inte drar jämt med moderkortet eller något.

Det där med 32-bitars och 64-bitars Ubuntu har att göra med processorn. Om du har en 64-bitars processor så ska du installera 64-bitars Ubuntu annars 32-bitars. Din dator har med 99% säkerhet en 64-bits processor så du bör välja 64-bits Ubuntu även om 32-bitars borde fungera (bortsett från att du inte kommer att kunna utnyttja hela RAM-minnet).
Fick en Fujitsu Simens Amilo PI3645 som Windows Vista hade kraschat på. Laddade ned Ubuntu 11.04 och slängde över den på en skiva och la in det på min nya lekdator. Allt gick smidigt.
Är du säker på att det är Vista som har kraschat? Det kanske är ett hårdvarurelaterat fel på datorn? Jag tar för givet att vi talar om samma dator som du snackar om i den här tråden: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 19&t=54444
Du har alltså tagit över en dator där någon säger att Vista har kraschat, right?
Är du säker på att Windows fungerar på datorn om du skulle installera det?
Jag tycker att det lutar mer och mer åt att datorn har fel på någon del av hårdvaran. Minnet har du undersökt, hårddisken används inte när du bootar Live-versionerna, grafikkortet har du testat att plocka bort så kvar att testa är moderkortet och processorn? Jag tycker att det lutar mot att det är något fel på moderkortet. :|

Om man googlar på din datormodell eller på moderkortet i din dator och Ubuntu så får man inte upp något vettigt ö.h.t. Felet verkar inte vara relaterat till datormodellen eller moderkort-modellen. Det talar också för ett hårdvarufel på just din dator.
Senast redigerad av 9 ubot, redigerad totalt 3 gång.
Antec

Inlägg av Antec »

Jag vill fråga hur många gånger du provade att starta om datorn innan du la av och gett upp...Jag har varit med om att det kan behövas en par kallstarter innan det funkar, jag vet därimot inte vad det beror på men efter den tillslut har startat så fungerar det som det ska!...Det där känner jag igen prova starta om den iställer för felsäklertläge det ger inget troligen.. Kör bara omstart igen tillslut startar den tror jag...Vi har en på jobbet som är väldigt känslig och det uttrycker sig som du beskriver det... men den brukar tillslut gå igång helt plötsligt!!! Och inga fel finns.. Det är då ubuntu ska dra igång diskarna innan uppstart det inget händer ibland.. det är bara att starta om ett par gånger sen är det fullfart..Det behöver inte vara så men jag vet fler som ha det här problemet!!!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Hjulspinn skrev:Hej mina vänner.

Eftersom det är så krångligt med alla bokstäver osv osv har jag faktiskt tagit mig tid att skaffa ett YouTube-konto samt slängt ihop en liten film som beskriver mitt problem.

Jag hoppas jag var saklig nog på filmen, var nyvaken (nattarbetare). Är det något jag missat eller ni vill att jag tillägger på film så skriv så löser jag det.

http://www.youtube.com/watch?v=JefQd-JLEOA

/A
####

Jag studerade din lilla film. Du frågade om valet "previous Linux" i uppstarten av Ubuntu. Det är äldre linuxkärnor. Tryck "Enter" på det valet. Jag lär absolut testat med någon av de äldre "linux kernels" Du har förmodligen en eller två äldre linuxkärnor.

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

ubot skrev:Är du säker på att det är Vista som har kraschat? Det kanske är ett hårdvarurelaterat fel på datorn? Jag tar för givet att vi talar om samma dator som du snackar om i den här tråden: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 19&t=54444
Du har alltså tagit över en dator där någon säger att Vista har kraschat, right?
Är du säker på att Windows fungerar på datorn om du skulle installera det?
Jag tycker att det lutar mer och mer åt att datorn har fel på någon del av hårdvaran. Minnet har du undersökt, hårddisken används inte när du bootar Live-versionerna, grafikkortet har du testat att plocka bort så kvar att testa är moderkortet och processorn? Jag tycker att det lutar mot att det är något fel på moderkortet. :|

Om man googlar på din datormodell eller på moderkortet i din dator och Ubuntu så får man inte upp något vettigt ö.h.t. Felet verkar inte vara relaterat till datormodellen eller moderkort-modellen. Det talar också för ett hårdvarufel på just din dator.
Ja det är samma dator. Jag vet inte om det skulle fungerar med Windows nu heller. Dock när jag fick datorn så försökte jag starta Vista men den visade bara startbilden om jag inte missminner mig.

