Problem med Grub 2 konfigurering

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Lilleng
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Problem med Grub 2 konfigurering

Inlägg av Lilleng »

Jag har lite problem med att ställa om Grub till att windows ska vara förmarkerat vid uppstart. Varken det eller timerfunktionen verkar fungera. Har ändrat manuellt i "/etc/default/grub" och kört "update-grub". har kontrollerat så att den har ändrat /boot/grub/grub.conf till default=5 istället för 0. När Grub startar så ställer den ändå sig på första raden och det spelar ingen roll vad default är satt i, den hamnar på första raden ändå (menuitem 0). Har även provat startupmanager men fungerar inte det heller. Har installerat om grub också. Det är version 1.99.

Tacksam för hjälp, har testat allt jag själv kan komma på.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med Grub 2 konfigurering

Inlägg av Rune.K »

Använder du bara 2 OS på din dator, så rekommenderar jag Grub Customizer.
Instruktioner finns här > http://ubuntutips.se/home/tips/596.html
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pavel »

Installera programmet startupmanager, uppstartshanterare, i Ubuntu så kan du göra de ändringar du är ute efter grafiskt i programmet och slipper ändra i grubfilerna.
Lilleng

Inlägg av Lilleng »

Lilleng skrev:Jag har lite problem med att ställa om Grub till att windows ska vara förmarkerat vid uppstart. Varken det eller timerfunktionen verkar fungera. Har ändrat manuellt i "/etc/default/grub" och kört "update-grub". har kontrollerat så att den har ändrat /boot/grub/grub.conf till default=5 istället för 0. När Grub startar så ställer den ändå sig på första raden och det spelar ingen roll vad default är satt i, den hamnar på första raden ändå (menuitem 0). Har även provat startupmanager men fungerar inte det heller. Har installerat om grub också. Det är version 1.99.

Tacksam för hjälp, har testat allt jag själv kan komma på.
Det är som att Grub inte bryr sig om vad som ska markeras default. Som sagt inte heller timern fungerar.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Ursäkta att jag inte såg att du redan testat startupmanagern. Den ska fungera, varför den inte gör det vet jag inte.
Kanske har du ändrat i filer du ska lämna i fred. Ska du ändra de inställningar du är ute efter manuellt ska du ändra i /etc/default/grub. Ändrar du i /boot/grub/grub.cfg blir inte ändringarna permanenta. Den filen börjar med: DO NOT EDIT THIS FILE och med vilka andra filer man ska ändra istället.
Då du ändrat är det viktigt att du kör kommandot:

Kod: Markera allt

sudo update-grub
så att ändringarna blir inlästa.
Lilleng

Inlägg av Lilleng »

/boot/grub/grub.cfg är permanent ändrad. I den står det nu set default="6" Och så står det hur mycket jag än startar om. Men likaså är det den översta raden som är hightlightad varje gång. Har provat ändra till GRUB_DEFAULT=3 också i /etc/default/grub bara för att testa och kört sudo update-grub och /boot/grub/grub.cfg har tagit det permanent också. Men likaså står den kvar på rad 1 ! :-\
Pavel

Inlägg av Pavel »

Du kan ha haft sönder något genom att ändra i /boot/grub/grub.cfg. Man bör inte ändra i filer som inleds med ett meddelande i stora bokstäver att man inte ska ändra i dem.

Du kunde testa med att installera om Grub enligt denna guide: https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling GRUB2 (få ner till Reinstalling Grub 2). Du behöver en LiveCd eller installera Boot-repair. Jag har inte kört Boot-repair själv så jag vet inte hur pass bra det fungerar.

Därefter bör startupmanager eller ändringar i /etc/default/grub fungera.
Lennie

Inlägg av Lennie »

Du kan prova att göra ett eget script som lägger till Windows först i bootmenyn.
Döp det t ex till 08_windows och lägg det i /etc/grub.d

Kod: Markera allt

#!/bin/sh -e
echo "Adding Windows to GRUB 2 menu"
cat << EOF
menuentry "Windows" {
set root=(hd0,1)
chainloader (hd0,1)+1
}
EOF
Gör det körbart:
chmod +x /etc/grub.d/08_windows

Kör sen update-grub

GRUB 2 bootloader - Full tutorial
Lilleng

Inlägg av Lilleng »

Har lyckats få Windows att lägga sig överst på listan, timern fungerar dock inte men så får det va, inte hela världen å trycka enter när man bootat om :)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Ändra timern genom att redigera filen /etc/default/grub med rooträttigheter.
Den intressanta raden är:
GRUB_TIMEOUT=10
Jag brukar ha 3, det räknas i sekunder...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"