Ubuntu för att spela in musik? (Med halvgammal dator)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Muzak
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Ubuntu för att spela in musik? (Med halvgammal dator)

Inlägg av Muzak »

Hej!

Jag har under den senaste tiden gått i tankarna att byta från Windows XP till Ubuntu eftersom jag är less på det förstnämnda. Det skulle vara skönt att bara formatera allt och börja om på en ny kula. Min dator har några år på nacken men tyvärr är inte en uppgradering aktuell (är student vilket innebär att jag inte badar i pengar tyvärr). Den uppfyller dock systemkraven som står på Ubuntus hemsida med god marginal. Det skulle vara kul att kunna testa om Ubuntu är nåt för mig dessutom, så att jag vet om jag vill installera det eller inte när jag faktiskt har råd med en ny dator.

Det viktigaste för mig är att jag kan spela in musik, eftersom jag har ett genuint intresse för det och har hållit på med själva inspelandet i över fyra år. Efter lite research upptäckte jag dock en mängd av DAW:er (Ardour, LMMS, Traverso etc.) så det bordar ju gott. Jag har just nu en Lexicon Lambda Studio men eftersom den har halva foten i graven (ingångarna har mer eller mindre gått sönder) är det nog dags för att byta ut den. Jag har kikat på en M-Audio Fast Track Pro eftersom den verkar ha alla funktioner som jag behöver men den kostar inte skjortan. Hur krångligt är det att lyckas med att få till en bra inspelningsmiljö i Ubuntu? Jag klarar av vissa tekniska problem, men jag är inte ett datorgeni direkt.

Så, är det nån idé att fixa Ubuntu eller ska jag bara glömma den tanken? Jag vill verkligen försäkra mig om att allt kommer att fungera någorlunda bra innan jag sätter mig ner och installerar allt. Lite pet och pill räknar jag med, men jag vill helst inte behöva lägga ner otaliga timmar på det.

Tacksam för svar. :)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Ubuntu för att spela in musik? (Med halvgammal dator)

Inlägg av webaake »

Kolla in Ubuntu Studio . Rapportera hur det går så kan vi andra lära oss.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Håller med. Ubuntustudio med realtidskärna och sedan Rosegarden:
http://www.rosegardenmusic.com/

LJ
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Little John: vad kör du för mixer m m? Behöver man inte Jack? Jag tänkte bygga upp en egen studio och är nyfiken!
Muzak

Inlägg av Muzak »

Tack för era svar! :)

Ubuntu Studio verkar dock innehålla lite för många program som jag inte har nån användning av. Således skulle det kanske vara bättre att helt enkelt installera Ubuntu för att sen sålla och installera de program som man behöver?

Anledningen till att jag skrev mitt inlägg var också för att kolla om det dels var möjligt ens köra Ubuntu på min dator och dels om det var svårt att få en bra inspelningsmiljö. Jag känner mig lite för okunnig för att kunna experimentera hur mycket som helst. Jag är för okunnig för att sitta i otaliga timmar och gissa mig fram. Dessutom så har jag bara en "fulkopia" av XP vilket gör att om jag formaterar om så finns det ingen återvändo, så att säga.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ubuntu innehåller alltid en himla många program men Studio har lite andra förråd aktiverade från början, om jag inte missminner mig. Man kan alltid avinstallera i efterhand. Dessutom underhålls det av intresserade med specialkunskaper inom området. Inte ens här på detta eminenta forum hittar du så många musikproffs.

Lite meck är det alltid med Linux men det är det väl med andra OS också vad det gäller Midi och mixers m m?

Jag tror inte det finns någon räkmacka att segla in på utan man får kavla upp ärmarna och jobba lite. Sen blir det kanon med Linux!

Jag höll på med Cubase 1.0 på Mac OS 6.08 för hundra år sedan på en Classic II med 2 MB RAM, eller var det 4? Det var iallafall 9" svartvit skärm. Och jag köpte en extern HD på hela 105 megabyte! De dõ!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

webaake skrev:Little John: vad kör du för mixer m m? Behöver man inte Jack? Jag tänkte bygga upp en egen studio och är nyfiken!
Man behöver Jack för Rosegarden samt Ardour. Men om du vill börja lära dig allt från början skulle jag rekommendera Audacity. Jag skrev några enkla tips om programmet här: http://ubuntutips.se/home/audio.html
För att sedan kunna mixa olika inspelningar och lägga till elektroniska instrument kör jag ganska ofta med LMMS som har en utmärkt mixer-funktion.
Jag håller på med avancerade guider för just LMMS då detta program även är fantastiskt när man inte vill spela in utan använda sig av den befintliga instrument-databasen. Se här för att börja med:
http://ubuntutips.se/home/lmms/615-lmms ... ja-1-.html
Här några av mina projekt:
http://ubuntutips.se/audio/experimental.mp3 ( bara med inbyggda instrument )
eller med en röstfil från Audacity:
http://ubuntutips.se/audio/lederhosen.mp3 ( rösteffekter med Audacity och instrument från LMMS.
Och när du sedan lägger till en gitarr: ( Burns Marvin )
http://ubuntutips.se/audio/miami.mp3
Det hela ta mycket tid att sätta ihop men jag vet inget bättre faktiskt. ;)

