Andra distar. Några tips/idéer?

Allt om t.ex. *BSD och OpenSolaris
Användarvisningsbild
DeepThought

Andra distar. Några tips/idéer?

Inlägg av DeepThought »

Tänkte att jag skulle testa lite andra distar under påsken när jag är ledig. Tittar mest på Slack, Debian och Gentoo, men jag tror det blir Gentoo jag lägger krutet på - det verkar trevligt, om än lite omständigare än Ubuntu ;) Planen är att jag mest skall ha det som "övning", och skall nog inte köra skarpt på det (beror ju på hur nöjd jag blir, iofs).

Dock tänkte jag bara höra mig runt bland er andra användare och se om ni har några tips på distar jag borde testa. Jag har ju lite tid då, och jag är mest nyfiken, men jag vill nog helst inte ha förslag som "Linux Mint", utan kan tänka mig att testa lite annat. ;) Kan meddela att jag kört Mandrake (som sedan blev Mandriva) ett tag, men slutade för att jag otrivdes med det av någon anledning.

Någon som testat Symphony? Det verkar vara mycket intressant, med Mezzo och allt.

Kanske (Free-)BSD? Eller BeOS?

(Lär med all säkerhet försöka slänga in Workbench, så den idén finns redan, hehe)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

SV: Andra distar. Några tips/idéer?

Inlägg av Okänd »

Om du bara skall testa runt lite så kan du ju pröva en distrubition som jag själv tyckte verkade mycket bra, Knoppix.

http://www.knoppix.org/

Laddar du hem DVD varianten så har du packat med program redan från starten, och då MENAR jag packat.

Kan kanske vara värt ett försök eftersom det bara kostar en tomskiva.

Direktlänk till Knoppix på DVD.

http://www.kernel.org/pub/dist/knoppix/knoppix-dvd/

Här kan du ladda omslag, cheatcodes mm till Knoppix. (samma server)

http://www.kernel.org/pub/dist/knoppix/

Så var det farten. Utan download manager höll det cirka 290-300 Kbps (på 24 mbit uppkoppling) MED download managern så höll jag konstant 1.04 Mbps. Det är lite skillnad det. Har du inte installerat "Download Them All" till Firefox, så gör det, det sparar både arbete och tid.

https://addons.mozilla.org/firefox/201/
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av Turbo »

Hej! Efter att ha testat många Linux så fastnade jag för PCLinuxOS (kde). Varför? Jo, Med installerat Wine så kan jag köra Photoshop 7,Xnview, Micr.-Word2000, Torpark, + 100tals andra exe-program. Man får även en ikon på skrivbordet att klicka på. Behöver alltså inte öppna terminal och köra därifrån. PCLinuxOS är stabilt och krånglar nästan aldrig. Mitt tv-kort hittas så jag kan kolla nyheterna live medan jag surfar. Med senaste PCLinuxOS kan du också skriva till XP. Betyder att du kan Spara filer i XP från Linux. PCLinuxOS hittar all min kringutrustning: extern H-disk, USB-minne, skrivare, kamera m.m.  Har du en gammal dator så släng in Puppy-Maxi. Suveränt snabb och säker. Tar nästan ingen plats. Även Puppy_Maxi har skrivbarhet till ntfs(XP) med något som heter ROX.  :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tack för intressanta tips. :)

Skall själv testa PCLinuxOS tänkte jag.

http://www.pclinuxos.com/page.php?6

Minimikrav 256 MB minne, 5 GB fritt diskutrymme och en processor på 800Mhz eller bättre, läste jag. Nåja, då klarar jag mig.

Länkar till 120 live-cd distrubitioner i Datormagazins forum.

http://forum.datormagazin.se/viewtopic. ... 9057#39057
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ah, tack för tipsen. LiveCD eller ej spelar ingen roll, jag skall ändå installera det och lär nog inte använda LiveCDn allt för mycket ;) Men just nu lutar det väldigt kraftigt åt Gentoo, som verkar trevligt - stor valfrihet och konfigurerbarhet. Om jag inte missförstått det så har man någon idé om att inte använda binärpaket utan istället kompilera sås, något som verkar mycket lovande.

