Opera gör systemet segt

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
GrimDay
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Opera gör systemet segt

Inlägg av GrimDay »

Processen Operapluginwrap drar 25% CPU kapacitet och själva opera drar ca 8% RAM (har dock uppe typ 21 flikar med bl.a. Aftonbladet och Expressen), men ändå. Datorn laggar och är segt. Jag har en 1 år gammal dator med 4a CPU. I Windows hade jag aldrig detta problemet.

När jag stängde Aftonbladet och Expressen fliken är jag nere i mellan 8-18% CPU (19 flikar).

Är det flash som är problemet? Finns det en bra enkel fix.

PS: Jo, jag vet ... 19 flikar är ganska många, ... men ändå. :)
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Opera gör systemet segt

Inlägg av Pavel »

Du kan minska minnesanvändning/CPU på flera sätt:

Stäng av Opera Unite, Turbo och Link om du inte använder dem.

Installera flashblockerare som tillägg. Detta minskar radikalt den kraft som Aftonbladet/Expressen m.fl reklam/flashintensiva sidor stjäl. Jag använder Opera AdBlock som fungerar bra. Detta gör stor skillnad.
GrimDay

Inlägg av GrimDay »

Pavel skrev:Du kan minska minnesanvändning/CPU på flera sätt:

Stäng av Opera Unite, Turbo och Link om du inte använder dem.

Installera flashblockerare som tillägg. Detta minskar radikalt den kraft som Aftonbladet/Expressen m.fl reklam/flashintensiva sidor stjäl. Jag använder Opera AdBlock som fungerar bra. Detta gör stor skillnad.
Ok, jag har fått ner operapluginwrap till 2.5-3.5% CPU nu. Jag kan dock inte hitta Opera Addblock. Det kanske är inbyggt på något sätt i Opera eller måste jag ladda hem det separat?
Pavel

Inlägg av Pavel »

Gå in under menyn: Tillägg -> Hämta Tillägg Ev. Hämta fler tillägg. Sök på Adblock.
GrimDay

Inlägg av GrimDay »

Pavel skrev:Gå in under menyn: Tillägg -> Hämta Tillägg Ev. Hämta fler tillägg. Sök på Adblock.
Tack! Mycket bra tillägg! Det blev mycket bättre!

Istället för Totalt 9-14% CPU usage minskade det till 5.5-6.5% (för prosesserna opera+operapluginwrap).

PS: Detta med Aftonbladet och Expressen.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag har liknande siffror för CPU och RAM som du för Opera. Jag har i och för sig en ganska kraftfull dator och upplever inte Opera som segt, i alla fall inte med AdBlock. Många webbläsare kan ha problem med att de använder mer och mer minne ju längre man har dem öppna. Testa att stänga av Opera och starta det igen om det blir segt.

Notera att du kan ställa in AdBlock så att det blockerar mer: Operamenyn -> Tillägg -> Hantera tillägg. Leta reda på AdBlock och klicka på skiftnyckeln. På första fliken bör du se till att åtminstone Mainlist och Swedish är förbockade.

Det kan även vara smart att gå in under fliken Button och bocka för så att tillägget blir synligt med en knapp. AdBlock och andra Flashblockerare kan blockera saker man vill se och det kan vara bra att tillfälligt kunna stänga av med en knapp i verktygsraden.
Skriv svar

Återgå till "Internet"