Jag har under den senaste tiden gått i tankarna att byta från Windows XP till Ubuntu eftersom jag är less på det förstnämnda. Det skulle vara skönt att bara formatera allt och börja om på en ny kula. Min dator har några år på nacken men tyvärr är inte en uppgradering aktuell (är student vilket innebär att jag inte badar i pengar tyvärr). Den uppfyller dock systemkraven som står på Ubuntus hemsida med god marginal. Det skulle vara kul att kunna testa om Ubuntu är nåt för mig dessutom, så att jag vet om jag vill installera det eller inte när jag faktiskt har råd med en ny dator.
Det viktigaste för mig är att jag kan spela in musik, eftersom jag har ett genuint intresse för det och har hållit på med själva inspelandet i över fyra år. Efter lite research upptäckte jag dock en mängd av DAW:er (Ardour, LMMS, Traverso etc.) så det bordar ju gott. Jag har just nu en Lexicon Lambda Studio men eftersom den har halva foten i graven (ingångarna har mer eller mindre gått sönder) är det nog dags för att byta ut den. Jag har kikat på en M-Audio Fast Track Pro eftersom den verkar ha alla funktioner som jag behöver men den kostar inte skjortan. Hur krångligt är det att lyckas med att få till en bra inspelningsmiljö i Ubuntu? Jag klarar av vissa tekniska problem, men jag är inte ett datorgeni direkt.
Så, är det nån idé att fixa Ubuntu eller ska jag bara glömma den tanken? Jag vill verkligen försäkra mig om att allt kommer att fungera någorlunda bra innan jag sätter mig ner och installerar allt. Lite pet och pill räknar jag med, men jag vill helst inte behöva lägga ner otaliga timmar på det.
Tacksam för svar.