11.04 startar ej

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hjulspinn
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

11.04 startar ej

Inlägg av Hjulspinn »

Hej.

Var lycklig användare av Ubuntu 11.04 tills i förrgår då datorn inte ville starta.
Jag kommer så långt till att jag ska välja att starta normalt, eller återställning samt minnestest. Då jag väljer att starta normalt händer det inte mer än att skärmen blir svart och ett vitt streck blinkar uppe i vänstra hörnet.

Har testat allt nu. Försökt med alla alternativen dvs. återställning och minnestest, utan resultat. Försökte även att stoppa i skivan med 11.04 och göra om allt, samt även testat 10.04.

Allt fungerade perfekt tills att datorn stod avstängd över natten med kontakten urdragen, efter det uppkom dessa problem.

Datorn är en Fujitsu Siemens Amilo, Intel Core 2 med 2,3 Ghz samt 4 Gb ram.

/A
ubot
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: 11.04 startar ej

Inlägg av ubot »

Fungerar det inte även om du ominstallerar Ubuntu 11.04 eller om du försöker starta Ubuntu Live från CD/USB-minne?

Vad har du för modellnr på din dator då? En AMILO säger inte så mycket?
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

PI3645 är modellbeteckningen.

Jag försökte trycka in 10.04 (LTE?) istället utifall att den var stabilare. Jag kunde boota från skivan, men när jag valt språk och sedan skulle påbörja installationen kom det vita strecket i vänstra hörnet upp igen. Sedan händer det inte mycket mer än så. :(
ubot skrev:Fungerar det inte även om du ominstallerar Ubuntu 11.04 eller om du försöker starta Ubuntu Live från CD/USB-minne?

Vad har du för modellnr på din dator då? En AMILO säger inte så mycket?
ubot

Inlägg av ubot »

Ok, LTS = Long Time Support. Det är längre supporttid på LTS-versioner än på andra Ubuntu-versioner. Testa gärna med Ubuntu 10.10 också när du ändå håller på. Det kan ha hänt något mellan 10.04 och 10.10 som gör att Ubuntu fungerar på datormodellen.

Det går alltså att installera 11.04 om jag har förstått saken rätt men systemet ballade ur efter ett tag (typ efter någon uppdatering kanske)?

Vad är det för grafikkort som sitter i burken? Det är ofta grafikkortet som spökar när Ubuntu håller på på det här sättet.

Edit:
Jag hittade ett produktblad som säger att du har grafikkortet nVidia GeForce 9800GT, stämmer det?
Om du har nVidia 9800 GT så kanske det här är problemet:
My computer must be installed in nomodeset,if not the screen is black.After install is finish I have to boot in nomodeset to avoid blackscreen.If I install the current driver and reboot, the screen turns black no matter if it's in nomodeset or in quiet splash and the fan on 9800GT speeds up.Then I must boot in Failsafex, but then the driver isn't enabled and it's still in nomodeset.Is it possible to avoid the nomodeset and at least use the quiet splash with or without the driver enabled.
https://bugs.launchpad.net/nvidia-drive ... bug/677651

Lösningen är då att installera med nomodeset och även i fortsättningen boota med nomodeset och inte installera nVidias proprietära drivrutin. Det innebär att du inte kommer åt 3d-effekterna, men tyvärr verkar det svårt att få 9800 GT att dra jämt med Ubuntu. Det kanske finns någon i forumet som vet mer om nVidia 9800 GT och Ubuntu 10.04/10.10/11.04?

Här är information om hur du installerar med nomdeset: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1613132 Läs särskilt under rubriken: How to enable kernel options on the livecd (before install)
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Det stämmer bra att det är det grafikkortet. Det kan ha hänt efter en (eller en rad) uppdateringar.

Jag får läsa på på länkarna du gav mig så får jag se om jag kan lösa det.

EDIT:
Svaret finns säkert i länken/länkarna men jag är ingen dataprogramerare så jag lyckades inte lösa det ändå.

Får väl återgå till Windows. :(
/A
ubot skrev:Ok, LTS = Long Time Support. Det är längre supporttid på LTS-versioner än på andra Ubuntu-versioner. Testa gärna med Ubuntu 10.10 också när du ändå håller på. Det kan ha hänt något mellan 10.04 och 10.10 som gör att Ubuntu fungerar på datormodellen.

