Datorkontroll/åtkomstkontroll "keylogger"

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Datorkontroll/åtkomstkontroll "keylogger"

Inlägg av sontho »

Hej
Jag har en vän som är lite "konspiratoriskt" lagd av sig ;-)
Nu vill hon att jag hjälper henne fixa så att hon "kan se vilka som använder datorn".
Men mest kanske få veta vad dom gör och kollar på.
Jag känner inget eget behov av detta, men måste erkänna att jag är lite nyfiken hur man gör.

Så min fråga är om någon har tips på bra lösningar för detta.
Gärna tips på samma sak i windowsmiljön.

Ska börja surfa lite också, men ofta (fast det var länge sedan jag var aktiv här) får man så himla bra tips här.

Anledningen till att jag inte har varit så aktiv på en tid är att det bara fungerar och fungerar och fungerar........

/Thomas
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Datorkontroll/åtkomstkontroll "keylogger"

Inlägg av Pink Panther »

Du kan besöka den här tråden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=54438

Prey kan användas till ändamålet du beskriver. Men tanken med Prey är att programmet inte skall användas just till ett sådant ändamål. Prey skall användas för om möjligt lokalisera din dator eller telefon som vid stöld försvunnit. Jag själv är kritisk till användningsområdet du beskriver. Men visst kan Prey användas till sådant förfarande.

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
sontho
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av sontho »

Tack.

Har bara snabbkollat, men det verkar ju spännande!

/Thomas
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

sontho skrev:Tack.

Har bara snabbkollat, men det verkar ju spännande!

/Thomas
Gränsen är alltid hårfin när man skriver om ett sådant program som Prey. Men jag anser nyttan och tanken med Prey överväger ett eventuellt missbruk av programmets funktioner. Jag vet också att Windows har något liknade på gång för sin mobil-plattform. Det är väldigt svårt att utveckla den här typen av program. Svårigheten är att förhindra att programmets funktioner (utnyttjas/missbrukas till annan informationsinsamling än vad som är ändamålet) av användaren. Men nyttan med programmet överväger den här risken. Nyttan är att eventuellt (förhindra en stöld/göra stöld-godset mindre begärligt eller att spåra stöld-godset). Därför anser jag det som en befogad information.

***/Pink Panther
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"