Har inte rättigheter att ändra index.html i apache
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Har inte rättigheter att ändra index.html i apache
Hej, jag är 100% linuxnybörjare.
Idag har jag installerat linux på min dator för första gången i mitt liv och lagt i apache2 på den och ska ha som hemserver. Mitt problem är att jag inte har tillstånd att editera index.html eller göra någonting med det som finns i default-site katalogen. Jag är enda användaren på datorn och jag har ändrat mig själv till administratör med det hjälpte inte.
Idag har jag installerat linux på min dator för första gången i mitt liv och lagt i apache2 på den och ska ha som hemserver. Mitt problem är att jag inte har tillstånd att editera index.html eller göra någonting med det som finns i default-site katalogen. Jag är enda användaren på datorn och jag har ändrat mig själv till administratör med det hjälpte inte.
Re: Har inte rättigheter att ändra index.html i apache
Du måste ge din användare superuser-do rättigheter med kommandot: där /path/to/file är sökvägen till filen som du vill editera.
I Terminalen ser kommandot ut så här istället: Du kan läsa mer om sudo och gksudo i Ubuntu Documentation här: https://help.ubuntu.com/community/RootSudo
Ett alternativ till att använda sudo är att helt enkelt ändra vilka som har tillgång till att editera filen du vill ändra i. Det gör du med kommandot chmod: där XXX är t.ex. 655, 760 eller vilka rättigheter du nu väljer att sätta på filen. Tänk på vad du gör när du ändrar vilka användare som har rätt att komma åt en fil! Du kan läsa mer om rättigheter och kommandot chmod här: https://help.ubuntu.com/community/FilePermissions
Informationen i dom här två länkarna är väldigt viktig för en linuxuser att känna till. Det kanske verkar lite svårt första gången man ser det men jag lovar dig att när du väl har fått kläm på grunderna så är informationen väldigt nödvändig för att administrera ditt system. Ha tålamod och försök sätta dig in i sudo och chmod lite i taget när du har tid och ork!
Kod: Markera allt
gksudo gedit /path/to/file
I Terminalen ser kommandot ut så här istället:
sudo nano /path/to/file
Ett alternativ till att använda sudo är att helt enkelt ändra vilka som har tillgång till att editera filen du vill ändra i. Det gör du med kommandot chmod:
sudo chmod XXX /path/to/file
Informationen i dom här två länkarna är väldigt viktig för en linuxuser att känna till. Det kanske verkar lite svårt första gången man ser det men jag lovar dig att när du väl har fått kläm på grunderna så är informationen väldigt nödvändig för att administrera ditt system. Ha tålamod och försök sätta dig in i sudo och chmod lite i taget när du har tid och ork!
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 26 gånger.
-
Om jag kör det hur länge gäller det? gäller det för alltid, tills jag loggar ut eller bara en gång?
I och med att jag ska ha den som bland annat web server så vill jag att det ska vara snabbt och enkelt att redigera hemsidan.
I och med att jag ska ha den som bland annat web server så vill jag att det ska vara snabbt och enkelt att redigera hemsidan.
-
Går det att ändra rättigheter permenent på katalogen så att jag bara kan kopiera in det jag vill ha på servern?
sudo och gksudo gäller så längre programmet som du kör med gksudo eller sudo är igång och efter att programmet är klart eller har avslutats så går det att köra ett nytt kommando med sudo/gksudo utan att behöva ange lösenordet under ett par minuter. Därefter måste du åter skriva in lösenordet när du använder sudo/gksudo framför ett kommandot som kräver root-rättigheter. Jag kommer inte ihåg tiden men det är ett par minuter och det går att ställa in så tiden är längre/kortare än normalt.
Du ändrar rättigheter permanent med kommandot chmod. Ändringarna är permanenta. Om du vill ändra rättigheter på en katalog OCH alla underkatalog(er)/fil(er) så skriver du:Microsoft convert skrev:Går det att ändra rättigheter permenent på katalogen så att jag bara kan kopiera in det jag vill ha på servern?
sudo chmod 760 -R /path/to/dir/
Senast redigerad av 1 ubot, redigerad totalt 26 gånger.