Det går alltså att installera 11.04 om jag har förstått saken rätt men systemet ballade ur efter ett tag (typ efter någon uppdatering kanske)?

Vad är det för grafikkort som sitter i burken? Det är ofta grafikkortet som spökar när Ubuntu håller på på det här sättet.

Edit:
Jag hittade ett produktblad som säger att du har grafikkortet nVidia GeForce 9800GT, stämmer det?
Om du har nVidia 9800 GT så kanske det här är problemet:
My computer must be installed in nomodeset,if not the screen is black.After install is finish I have to boot in nomodeset to avoid blackscreen.If I install the current driver and reboot, the screen turns black no matter if it's in nomodeset or in quiet splash and the fan on 9800GT speeds up.Then I must boot in Failsafex, but then the driver isn't enabled and it's still in nomodeset.Is it possible to avoid the nomodeset and at least use the quiet splash with or without the driver enabled.
https://bugs.launchpad.net/nvidia-drive ... bug/677651

Lösningen är då att installera med nomodeset och även i fortsättningen boota med nomodeset och inte installera nVidias proprietära drivrutin. Det innebär att du inte kommer åt 3d-effekterna, men tyvärr verkar det svårt att få 9800 GT att dra jämt med Ubuntu. Det kanske finns någon i forumet som vet mer om nVidia 9800 GT och Ubuntu 10.04/10.10/11.04?

Här är information om hur du installerar med nomdeset: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1613132 Läs särskilt under rubriken: How to enable kernel options on the livecd (before install)
ubot

Inlägg av ubot »

Haha. Hotar du med att återgå till Windows? ;)

Det hade varit bra om du hade testat om det går att installera Ubuntu 10.04 om du trycker F6 i början när du startar från Ubuntu CD eller USB. När du väljer om du vill prova Ubuntu eller installera Ubuntu så ska du trycka F6 och välja alternativet nomodeset. Därefter tror jag att Ubuntu 10.04 kommer att gå att installera. Gör ett försök innan du överger Ubuntu för Windows. Om det fungerar att installera Ubuntu 10.04 genom att sätta nomodeset så kommer det nog gå att använda Ubuntu 10.04 också även om man kanske måste sätta nomodeset som ett permanent boot option. Det löser vi då i.s.f. Testa först om du lyckas installera 10.04 m.h.a. nomodeset.

På den här bilden ser du vad jag menar: http://ubuntu.paslah.com/wp-content/upl ... Screen.png
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Jag försöker skrämma upp mig själv med Windows! ;)

Jag ska testa det genast. Hoppas det fungerar. Allt fungerade ju så bra i början.

/A
ubot skrev:Haha. Hotar du med att återgå till Windows? ;)

Det hade varit bra om du hade testat om det går att installera Ubuntu 10.04 om du trycker F6 i början när du startar från Ubuntu CD eller USB. När du väljer om du vill prova Ubuntu eller installera Ubuntu så ska du trycka F6 och välja alternativet nomodeset. Därefter tror jag att Ubuntu 10.04 kommer att gå att installera. Gör ett försök innan du överger Ubuntu för Windows. Om det fungerar att installera Ubuntu 10.04 genom att sätta nomodeset så kommer det nog gå att använda Ubuntu 10.04 också även om man kanske måste sätta nomodeset som ett permanent boot option. Det löser vi då i.s.f. Testa först om du lyckas installera 10.04 m.h.a. nomodeset.

På den här bilden ser du vad jag menar: http://ubuntu.paslah.com/wp-content/upl ... Screen.png
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Nu har jag suttit och testat i flera timmar sökt osv.

Har testat lite olika alternativa lösningar genom att försöka med Live-CDn, installera om men jag får svart skärm hela tiden. Har läst några andra trådar som verkar ha haft samma problem med svart skärm, datorsnillen som dom är har dom gått in och pillat i all den fina text man kan finna och lagt till kommandon. Jag vet dock inte själv VART jag ska skriva dessa kommandon då det är hur mycket text som helst.

