1. Någon Buntu baserad dist. Rekommenderar då LTS versioner. Slipper dem oroa sig om uppgradering eller nyinstallation varje 6 månad.
2. PCLinuxOS är tillsammans med Buntu otrolig nybörjarvänlig. Nackdelen är mindre förråd än Ubuntu. Dem vill helst att man inte installerar något utanför förrådet pga stabilitet. Vilket både är förståeligt och även hämmande. Inte lika bra dokumentation som Buntu och betydligt mindre användarbas. Inte så lätt finna information på svenska som det är för Buntu. Installationen görs tyvärr på engelska och sedan är det väldigt lätt få sitt system på svenska. Fördelen är att det är rullande utgåva, otrolig stabil och man slipper PPA som strular till det för en. PCLinuxOS är den dist. jag rekommenderar till alla som vill testa något annat än Buntu. Sedan har dem "drake" som kommer från Mandriva/Mandrake. Otrolig användarvänlig. Man kan konfigurera mer eller mindre allt därifrån. Kör man PCLinuxOS main eiditon med KDE så har man även KDE;s systeminställningar. Oslagbar!
3. Opensuse är också en fin dist. Inte lika out of the box som PCLinuxOS eller Buntu. Däremot har den fördelen jämfört med Buntu att man kan fixa i förrådet så man kan köra rullande utgåva. Deras Yast är precis som Drake otrolig kraftfullt. Också en dist man med gott samvete kan rekommendera till andra.
4. Crunchbang och LMDE (Linux Mint Debian Edition) är också två distar man kan rekommendera. Personligen föredrar jag Crunchbang framför LMDE, men det är smaksak. Inte lika användarvänlig som ovanstående distar, men dem har sina fördelar. Crunchbang skript som körs efter installation är trevlig, man kan installera massa saker som inte kommer med direkt efter installation. Väldigt bra för nybörjare. Dessutom är både Crunchbang/LMDE lättviktad och dessutom direkt baserad på Debian. Vilket innebär att man har debians förråd och enorma material. Mycket stor bonus.
Det är väl dessa jag skulle rekommendera.