Tråkigt om det vore fel på nån hårdvara. :( Men den funkade så fint i 2-3 dagar?!
Antec skrev:Jag vill fråga hur många gånger du provade att starta om datorn innan du la av och gett upp...Jag har varit med om att det kan behövas en par kallstarter innan det funkar, jag vet därimot inte vad det beror på men efter den tillslut har startat så fungerar det som det ska!...Det där känner jag igen prova starta om den iställer för felsäklertläge det ger inget troligen.. Kör bara omstart igen tillslut startar den tror jag...Vi har en på jobbet som är väldigt känslig och det uttrycker sig som du beskriver det... men den brukar tillslut gå igång helt plötsligt!!! Och inga fel finns.. Det är då ubuntu ska dra igång diskarna innan uppstart det inget händer ibland.. det är bara att starta om ett par gånger sen är det fullfart..Det behöver inte vara så men jag vet fler som ha det här problemet!!!
Hur många gånger skall jag envisa med att starta om i rad? Tror jag kanske har tappat fattningen och gjort det 2-3 gånger i rad.
Pink Panther skrev:Jag studerade din lilla film. Du frågade om valet "previous Linux" i uppstarten av Ubuntu. Det är äldre linuxkärnor. Tryck "Enter" på det valet. Jag lär absolut testat med någon av de äldre "linux kernels" Du har förmodligen en eller två äldre linuxkärnor.

***/Pink Panther
Det ska jag absolut testa!

/A
ubot

Inlägg av ubot »

Jag tycker det låter väldigt skumt att Vista inte fungerar heller. Du skulle ju kunna testa att installera Vista på burken igen bara för att se om det går att installera ett os ö.h.t. på datorn. Jag skulle inte bli förvånad om Vistas installationsprocess kraschar hänger sig också. Jag tycker som sagt att det här lutar mot ett hårdvarufel och för att vara på den säkra sidan så skulle du kunna testa ett helt annat os än Linux, t.ex. Windows Vista. Jag har läst lite trådar på nätet om folk som har problem med att installera XP på datorn så jag föreslår att du installerar Vista i.s.f. Installationsskivorna hittar du på TPBs topp 100-lista för Windows-program. Glöm inte att fråga Microsoft först om det är ok att du tankar ner en piratkopia av deras operativsystem från TPB. :) Glöm inte IPRED om du glömmer att fråga Microsoft.
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

ubot skrev:Jag tycker det låter väldigt skumt att Vista inte fungerar heller. Du skulle ju kunna testa att installera Vista på burken igen bara för att se om det går att installera ett os ö.h.t. på datorn. Jag skulle inte bli förvånad om Vistas installationsprocess kraschar hänger sig också. Jag tycker som sagt att det här lutar mot ett hårdvarufel och för att vara på den säkra sidan så skulle du kunna testa ett helt annat os än Linux, t.ex. Windows Vista. Jag har läst lite trådar på nätet om folk som har problem med att installera XP på datorn så jag föreslår att du installerar Vista i.s.f. Installationsskivorna hittar du på TPBs topp 100-lista för Windows-program. Glöm inte att fråga Microsoft först om det är ok att du tankar ner en piratkopia av deras operativsystem från TPB. :) Glöm inte IPRED om du glömmer att fråga Microsoft.
Att Windows kraschar är väl inte så ovanligt? ;)

Jag ska testa att installera Vista, jag har en licensnyckel till Vista så det ska la inte vara några problem.

Frågan jag har i mitt huvud är fortfarande: Varför fungerade Ubuntu så fint i 2-3 dagar?