Jag testade att dra ut sladdarna till grafikkortet eftersom det är med största sannolikhet att det är det som spökar, kopplade in skärmen till VGA men inte heller det fungerade. Dock drog jag aldrig "ur" grafikkortet ur moderkortet.

Med hopp om en lösning.
/A
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Nej! Det är inte meningen att du skall behöva vara någon form av datorsnille för att installera ett Linux-OS. Jag är ganska trött på Ubuntu aldrig gör sitt OS helt klart för alla nya användare som vill testa och använda Ubuntu. De lämnar ut ett 80 % OS till användarna. Som ställer till problem för många nya användare. Därför finns Linux Mint eller Zorin OS som alternativ. Linux Mint eller Zorin OS gör det som Ubuntu inte av någon oförklarlig anledning inte utförde. Så Linux Mint eller Zorin OS är Ubuntu i grunden men betydligt vänligare mot nybörjare.

Jag tycker att det är synd om alla nybörjare som behöver ägna timmar och dagar för att installera ett Linux-OS. När det finns alternativ som är betydligt vänligare mot användaren.

Mitt förslag är att du testar Linux Mint eller Zorin OS och tar vara på sommaren som är kvar. Lägg aldrig ner mer arbete än vad som är nödvändigt.

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Pink Panther har talat, and I like it! :)

Jag ska genast ladda ned Mint och testa att installera det.
Nu håller vi tummarna gott folk.

/A
Pink Panther skrev:Nej! Det är inte meningen att du skall behöva vara någon form av datorsnille för att installera ett Linux-OS. Jag är ganska trött på Ubuntu aldrig gör sitt OS helt klart för alla nya användare som vill testa och använda Ubuntu. De lämnar ut ett 80 % OS till användarna. Som ställer till problem för många nya användare. Därför finns Linux Mint eller Zorin OS som alternativ. Linux Mint eller Zorin OS gör det som Ubuntu inte av någon oförklarlig anledning inte utförde. Så Linux Mint eller Zorin OS är Ubuntu i grunden men betydligt vänligare mot nybörjare.

Jag tycker att det är synd om alla nybörjare som behöver ägna timmar och dagar för att installera ett Linux-OS. När det finns alternativ som är betydligt vänligare mot användaren.

Mitt förslag är att du testar Linux Mint eller Zorin OS och tar vara på sommaren som är kvar. Lägg aldrig ner mer arbete än vad som är nödvändigt.

***/Pink Panther
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Nu har jag testat att starta Mint. Jag fick upp en grön sida där den sa att den skulle boota automatiskt inom 10 sekunder. Gött tänkte jag.

Sedan kommer en svart sida upp med texten:

Kod: Markera allt

Loading /casper/vmlinuz........................................................
.........
Loading /casper/initrd.lz........................................................
........................................................................................
..............................
Ready.
Sedan händer det inte mycket mer. :(

/A
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Jag har kontrollerat nu om det finnas några problem med din dator Fujitsu Siemens Amilo PI3645 angående Ubuntu, Linux Mint................... med flera. Men fått ett besked på att det inte finns några problem som berör installationen av Ubuntu eller Linux Mint. Det är helt omöjligt att veta vad som är fel när det inte finns några anmälda problem från någon annan användare i Sverige eller i övriga världen angående installationen av Ubuntu eller Linux Mint i din modell av dator Fujitsu Siemens Amilo PI3645.

***/Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Okej tack.

Kan jag på något sätt formatera hela hårddisken och sen lägga in Mint?

Tryckte "E" när den räknar ner från 10 sekunder och kom till en meny.
Finns det något kommando jag kan köra där?

/A
Pink Panther skrev:Jag har kontrollerat nu om det finnas några problem med din dator Fujitsu Siemens Amilo PI3645 angående Ubuntu, Linux Mint................... med flera. Men fått ett besked på att det inte finns några problem som berör installationen av Ubuntu eller Linux Mint. Det är helt omöjligt att veta vad som är fel när det inte finns några anmälda problem från någon annan användare i Sverige eller i övriga världen angående installationen av Ubuntu eller Linux Mint i din modell av dator Fujitsu Siemens Amilo PI3645.

