problem installlera
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
problem installlera
jag har försök under en längre tid efter min egna förmåga att installera ubuntu, men tyvärr kommer jag ingenstans. Problemet kommer efter jag botar upp med ubuntu ver 11 och och ska välja vart jag ska installera ubuntu. Jag väjler från annat,det tjedje och sista allternativet.
När jag skall sedan väljer den partion på hårddisken som jag har avsatt till liux och sedan väljer fortsätt så gnäller den på att den saknar rotfilsystem.Men den är formaterad och inikerar på ntfs .Vad gör jag för fel??
När jag skall sedan väljer den partion på hårddisken som jag har avsatt till liux och sedan väljer fortsätt så gnäller den på att den saknar rotfilsystem.Men den är formaterad och inikerar på ntfs .Vad gör jag för fel??
-
Re: problem installlera
När du är i läget att bestämma vilka partitioner som ska användas till vad (ungefär som i dessa skärmdumpar: http://blog.sudobits.com/wp-content/upl ... ubuntu.jpg http://i1-news.softpedia-static.com/ima ... ge_004.jpg ) så måste du sätta exakt en (1) partition att vara rotfilsystem, d.v.s, vad som ska monteras som "/". Har du gjort det?markus1980 skrev: När jag skall sedan väljer den partion på hårddisken som jag har avsatt till liux och sedan väljer fortsätt så gnäller den på att den saknar rotfilsystem.Men den är formaterad och inikerar på ntfs .Vad gör jag för fel??
Om inte, markera raden för den partitionen och klicka Ändra, eller högerklicka på raden för den partitionen och välj Ändra. Då får du en dialog där du väljer om partitionen ska formatteras om (ja/nej), vilken typ av filsystem det ska vara (ext2/3/4/fat/ntfs/etc) och framför allt vad partitionen ska användas till eller monteras som. Välj "/".
Sen kan du välja om du vill ha en separat "/home" i en annan partion, och om du vill att en partition ska vara swap (växlingsutrymme eller vad det heter på svenska). Jag skulle rekommendera att man har en separat /home bl.a. för att underlätta framtida uppgraderingar, men det är valfritt. Swap är också valfritt, men behövs för strömsparläge/hibernate eller om man har lite ram, men kan vara bra att ha för prestanda/stabilitet även om man har gott om ram.
Obs! Jag tror inte alls det är bra att ha ntfs som filsystemtyp för rotfilsystemet i linux, eller i något operativsystem för den delen (utom windows). Välj i stället t.ex ext4. Jag skulle inte heller välja ntfs för /home. (Använd ntfs bara där du måste, och det är bara i de fall där windows är med och begränsar alternativen.)
-
ok? tack för hjälpen men jag begriper inget.
Mitt fall är följande:
Innehar en hårddisk på 1TB som jag har partionerat upp i två lika stora delar.
Partion 1 innehåller wondows 7 Ultimate
Partion 2 är den partion som jag vill installera linux på.
När jag kommer fram till dialogrutan där jag skall göra ett val, väljer jag ex4 på partion 2. Sedan kan jag välja dos eller windows,vad väljer jag där?
Hur ska det se ut för att det skall fungera och inte undvika att få felmeddelandet ingen rootfilsystem?
vad innebär /home och /?
Sedan verkar det som en del av utrymmer ca 3 Gb redan är upptagen på den tomma partionen, fast den är tom i windows,vad beror det på ?
Sedan skall jag välja i vilken partion jag ska installera swap på,vad innebär swap?
Som du ser är jag helt förvirrad och kommer i från en Windows värld, tackar och bugar för hjälpen på förhand
Mitt fall är följande:
När jag kommer fram till dialogrutan där jag skall göra ett val, väljer jag ex4 på partion 2. Sedan kan jag välja dos eller windows,vad väljer jag där?
Hur ska det se ut för att det skall fungera och inte undvika att få felmeddelandet ingen rootfilsystem?
vad innebär /home och /?
Sedan verkar det som en del av utrymmer ca 3 Gb redan är upptagen på den tomma partionen, fast den är tom i windows,vad beror det på ?
Sedan skall jag välja i vilken partion jag ska installera swap på,vad innebär swap?
Som du ser är jag helt förvirrad och kommer i från en Windows värld, tackar och bugar för hjälpen på förhand
Du behöver inte partitionera manuellt. Du kan välja att göra en helt vanlig installation där du låter programmet sköta partitioneringen efter att du har ställt in hur stort utrymme Ubuntu ska ha. Det finns installationsfilmer på Youtube som visar hur:markus1980 skrev:ok? tack för hjälpen men jag begriper inget.
Mitt fall är följande:
vad innebär /home och /?
http://www.youtube.com/watch?v=qit4vAa1 ... re=related
/home behöver inte ligga på en egen partition även om det kan vara praktiskt. Om du senare vill göra en ominstallation så behålls din hemmamapp om du anger samma användarnamn som du hade tidigare. Men det blir kanske en senare fråga...