PCLinuxOS verkade vara väldigt Windows-likt, och kör dessutom KDE (jag tänkte nog köra något betydligt resurssnålare), så jag tror inte att det är ett alternativ. Det var dessutom lite väl höga systemkrav (inte för höga, men jag vill ju ha så mycket hårdvara kvar att utnyttja när systemet är startat). F.ö. är jag inte i något behov av några Windows-applikationer som det ser ut nu, och skulle jag vara det någon dag så har jag en fullt fungerande XP-burk till mitt förfogande (och jag har tyvärr ej mandat nog för att konvertera den till Linux-burk :().
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag är mycket intersserat i Debian.
Men den finns inte som Live CD eller?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Gentoo gör du rätt i. Självklart med text installationen. ;)
Och "stage 1".

Arch Linux är också trevligt :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Själv tänker jag närmast installera Kubuntu igen.
Användarvisningsbild
gholen
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av gholen »

Testa Slackware, helt och hållet vanilla, och du förutsätts kunna kontrollera en teminal, en editor, och så.
Du skall ha lite kunskap i grunden, men märk väl, att slackware INTE har nån prohramnedladdningshaterare, du kan dock installera någon, som slapt-get och så.

Det finns en hel del att hitta på i slack. Jag har använt, och använder det mycket!
Helt underbart! Men jag gillar apt, så jag stannar i debianmiljön.
Bild
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Gentoo var det jag hade innan ubuntu..Finns en motsvarighet till apt-get där (emerge)
tyvärr lite långsam då den kompilerar source filer iställlet för att använda paket..
Men annars en trevlig distro :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Debian känns lite mer basic, ja menar Ubuntu kommer ju från Debian. Sen har de en mkt snyggare logga. Någon som kört Debian o kan säga för- nackdelar gentemot Ubuntu?
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Några bra debian baserade distar? (vill ha nått synaptic liknade så jag slipper leta program på internet?) Gärna långt ifrån ubuntu då jag tycker ubuntu är färdigt, inget att pilla med längre allt är redan perfekt.
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Jag skulle helt klart rekommendera Debian och Slackware. Båda är mycket snabbare än ubuntu. Slackware är så bra för att du själv bestämmer vad du ska installera och hur det ska fungera. Det enda dåliga med slackware är att du måste leta reda på beroenden till paket själv, förutom det ärdet alldeles suveränt.

Fördelarna med Debian genemot Ubuntu är att i Debian får du själv välja vilka paket som ska installeras, i Ubuntu har du en massa standardpaket. Du kan vid installationen kryptera hela hårddisken och göra allting toksäkert. För er som orkar läsa på engelska: http://www.hermann-uwe.de/blog/towards- ... ase-system

Det är även snabbare och lättare att konfigurera (kan vara något som jag bara föreställer mig?).

Vill du ha något helt nytt och "fräsht" skulle jag nog säga slackware. Det är känsla i att behöva logga in i CLI och alltid mötas med ett citat. ;)

Vill du ha något som liknar Ubuntu men med fördelarna jag skrev ovan (plus de jag inte kom på) så ska du prova Debian. Gentoo ska du nog prova om du vill ha ett optimerat system (som du får lägga en hel massa tid på).
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Okänd

Inlägg av Okänd »

Om inte Mandriva vore betal dist så skulle jag köra in den med en gång. Gratisversionen saknar alltför mycket har jag läst på åtskilliga ställen.
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Har laddat ner PCLinuxOS2007.  Den har 3D-skrivbord som funkar perfekt på min dator. :D Med Wine funkar det så att man bara behöver klicka på installationsfil  *.exe  så installeras den (förhoppningsvis.)  Ang. 3D-skrivbord.  Jag har inte förstått vitsen riktigt.  :-[  Kul grej men den segar datorn. ;D
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

CentOS finns ju med:P
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Sidux är en ganska rolig dist byggd på Debian Sid/Unstable.

http://sidux.com/
vanum est vobis ante lucem surgere
Zhaozhou
Kontakt:

Inlägg av Zhaozhou »

Gentoo har jag ganska nyligen bytt till, kör det både på servern och desktopen.
Mycket härlig dist (:
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Xappe skrev: Sidux är en ganska rolig dist byggd på Debian Sid/Unstable.

http://sidux.com/
Sidux är det snabbaste OS jag någonsin använt! :D
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Skriv svar

Återgå till "Andra öppna och fria operativsystem"