-
Jag har ett liknande problem med en annan katalog. Jag försöker följa instruktionerna här http://forum.prq.se/viewtopic.php?f=2&t=2 för att installera openvpn men jag kommer inte åt att skapa eller kopiera in filer till /etc/openvpn
-
Är det fortfarande farligt om servern står under mitt skrivbord och det bara finns ett användarkonto på datorn?ubot skrev:Tänk på vad du gör när du ändrar rättigheter till en katalog/fil! Det innebär en säkerhetsrisk att låta vem som helst ha tillgång till vad som helst. Det är t.ex. inte särskilt smart att låta vem som helst ha tillgång till att editera en fil på en webbserver eftersom personen då har möjlighet att göra så att t.ex. ett skript gör andra saker än vad skriptet är tänkt att göra o.s.v.
Microsoft convert skrev:Jag har ett liknande problem med en annan katalog. Jag försöker följa instruktionerna här http://forum.prq.se/viewtopic.php?f=2&t=2 för att installera openvpn men jag kommer inte åt att skapa eller kopiera in filer till /etc/openvpn
gksudo gedit /etc/openvpn/key.txt
sudo nano /etc/openvpn/key.txt
Jag antar att det skapas ett gäng filer i katalogen /etc/openvnc/ när du installerar openvnc med kommandot: sudo apt-get install openvnc
Du kommer åt filerna med sudo framför kommandot, t.ex: sudo ls -l /etc/openvnc/
för att visa en lista på alla filer och kataloger som ligger i katalogen /etc/openvnc/. Där någonstans borde det också finnas en konfigurationsfil som anger hur openvnc ska fungera.
Ja. Om webbservern delar ut information över t.ex. Internet så är ju filerna tillgängliga för personer över Internet? Och om webbservern enbart delar ut filer över ett internt nätverk så gäller ju att du måste lita på att ingen som har tillgång till det interna nätverket hittar på någonting dumt. Det gäller ju dock att personen lyckas hacka din dator (d.v.s. ditt användarkonto) först. Om du anser att ditt användarkonto är säkert så lär ju inte personen komma åt att editera filer på webbservern heller även om din användare har tillgång till att ändra filer som ligger på webbservern. Vi ska inte överdriva faran här, men av princip bör man tänka sig för både en och två gånger innan man ändrar rättigheter på filer. Du bör inte sätta mer än 765 i.a.f. eftersom 4= read, 2=write och 1=exekvera (kör). Dom två första siffrorna gäller din användare och gruppen med samma namn som din användare. Det finns ingen anledning att "other" (d.v.s. sista siffran) ska ha write-access till filerna. Det räcker gott och väl om din användare (första siffran) och din grupp (andra siffran) har skrivrättigheter till filerena (write-acces). Om du gör din användare till ägare till katalogen med underkatalog(er) och fil(er) så räcker det gott och väl:Microsoft convert skrev:Är det fortfarande farligt om servern står under mitt skrivbord och det bara finns ett användarkonto på datorn?ubot skrev:Tänk på vad du gör när du ändrar rättigheter till en katalog/fil! Det innebär en säkerhetsrisk att låta vem som helst ha tillgång till vad som helst. Det är t.ex. inte särskilt smart att låta vem som helst ha tillgång till att editera en fil på en webbserver eftersom personen då har möjlighet att göra så att t.ex. ett skript gör andra saker än vad skriptet är tänkt att göra o.s.v.
sudo chown användarnamn:användarnamn -R /pat/to/dir/
sudo chmod 755 -R /path/to/dir/
-
Tack för hjälpen.
Det var lite omständligt att kopiera alla underkataloger manuellt med terminalen men nu fungerar det i alla fall.
Det var lite omständligt att kopiera alla underkataloger manuellt med terminalen men nu fungerar det i alla fall.
Du kan kopiera en katalog och alla underkataloger och filer med cp -r där -r står dör recursive:Microsoft convert skrev:Tack för hjälpen.
cp -r /path/to/original/ /path/to/copy/