Och till trådskaparen: Jag kör med en Acer 2 GHz med 1 Gb minne bara för audio. Så det funkar utmärkt med en äldre maskin.
Du kan installera den vanliga Ubuntu och sedan söka i Synaptic efter ubuntustudio för att markera bara ubuntustudio-audio samt ubuntustudio-audio-plugins. Fast för att installera en realtidskärna är det bättre att installera Ubuntustudio direkt. Eftersom det är en alternativ-DVD kör du installationen via nätet och jag rekommenderar att inte installera några kompletta paket direkt under pågående installation. Du har där en valmöjlighet.
Allt vad jag behövde installerade jag i efterhand. Men jag hade en realtiskärna från början.

LJ
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Fina tips LJ! Tackar och bockar! En vacker dag konverterar jag min 4:e maskin till linux och då för att bli en studio.
Muzak

Inlägg av Muzak »

webaake skrev:Ubuntu innehåller alltid en himla många program men Studio har lite andra förråd aktiverade från början, om jag inte missminner mig. Man kan alltid avinstallera i efterhand. Dessutom underhålls det av intresserade med specialkunskaper inom området. Inte ens här på detta eminenta forum hittar du så många musikproffs.

Lite meck är det alltid med Linux men det är det väl med andra OS också vad det gäller Midi och mixers m m?

Jag tror inte det finns någon räkmacka att segla in på utan man får kavla upp ärmarna och jobba lite. Sen blir det kanon med Linux!

Jag höll på med Cubase 1.0 på Mac OS 6.08 för hundra år sedan på en Classic II med 2 MB RAM, eller var det 4? Det var iallafall 9" svartvit skärm. Och jag köpte en extern HD på hela 105 megabyte! De dõ!
Jo jag förstår att det det blir en del meck ändå, det går ju inte undvika som du säger. Det jag vill undvika är att jag ska behöva hålla på så mycket att jag sitter och spottar och svär samtidigt som jag drar i mitt hår av ren frustration, heh. :)

Ibland tror jag dock att jag skjuter mig själv i foten (tyvärr). Jag gör alldeles för mycket research än vad som är bra för mig. När det kommer till kritan så är det ju egentligen bara att tuta och köra och ta allt som det kommer. Ibland behövs det inte göras så mycket mer.
Little John skrev:Och till trådskaparen: Jag kör med en Acer 2 GHz med 1 Gb minne bara för audio. Så det funkar utmärkt med en äldre maskin.
Du kan installera den vanliga Ubuntu och sedan söka i Synaptic efter ubuntustudio för att markera bara ubuntustudio-audio samt ubuntustudio-audio-plugins. Fast för att installera en realtidskärna är det bättre att installera Ubuntustudio direkt. Eftersom det är en alternativ-DVD kör du installationen via nätet och jag rekommenderar att inte installera några kompletta paket direkt under pågående installation. Du har där en valmöjlighet.
Allt vad jag behövde installerade jag i efterhand. Men jag hade en realtiskärna från början.
Okej, om jag inte missminner mig så tror jag att min gamla burk har ungefär samma specs som din, så det låter ju bra. :) Jag hade dock inte tänkt att bara använda datorn som studio utan till allt annat också (dvs. att surfa på, skriva arbeten etc.).

Tack igen för era svar! :)
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Ubuntustudio innehåller allt som även det vanliga Ubuntu har. Så du kan göra allt direkt. ;)

LJ
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Plus att vi hela tiden utgår från att du laddar hem och bränner en Ubuntu (Studio) Live CD och bootar från, UTAN att installera, för att testa först. Googla gärna din externa hårdvara som midi, mixer ev. usb ljudkort m m. Typ Linux "my hardware" osv.

PS: LJ; cool sounds!
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Tyvärr så finns Ubuntustudio inte som Live-CD. Bara alternate DVD
http://cdimage.ubuntu.com/ubuntustudio/ ... 4/release/
Synd faktiskt... :(

LJ
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Aha, lite knöligt man jag hittade fina instruktioner här:

http://news.softpedia.com/news/How-to-I ... 4514.shtml

Och ISO's här;
http://ubuntustudio.org/downloads

10.10 eller 11.04 ?
Muzak

Inlägg av Muzak »

Tack igen för infon. :) Burken är just nu på en annan ort, så jag har ett tag och bestämma mig för hur jag gör.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

För alla som har lust och/eller intresse så började jag med guider för LMMS nu.

http://ubuntutips.se/home/lmms/861-lmms ... uider.html

LJ

;)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

:kram: Det finns intresse!
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"