***/Pink Panther
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Kan dessa säga något om problemet tro?

[6.486420] ACPI: PCI Interrupt Link [LMAC] enabel at IRQ 20

[3.116569] forcedeth: reverse Engineered nForce ethernet driver
ubot

Inlägg av ubot »

Hjulspinn skrev:Kan dessa säga något om problemet tro?

Nja. Felmeddelandet säger att det är något knas med nätverkskortet, men det borde inte påverka installationen, tycker jag. Du försöker installera vanliga Ubuntu/Mint och inte någon mini-version som kräver internetuppkoppling eller? Det ska gå att installera Ubuntu även utan internetuppkoppling så jag tror fortfarande att det är grafikkortet som spökar på något sätt.

Du kan alltid testa att installera 10.10 eller 10.04 utan att ha ditt grafikkort i datorn, d.v.s. genom att använda modekortets grafikkrets istället. Du skrev något om att du hade gjort det, men testa med 10.04.3 eller 10.10 och inte bara med 11.04.

Det hade också varit bra om du postade vilket moderkort du har. Det verkar skumt att det inte fungerar att installera Linux oavsett om du använder moderkortets grafikkort eller nVidia 9800 GT. :|
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Okej det ska jag göra. Jag tog aldrig ut det förra gången. Men skall testa det nu. Kommer datorn hitta VGA istället för DVI?

Om det nu fungerar och jag kommer in i Ubunut, kan vi justera nått så att jag kan köra med nVidia?

/A
ubot skrev:
Hjulspinn skrev:Kan dessa säga något om problemet tro?

Nja. Felmeddelandet säger att det är något knas med nätverkskortet, men det borde inte påverka installationen, tycker jag. Du försöker installera vanliga Ubuntu/Mint och inte någon mini-version som kräver internetuppkoppling eller? Det ska gå att installera Ubuntu även utan internetuppkoppling så jag tror fortfarande att det är grafikkortet som spökar på något sätt.

Du kan alltid testa att installera 10.10 eller 10.04 utan att ha ditt grafikkort i datorn, d.v.s. genom att använda modekortets grafikkrets istället. Du skrev något om att du hade gjort det, men testa med 10.04.3 eller 10.10 och inte bara med 11.04.
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

Samma skit utan nVidia-kortet. >:(

Har testat Ubuntu 11.04 från hårddisken. Ubuntu 10.04 från skiva, Mint 9 på skiva.

Nu börjar jag tappa hoppet. Vad kan göra att det blir så här fel?

/A
Användarvisningsbild
itmannen_online

Inlägg av itmannen_online »

Hjulspinn skrev:Samma skit utan nVidia-kortet. >:(

Har testat Ubuntu 11.04 från hårddisken. Ubuntu 10.04 från skiva, Mint 9 på skiva.

/A
En grej du skulle kunna prova nu när det ändock jäklas för dig.
Men det kanske du redan har gjort.
Vid några enstaka tillfällen så har det blivit tok i någon halvgammal laptop för mig.
Jag har då formaterat med Gparted eller Parted Magic och sen installerat om igen.
Jag kanske hade ren tur för det funkade efter detta. Och jag kan så klart inte veta med säkerhet att det berodde på det jag gjorde med gparted.
Men det kostar ju inget att testa :)
Hjulspinn

Inlägg av Hjulspinn »

itmannen_online skrev:

/A
Vid några enstaka tillfällen så har det blivit tok i någon halvgammal laptop för mig.
Jag har då formaterat med Gparted eller Parted Magic och sen installerat om igen.
Jag kanske hade ren tur för det funkade efter detta. Och jag kan så klart inte veta med säkerhet att det berodde på det jag gjorde med gparted.
Alla tips är av intresse! :)
Måste man inte köra det programmet när man har loggat in i OS?

/A
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Hjulspinn skrev:
itmannen_online skrev:

/A
Alla tips är av intresse! :)
Måste man inte köra det programmet när man har loggat in i OS?

/A
Föresten du har ubuntu-rescue.

http://ubuntu-rescue-remix.org/

Har aldrig själv testat ubuntu-rescue.

Har du ingen livs viktig data/information på hårddisken kan "Gparted" vara ett försök till en lösning på ditt problem. Annars får du avvakta till någon föreslår något annat. Jag har inget förslag för närvarande.

Live CD/USB/PXE/HD

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

***/Pink Panther
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"