-
tack för tipset, men nu är det så att jag vill ha en partion till vardera Os, som jag beskriver i erar s,a.ovanstående inlägg. Min fråga kvarstår vilka paramentrar skall ändra på, för att man ska få det enligtt ovanstående förklaring och vilja
-
Du kan installera hela Ubuntu i en enda partition genom att montera den som / vid installationen. Då finns allt på den. De andra alternativen kan du hoppa över.
Swap kommer du dock inte undan. Den blir en liten egen partition. Du kan ge den max 2x ditt RAM minne i GB.
Linux är inte som Windows vad gäller partitioner. Man kan dela upp sitt system i hur många partitioner som helst. Fördelen med detta är att om systemet kraschar kan man spara de delar som inte kraschat på sina partitioner om man installerar om. Man kan även dela partitioner mellan olika Linuxsystem på samma disk. I Windows måste man installera om precis allt på C:. Att lägga hela Ubuntu under en / partition är nästan samma sak.
Det är därför man brukar råda folk att ha en egen /home partition. Alla programinställningar och filer finns då kvar om man installerar om systemet (vilket de flesta nybörjare råkar ut för en eller flera gånger).
Swap kommer du dock inte undan. Den blir en liten egen partition. Du kan ge den max 2x ditt RAM minne i GB.
Linux är inte som Windows vad gäller partitioner. Man kan dela upp sitt system i hur många partitioner som helst. Fördelen med detta är att om systemet kraschar kan man spara de delar som inte kraschat på sina partitioner om man installerar om. Man kan även dela partitioner mellan olika Linuxsystem på samma disk. I Windows måste man installera om precis allt på C:. Att lägga hela Ubuntu under en / partition är nästan samma sak.
Det är därför man brukar råda folk att ha en egen /home partition. Alla programinställningar och filer finns då kvar om man installerar om systemet (vilket de flesta nybörjare råkar ut för en eller flera gånger).
-
Jag kan alltså inte installera windows på en partition och linux på den andra? Utan bara sida vid sida, om jag fattar er.Men linux befinner sig på ett annat filsystem?ex4
-
Du har redan Windows på en partition, C:, partitionerad med NTFS. Ubuntu kommer att hamna på en annan partition som formateras med ext4 som standard vid installation. Det är detta utrymme som jag, efter vad jag förstår, du frigjort i Windows. Dessutom behöver du en Linuxpartition formaterad som swap. Detta är väl att lägga systemen sida vid sida. Jag vet inte hur man ska förklara det tydligare.
Jag misstänker att det enklaste är att du låter Ubuntu göra inställningarna vid installationen och bryr dig mindre om det blir 1, 2 eller 3 partitioner. Om du vill utnyttja det utrymme du frigjort kan du ta bort partitionen först så att det räknas som ledigt utrymme. Då sköter Ubuntu allt automatiskt.
Se bara till att inte installera på hela disken om du vill ha Windows kvar. Det är också en god regel att alltid säkerhetskopiera alla viktiga filer på alla partitioner innan man börjar formatera och ändra på diskar.
Jag misstänker att det enklaste är att du låter Ubuntu göra inställningarna vid installationen och bryr dig mindre om det blir 1, 2 eller 3 partitioner. Om du vill utnyttja det utrymme du frigjort kan du ta bort partitionen först så att det räknas som ledigt utrymme. Då sköter Ubuntu allt automatiskt.
Se bara till att inte installera på hela disken om du vill ha Windows kvar. Det är också en god regel att alltid säkerhetskopiera alla viktiga filer på alla partitioner innan man börjar formatera och ändra på diskar.
Jag "Bråkade" mycket med partioner förut och jag tycker bara det vållar problem. Har fått det helt problemfritt ett tag men när jag väl ominstallerade så ändrades hela partionstabellen. La en hel del trådar och fick det löst efter några veckor. Gick över och körde virtuellt istället. Men nu har jag en burk för Mac, En för windows och en för Linux. Macen är min huvuddator jag jobbar med och linuxen är den jag meckar med 
Ett problem jag har nu är att jag inte kan radera en partition jag skapade i min pc burk som ligger på 1 GB. Låter den vara. Leker inte med partioner längre.
1 burk för varje op eller virtuellt är mitt tips. Säkert många som inte håller med mig. Men partioner har gett mig massor med huvudvärk och ingen på detta forum kunde lösa mina problem. Så JA. Partitions jidder kan ge dig huvudvärk.

Ett problem jag har nu är att jag inte kan radera en partition jag skapade i min pc burk som ligger på 1 GB. Låter den vara. Leker inte med partioner längre.
1 burk för varje op eller virtuellt är mitt tips. Säkert många som inte håller med mig. Men partioner har gett mig massor med huvudvärk och ingen på detta forum kunde lösa mina problem. Så JA. Partitions jidder kan ge dig huvudvärk.
---
Never iPhone
---
Never iPhone
---