Ansluta till server med private key över sftp i Nautilus?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Ansluta till server med private key över sftp i Nautilus?

Inlägg av ubot »

Jag försöker att ansluta till en server med Nautilus genom att skriva det här i Nautilus location-fält:

Kod: Markera allt

sftp://user@server:XXXX:/home/user/
där user är username för min användare på servern, server är ip-numret till servern och XXXX är porten som sshd är inställd på att använda. Nautilus svarar med Access denied. Varför?!?

Det fungerar utmärkt att ansluta till servern med det här kommandot i Terminalen:

Kod: Markera allt

ssh -i .ssh/name_id_rsa -p XXXX user@server:/home/user/
där name_id_rsa är ett namnet på min private key till servern.

Är det så att Nautilus inte fattar vilken nyckel som ska användas eller varför klarar inte Nautilus av att ansluta till servern över sftp?
Senast redigerad av 3 ubot, redigerad totalt 29 gång.
ubot

Re: Ansluta till server med private key över sftp i Nautilus

Inlägg av ubot »

Det verkar som om det har att göra med filen .ssh/known_hosts. Om jag tar bort allt i .ssh/known_hosts och loggar in från Terminalen med ssh -i o.s.v. och därefter med SFTP i Nautilus så fungerar det. Jag misstänker att det har att göra med att servern har dynamisk ip och att Nautilus (SFTP?) på något sätt inte klarar av att ansluta till servern om det ligger en gammal rad i filen .ssh/known_hosts. Det fungerar hur som helst att radera innehållet i .ssh/known_hosts och sedan logga in från Terminalen och därefter ansluta med raden i posten här ovanför i Nautilus adressfält, d.v.s. sftp:// o.s.v.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Rådet är att använda sej av > http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/ när man har dynamisk IP på en privat server. Det är gratis.
Det finns en bra klient för dyndns i förrådet, som man måste installera på servern.
Kommer inte ihåg det det exakta namnet på klienten, men du hittar den säkert!
Sedan anropar man servern med ett t.ex minserver.dyndns.org istället för IPnumret.
ubot

Inlägg av ubot »

Jag känner till dynDNS.com men tack för tipset i.a.f. Jag tror förresten att du menar ddclient (https://www.dyndns.com/support/kb/using ... vices.html). Jag gillar inte att jag måste använda mig av en tredjepartslösning för att slippa problemen med mitt dynamiska ip, men jag antar att jag inte har något annat val så länge jag har ett vanligt abonnemang från Bredbandsbolaget.
Användarvisningsbild
joru
Kontakt:

Inlägg av joru »

ubot,
ett tips, beror dock på vilken router du har.
Jag kör dyndns samt BBB, i konfigureringen för min router (Thompson TG784) finns det en option för dynamisk DNS som fungerar smärtfritt.
ubot

Inlägg av ubot »

joru skrev:ubot,
ett tips, beror dock på vilken router du har.
Jag kör dyndns samt BBB, i konfigureringen för min router (Thompson TG784) finns det en option för dynamisk DNS som fungerar smärtfritt.
Tack för tipset. Jag har dock ingen router utan enbart BBBs "kabelmodem". Jag tror inte tipset är aktuellt för mig då, men tack ändå.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"