/A
ubot

Inlägg av ubot »

Frågan jag har i mitt huvud är fortfarande: Varför fungerade Ubuntu så fint i 2-3 dagar?
Det är en bra fråga. Men återkom efter att du har testat Vista. Jag säger inte att du ska använda Vista - bara att du ska testa att installera det. :) Seriöst så är det intressant att se om det går för om det inte fungerar att installera Vista heller så behöver vi inte felsöka Linux mer utan hårdvaran.
Användarvisningsbild
itmannen_online

ubot skrev:
Det är en bra fråga. Men återkom efter att du har testat Vista. Jag säger inte att du ska använda Vista - bara att du ska testa att installera det. :) Seriöst så är det intressant att se om det går för om det inte fungerar att installera Vista heller så behöver vi inte felsöka Linux mer utan hårdvaran.
Du valde då rätt dist av Windows att tipsa om.
Den absolut sämsta som sett dagen ljus :D
Kör in en vanlig enkel XP istället om man nu måste testa med Windows.
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Ni är roliga ni. :)

Känns skönt att få hjälp utav er, ensam hade jag slängt ut burken från balkongen första dagen den krånglade. (nu hade jag inte så stora förhoppningar på den datorn, men ändå).

Ska förska fixa med Windows imorgon så återkommer jag.

/A
ubot

Inlägg av ubot »

itmannen_online skrev:
ubot skrev:
Du valde då rätt dist av Windows att tipsa om.
Den absolut sämsta som sett dagen ljus :D
Kör in en vanlig enkel XP istället om man nu måste testa med Windows.
Nej! Om du läser tråden så ser du att jag skrev att jag har läst att XP har krånglat på datorer av samma modell som trådskaparen har. Dessutom är det bara ett test för att se om det går att installera Windows. Och eftersom datorn hade Vista innan så tycker jag att det är bäst att testa med Vista igen. Det är så jag tänker. Men visst om han ska ha Windows på datorn i förtsättningen så är det Windows 7 som gäller och absolut inte Vista.
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Sådär, har testat med XP nu. Den var mindre på disk, ca. 600 mb istället för 4,5 gb, samt att jag hade dåliga DVD skivor så jag kunde inte bränna på dom.

Kontentan av det hela blev att allt verkade gå bra, sedan stod det bara "Start to install Windows" eller liknande, och inget mer hände. Dock så kunde man välja ett alternativ där man kunde välja egna drivrutiner tror jag. Installationen uppmanade mig att stoppa i en CD. Ska jag ladda ned drivrutinerna för Nvidia-kortet?

Eller har datorn fått sin dödsdom? :(

/A
ubot

Inlägg av ubot »

Fördelen med att testa Vista är att Vista ska fungera på datorn medan Windows XP kanske kräver extra drivrutiner. Om datorn kom med Vista så är det bästa att testa med Vista, men, men. Normalt sett ska man inte behöva ladda ner drivrutiner till XP under installationen. Jag ha rju dock läst något i någon forumtråd i något annat forum att XP ska krångla på din dator. Därför är det bättre att testa med Vista som datorn har haft förut.

Om du ska testa med Vista så tänkt på att testa med samma Vista-version som datorns licensnyckel anger.
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

ubot skrev:Fördelen med att testa Vista är att Vista ska fungera på datorn medan Windows XP kanske kräver extra drivrutiner. Om datorn kom med Vista så är det bästa att testa med Vista, men, men. Normalt sett ska man inte behöva ladda ner drivrutiner till XP under installationen. Jag ha rju dock läst något i någon forumtråd i något annat forum att XP ska krångla på din dator. Därför är det bättre att testa med Vista som datorn har haft förut.

Om du ska testa med Vista så tänkt på att testa med samma Vista-version som datorns licensnyckel anger.

Okej. Då är det värt att testa med det också.

Jag ska försöka koppla in hårddisken i min Packard Bell imedia S3210 med Win7, för att försöka formatera hårddisken OM det nu har strulat sig på den.

Är det en dum idé? Någon risk för min Win7 dator?

EDIT:
Fick inte plats med hårddisken i den datorn.
Testade att köra Live CD med Ubuntu 10.04, utan resultat.

/A
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"